- ZiLi
- Medlem ●
- Malmö
En fråga nu bara, min iPhone anlände till Borderlinx idag och har betalat för leveransen min Apple har fortfarande inte dragit pengarna för min iPhone. Vet att det brukar ta tid för dem men ska det verkligen ta så lång tid?
Du behöver inte oroa dig, Apple kommer inte glömma att ta betalt.
Idag skickades min iPhone från Borderlinx tror jag. Har fått ett tracking nr men när jag kollar upp det på DHL står det bara "Försändelse Hämtad", inget annat. Står ingen ort, tid, avsändarområde, destinationsområde och på kolli står det bara 0. Ska man oroa sig eller tar det bara tid för DHL att uppdatera? Har stått såhär sen kl fem ungefär..
all info finns på de fem första sidorna i tråden men kortfattat så reggar du dig på Borderlinx.com och får då två stycken adresser (en i USA och en i UK) du beställer sedan via applestore uk till din borderlinxadress. Borderlinx tar emot och skickar din telefon/ipad/annan vara vidare hem till dig. lätt som en plätt!
(min är i tyskland just nu:)
Vill bara ge en liten tankeställare...
Jag beställde min iPhone i början av november från Apple, angav min Bordelinx-adress som leveransadress i UK, beställde express shipping med DHL av Bordelinx. Allt gick mycket smidigt tills att containern med min iPhone kom till Göteborg med DHL. Då plötsligt var min telefon försvunnen, men DHL sa inget, jag fick själv försöka tyda deras tracking-system och ringde upp dem två dagar efter att den på pappret hade anlänt till Göteborg. DHL sa att man måste ge det en vecka för att "manuellt" försöka hitta den, alltså rent fysiskt "gå runt på sina lager och leta" enligt supporten, vilket jag ser som högst orimligt, det finns omöjligt resurser att göra det, de ville helt enkelt dra ut på processen en vecka, antagligen för att hoppas på tur att den dyker upp. Nu gjorde den inte det.
Borderlinx skickade mig ett mail efter många påtryckningar från min sida och där skrev de: "Our standard terms and conditions limit our liability to $100 per shipment, however in this instance we are prepared to make an exception and refund the cost of the lost goods."
Se alltså upp med att verkligen kolla upp så att ni blir ersatta fullt ut, enligt dem har de "gjort ett undantag" för att vara sjyssta den här gången, tveksamt, kanske bara en standardformulering. Hursomhelst så råder jag alla läsa det finstilta innan ni beställer.
Borderlinx har lovat att ersätta själva telefonen, men inte de 360 kr i frakt som jag har betalat, vilket är ett skämt rent ut sagt. Jag ska inte ge mig men har små förhoppningar om att få tillbaka de pengarna.
Ersättningen för telefonen kommer att dröja minst 15 dagar och upp till 25 dagar, what??! Varför är hanteringen av de ärenden där de själva har erkänt att de har gjort fel så nedprioriterade, mycket märkligt tänk. Jag förstår om de vill förhala ett erkännande men själva den faktiska transaktionen borde kunna skötas mycket snabbare. Kollar man diverse forum och facebook-grupper så märker man dock att flera har fått vänta i månader utan att det händer något.
Om detta händer första gången jag beställer något via dem, vad kan jag då förvänta mig andra gången, en brevbomb? Only God knows!
Bara en tankeställare som sagt...
Vill bara ge en liten tankeställare...
Jag beställde min iPhone i början av november från Apple, angav min Bordelinx-adress som leveransadress i UK, beställde express shipping med DHL av Bordelinx. Allt gick mycket smidigt tills att containern med min iPhone kom till Göteborg med DHL. Då plötsligt var min telefon försvunnen, men DHL sa inget, jag fick själv försöka tyda deras tracking-system och ringde upp dem två dagar efter att den på pappret hade anlänt till Göteborg. DHL sa att man måste ge det en vecka för att "manuellt" försöka hitta den, alltså rent fysiskt "gå runt på sina lager och leta" enligt supporten, vilket jag ser som högst orimligt, det finns omöjligt resurser att göra det, de ville helt enkelt dra ut på processen en vecka, antagligen för att hoppas på tur att den dyker upp. Nu gjorde den inte det.
Borderlinx skickade mig ett mail efter många påtryckningar från min sida och där skrev de: "Our standard terms and conditions limit our liability to $100 per shipment, however in this instance we are prepared to make an exception and refund the cost of the lost goods."
Se alltså upp med att verkligen kolla upp så att ni blir ersatta fullt ut, enligt dem har de "gjort ett undantag" för att vara sjyssta den här gången, tveksamt, kanske bara en standardformulering. Hursomhelst så råder jag alla läsa det finstilta innan ni beställer.
Borderlinx har lovat att ersätta själva telefonen, men inte de 360 kr i frakt som jag har betalat, vilket är ett skämt rent ut sagt. Jag ska inte ge mig men har små förhoppningar om att få tillbaka de pengarna.
Ersättningen för telefonen kommer att dröja minst 15 dagar och upp till 25 dagar, what??! Varför är hanteringen av de ärenden där de själva har erkänt att de har gjort fel så nedprioriterade, mycket märkligt tänk. Jag förstår om de vill förhala ett erkännande men själva den faktiska transaktionen borde kunna skötas mycket snabbare. Kollar man diverse forum och facebook-grupper så märker man dock att flera har fått vänta i månader utan att det händer något.
Om detta händer första gången jag beställer något via dem, vad kan jag då förvänta mig andra gången, en brevbomb? Only God knows!
Bara en tankeställare som sagt...
Någon på DHL gjorde ett fel antingen snodde, tappade eller levererade den till fel adress. Är det Borderlinx fel att DHL slarvade bort telefonen? Det enda som man kan bråka om är att Borderlinx försäkrar paketen för lågt.
//Rob
Vill bara ge en liten tankeställare...
Jag beställde min iPhone i början av november från Apple, angav min Bordelinx-adress som leveransadress i UK, beställde express shipping med DHL av Bordelinx. Allt gick mycket smidigt tills att containern med min iPhone kom till Göteborg med DHL. Då plötsligt var min telefon försvunnen, men DHL sa inget, jag fick själv försöka tyda deras tracking-system och ringde upp dem två dagar efter att den på pappret hade anlänt till Göteborg. DHL sa att man måste ge det en vecka för att "manuellt" försöka hitta den, alltså rent fysiskt "gå runt på sina lager och leta" enligt supporten, vilket jag ser som högst orimligt, det finns omöjligt resurser att göra det, de ville helt enkelt dra ut på processen en vecka, antagligen för att hoppas på tur att den dyker upp. Nu gjorde den inte det.
Borderlinx skickade mig ett mail efter många påtryckningar från min sida och där skrev de: "Our standard terms and conditions limit our liability to $100 per shipment, however in this instance we are prepared to make an exception and refund the cost of the lost goods."
Se alltså upp med att verkligen kolla upp så att ni blir ersatta fullt ut, enligt dem har de "gjort ett undantag" för att vara sjyssta den här gången, tveksamt, kanske bara en standardformulering. Hursomhelst så råder jag alla läsa det finstilta innan ni beställer.
Borderlinx har lovat att ersätta själva telefonen, men inte de 360 kr i frakt som jag har betalat, vilket är ett skämt rent ut sagt. Jag ska inte ge mig men har små förhoppningar om att få tillbaka de pengarna.
Ersättningen för telefonen kommer att dröja minst 15 dagar och upp till 25 dagar, what??! Varför är hanteringen av de ärenden där de själva har erkänt att de har gjort fel så nedprioriterade, mycket märkligt tänk. Jag förstår om de vill förhala ett erkännande men själva den faktiska transaktionen borde kunna skötas mycket snabbare. Kollar man diverse forum och facebook-grupper så märker man dock att flera har fått vänta i månader utan att det händer något.
Om detta händer första gången jag beställer något via dem, vad kan jag då förvänta mig andra gången, en brevbomb? Only God knows!
Bara en tankeställare som sagt...
Du har accepterat Borderlinx avtal när du använder deras tjänst, de ersätter bara 100$. Du ska vara VÄLDIGT glad att de ersätter hela din telefon.
Läser man inte avtalen får man skylla sig själv...
Dessutom är det ju DHL du bör kräva eftersom det är dem som har tappat bort ditt paket.
Du har accepterat Borderlinx avtal när du använder deras tjänst, de ersätter bara 100$. Du ska vara VÄLDIGT glad att de ersätter hela din telefon.
Läser man inte avtalen får man skylla sig själv...
Dessutom är det ju DHL du bör kräva eftersom det är dem som har tappat bort ditt paket.
Min första tanke också. Varför i helvete skulle det här vara BORDERLINX problem. Är det någon som ska ersätta något är det vä DHS?
Varför i helvete skulle det här vara BORDERLINX problem. Är det någon som ska ersätta något är det vä DHS?
Hårda ord. Borderlinx ÄR DHL. Det ÄR DHL/Borderlinx som ersätter. Ja absolut borde jag har läst avtalet bättre, men du borde också ha läst mitt inlägg bättre "Hursomhelst så råder jag alla läsa det finstilta innan ni beställer." Förstår du bättre nu vad det är jag vill ha sagt?
Hårda ord. Borderlinx ÄR DHL. Det ÄR DHL/Borderlinx som ersätter. Ja absolut borde jag har läst avtalet bättre, men du borde också ha läst mitt inlägg bättre "Hursomhelst så råder jag alla läsa det finstilta innan ni beställer." Förstår du bättre nu vad det är jag vill ha sagt?
Var har du fått infot att Borderlinx är DHL?
//Rob
Verkar vara ett dotterbolag till Deutsche Post, Borderlinx
DHL är inte Borderlinx, men de verkar ha ett tillräckligt nära samarbete för att kunna se dem på det viset:
Borderlinx
Welcome to SupplyChainBrain: Borderlinx, DHL Team to Deliver Worldwide Products Bought from U.S. Internet Retailers
DHL är inte Borderlinx, men de verkar ha ett tillräckligt nära samarbete för att kunna se dem på det viset:
Borderlinx
Welcome to SupplyChainBrain: Borderlinx, DHL Team to Deliver Worldwide Products Bought from U.S. Internet Retailers
Översatt från tyska Wiki: Borderlinx är ett dotterbolag till Deutsche Post AG eller dess dotterbolag DHL (Borderlinx ist eine Tochter der Deutschen Post AG beziehungsweise ihrer Tochter DHL)
Översatt från tyska Wiki: Borderlinx är ett dotterbolag till Deutsche Post AG eller dess dotterbolag DHL (Borderlinx ist eine Tochter der Deutschen Post AG beziehungsweise ihrer Tochter DHL)
Precis, då är de inte DHL, utan ett dotterbolag.
...det viktiga i frågan, försäkringsbeloppet, det gör det problematiskt att använda Borderlinx utan att riskera att bli av med pengar om något händer. Att det inte finns ett alternativ att försäkra högre eller välja en annan transportör gör att det är svårt att bortse från att DHL är "ägare" hur mycket man än försöker få det att se annorlunda ut.
Ja, jag är tacksam för att de faktiskt har erbjudit säg att ersätta hela beloppet för telefonen och inser mer och mer att jag har haft tur i oturen.
Kontentan av "varningen" kvarstår dock; läs det finstilta och inse att Borderlinx tjänst är riskabel att använda för transport av varor till ett högre värde än $100 och jag anser att varningen är befogad då hela tråden handlar om att köpa just iPhones, ok?
...det viktiga i frågan, försäkringsbeloppet, det gör det problematiskt att använda Borderlinx utan att riskera att bli av med pengar om något händer. Att det inte finns ett alternativ att försäkra högre eller välja en annan transportör gör att det är svårt att bortse från att DHL är "ägare" hur mycket man än försöker få det att se annorlunda ut.
Ja, jag är tacksam för att de faktiskt har erbjudit säg att ersätta hela beloppet för telefonen och inser mer och mer att jag har haft tur i oturen.
Kontentan av "varningen" kvarstår dock; läs det finstilta och inse att Borderlinx tjänst är riskabel att använda för transport av varor till ett högre värde än $100 och jag anser att varningen är befogad då hela tråden handlar om att köpa just iPhones, ok?
Inte för att vara sån men det har som sagt tagits upp innan. Det är frivilligt att använda Borderlinx...
Inte för att vara sån men det har som sagt tagits upp innan. Det är frivilligt att använda Borderlinx...
Men helt seriöst, tror du inte att jag förstår det? Vad skadar det att jag uppmanar andra att vara uppmärksamma och inte glömma att läsa det finstilta, har du ett problem med det så ta det gärna i PM, tack.
Men helt seriöst, tror du inte att jag förstår det? Vad skadar det att jag uppmanar andra att vara uppmärksamma och inte glömma att läsa det finstilta, har du ett problem med det så ta det gärna i PM, tack.
Nej jag har inget problem med det.
Jag poängterade bara att det redan har tagits upp minst en gång i denna tråd plus att det bör vara en självklarhet att läsa villkoren för avtal man ingår...
Hallå!
Tråden har varit ganska inaktiv ett tag så jag tänkte bara höra efter så det inte hänt några drastiska förändringar som skulle göra så detta köpsätt inte gick att utföra längre? Eller är tråden bara så väldigt informativ (vilket den är) så att ingen har brytt sig om att fråga någonting på sistone? ^^
Mvh Raix
Hallå!
Tråden har varit ganska inaktiv ett tag så jag tänkte bara höra efter så det inte hänt några drastiska förändringar som skulle göra så detta köpsätt inte gick att utföra längre? Eller är tråden bara så väldigt informativ (vilket den är) så att ingen har brytt sig om att fråga någonting på sistone? ^^
Mvh Raix
Det är bara att beställa, en kollega till mig gjorde det så sent som i december.
Jag med, beställde så sent som för två veckor sedan, sjukt smidigt. 4 dar från beställning på AppleStore tills jag hade den i handen.
Har beställt total tre stycken olåsta 4or via Borderlinx nu, och de problem som var i somras existerar inte längre. Kör på!