Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kul "Filma dig själv"-rigg med iPhone 4!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Först, kolla in filmen:
iPhone filming photographer in action! | Carl Rytterfalk Fotografi

Sedan om du är sugen så är det väldigt enkelt att bygga en själv med hjälp av en hyllhållare i metall (se bild), hårdpapp, lim, samt lite självhäftande karborrband som billigt inköpes på te.x. biltema. (ca 20kr)

Jag bankade till plåtgrejen (ca 40kr på Hornbash, för hyllor) så att den blev relativt platt i båda ändarna - sedan grejade jag till hålet så att mitt vanliga fäste (saknar namn just nu på vad det kallas) för kameran gick att använda, gjorde hålet lagom stort med en stjärnmejsel, se andra bilden. (fästet är den lösa moj som du ansluter i ett kamerastativhuvud,och som skruvas fast i kameran. Ifall du undrar vad jag dillar om)

Sedan var det mest att mecka lite med klister, hårdpapp och karborrband på mobiltelefon och hårdpapp och sedan sätta ihop i vinkel som passar filmingen.

Grymt kul, och snabbt gick det. Nu går den att vrida runt hela kameran, du kan t.o.m sätta den upp och ner och filma snett underifrån om det är din grej.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-10-24 08:05

Fränt. Något att lägga till på att-göra-listan.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-10-24 08:53

Vilken tuff rigg. Jag har velat göra nåt liknande sen långt tillbaka när jag för första gången såg War Photographer med James Nachtwey, som för övrigt är en väldigt bra film.
Kolla in ett klipp där man får se exempel på hur det såg ut på fältet.
YouTube - War Photographer Teil 10

För de som inte har ro i kroppen kan man spola fram en minut ungefär.
Se klippet, det är värt det.

Ursprungligen av Potah:

Vilken tuff rigg. Jag har velat göra nåt liknande sen långt tillbaka när jag för första gången såg War Photographer med James Nachtwey, som för övrigt är en väldigt bra film.
Kolla in ett klipp där man får se exempel på hur det såg ut på fältet.
YouTube - War Photographer Teil 10

För de som inte har ro i kroppen kan man spola fram en minut ungefär.
Se klippet, det är värt det.

James är en stor förebild och hans film är väldigt coolt filmad! kul att någon har sett den, Nu var det säkert 7år sedan jag såg filmen men säkert har jag haft den i bakhuvudet!

1
Bevaka tråden