Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MacBook Air är här!

Tråden skapades och har fått 249 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kolla in den här videon på en avstängning och start av nya MBA.

YouTube - MacBook Air shutdown/restart cycle

Blinka och du har missat det

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-22 17:05
Ursprungligen av Adrian B:

Kolla in den här videon på en avstängning och start av nya MBA.

Min MBP med SSD är ungefär lika snabb, så det är ingen speciell Air-magi.

Ursprungligen av h_e:

Min MBP med SSD är ungefär lika snabb, så det är ingen speciell Air-magi.

Inte desto mindre är det trevligt. Många som inte har SSD själva är nog inte medvetna om hur mycket bättre det blir.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-25 00:36
Ursprungligen av Adrian B:

Kolla in den här videon på en avstängning och start av nya MBA.

YouTube - MacBook Air shutdown/restart cycle

Blinka och du har missat det

Imponerande. Det ger en sådan härlig fart känsla som följer med hela arbetsdagen.

Viktigare än man kanske tror vid första tanken i alla fall för mig personligen.

Bra jobbat Apple

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-22 17:04

Urk vad mycket reflexer i bildskärmen på den videon. Funkar inte för mig. Är den nya Air värre än den gamla?

Ursprungligen av pesc:

Urk vad mycket reflexer i bildskärmen på den videon. Funkar inte för mig. Är den nya Air värre än den gamla?

Eftersom det inte är glas borde det faktiskt vara lite bättre än glasskärmarna som Apple använder på MB och MBP. Men även gamla MBA hade väl inte glas, eller hur?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-22 19:48
Ursprungligen av Adrian B:

Eftersom det inte är glas borde det faktiskt vara lite bättre än glasskärmarna som Apple använder på MB och MBP. Men även gamla MBA hade väl inte glas, eller hur?

Testade dem igår, nya MBA har mycket mindre reflexer än MBP-glasskärmarna. Men det går fortfarande att få till störande reflexer om du letar upp ljuset. Se Youtubevideon här ovanför, t ex.

13-tummaren är en otroligt trevlig maskin. 3 punds vikt är löjligt lite. Som Applestorekillen sa så är det samma upplösning som en standard 15" MBP. Det såg jag inte förrän han sa det, och ramen runt skärmen är iaf lite störande för mig.

11-tummaren kändes lite för liten, både skärmen (som har bredare än-vanligt wide-screen) och tangentbordet fick mig att känna mig instängd. Lite som på en Asus EEE. Konstigt, för det är väl samma tangentbord som på den större? Jag antar att det är placeringen så nära skärmen som inte funkar för mig, eller avsaknaden av viloyta utanför knapparna. Men om du kan använda en PC-netbook utan problem så är det nog ingen fara med denna heller. Pekplattan är mycket trevlig och man kan ju alltid köra med extern skärm och tangentbord. (Fast då kan man väl lika gärna köpa en "riktig" laptop?)

Det blir svårt det här... ska jag ha en en MBP 15" eller prova att leva med en 13" Air? Trots 30% mindre HDD och 2" mindre skärm. Sist jag testade mindre skärm än jag ville ha så fick jag byta inom 6 månader. Fast det var ju 1998 och stegen gick mellan 10" och 12"

Senast redigerat 2010-10-22 20:26

macbook air är läcker, men den trevligaste nyheten är ändå att nästa 13" MBP får högre upplösning. (det borde väl bli valbart iaf...?)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-10-22 18:50

Nu när Apple börjar använda SSD på allvar, får vi officiellt stöd för TRIM på SSD då ?
Hur har de löst det på MBA, har SSD'n TRIM inbyggt i elektroniken ?

  • Medlem
  • 2010-10-22 20:17

Var och klämde på en 11" på Digital Inn i Stockholm idag. Och vad ska man säga? VILL HA!
Får jag förlängd anställning i december bokas ett ex direkt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-10-22 21:45

Skulle det inte bero på pengar skulle jag kasta ut min MBP 5.1 så snabbt det bara gick och köpa en iMac och en 13" MBA.

Min MBP är en fantastisk kompromiss. Men just det faktum att det är en kompromiss solkar bägaren lite. Det finns mer kraft att hämta i en iMac och det finns betydligt mer portabilitet i en MBA.

Med en snygg synklösning för de filer och dokument man jobbar med får man det bästa av två världar med just en iMac och en MBA.

Åter igen, varför kan de inte göra SD-kortplatser där SD-kortet försvinner in i datorn helt?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-10-22 23:10

Vad är det för paneltyp i skärmarna, IPS? Eftersom Apple inte skriver ut det misstänker jag att det rör sig om TN.

Har TN på min MacBook och det är riktigt uselt, framförallt när det gäller betraktningsvinklarna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-22 23:42
Ursprungligen av muskorv:

Vad är det för paneltyp i skärmarna, IPS? Eftersom Apple inte skriver ut det misstänker jag att det rör sig om TN.

Har TN på min MacBook och det är riktigt uselt, framförallt när det gäller betraktningsvinklarna.

har dem någonsin haft IPS i sina bärbara?

Ursprungligen av Esa:

har dem någonsin haft IPS i sina bärbara?

MBP har väl IPS? Eller menar du att det är PVA eller något liknande? Det borde definitivt inte kunna vara TN med den färgåtergivning de har.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-10-23 04:26
Ursprungligen av Samuel K:

MBP har väl IPS? Eller menar du att det är PVA eller något liknande? Det borde definitivt inte kunna vara TN med den färgåtergivning de har.

Dom använder TN paneler i alla sina bärbara, dagen dom går över kommer dom garanterat att marknadsföra IPS för bärbara på samma sätt dom gör med iPad osv

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-23 10:46
Ursprungligen av x-per:

Dom använder TN paneler i alla sina bärbara, dagen dom går över kommer dom garanterat att marknadsföra IPS för bärbara på samma sätt dom gör med iPad osv

Jag tror MBP har IPS paneler sen 2007-2008.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

MBP har IPS paneler sen 2006-2007.

//Rob

Stämmer det verkligen?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-23 11:05
Ursprungligen av akerstrom:

Stämmer det verkligen?

Jag har för mig att Apple ändrade skärmarna efter att många klagade på att Macbooks skärmar inte hade miljoner färger. I alla fall så är blickvinkeln på min 2007 MBP nästan 180° och det klarar inte TN panelen. Jag kommer inte ihåg hur jag fick fram skärm infot på min dator. Måste börja skriva upp sånt. )

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag kommer inte ihåg hur jag fick fram skärm infot på min dator. Måste börja skriva upp sånt. )

så här kan man göra: Find out the type and model of LCD panel in your iMac, MacBook, MacBook Pro
jag tror inte att någon macbook har annat än TN.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-10-23 13:11
Ursprungligen av x-per:

Dom använder TN paneler i alla sina bärbara, dagen dom går över kommer dom garanterat att marknadsföra IPS för bärbara på samma sätt dom gör med iPad osv

Hade fått för mig att de nyare MacBook Pro hade IPS-panel, men eftersom det inte uttryckligen står i specifikationerna hos Apple så lär jag ha fått det om bakfoten. Dock verkar åtminstone de TN-paneler som används idag inte vara lika dåliga som den som sitter i min MacBook från 2006.

Känns märkligt att utrusta iPad och iPhone 4 med IPS-paneler samtidigt som laptop-segmentet får harva vidare med TN, tycker att behoven borde vara omvända.

Är det någon som sett några benchmarks på nya Air:en? Det vore väldigt intressant att se jämförelser mellan processorlaternativen på 11" / 13" , och gärna i samband med t ex 13" MBP så man får en uppfattning om hur se förhållet sig till varandra. Jag vet att de inte är menade att vara fartmonster, men det vore såklart kul att se lite siffror

Jag pendlar lite fram och tillbax just nu själv. För mig är den största nackdelen att den inte har bakgrundsbelyst tangentbord (stor nackdel, sitter mest med den på kvällarna och har ofta inte så mycket lamport igång - ÄLSKAR belysningen på min nuvarande MBP). Dessutom vore optisk ljudutgång perfekt då jag skulle kunna använda den som hemmabio-burk då jag inte behöver den på resande fot. Är mest sugen på en 11":are för portabiliteten, men avsaknad av SD-kortplats är väldigt tråkigt också då jag gillar att fota på resande fot och det är ett supersmidigt sätt att föra över bilder.

Jag tror att jag kommer att avvakta nästa generation 13" MBP så länge och hoppas att MBA sätter standarden för vad vi får se på MBP i framtiden. Släng ut superdriven till förmån för längre batteritid, bättre cpu/grafikkort el dyl, högre upplösning (förhoppningsvis antiglare) mm. Det är vad jag intalar mig själv just nu iaf, får se om jag kan stå emot köpsuget

Letat runt lite nu, och det verkar vara någon typ av bättre sortens TN med bättre färgåtergivning och betraktningsvinkel än vanligt. I stand corrected...

TN är ju den billigaste tekniken, men kan också ge tunnare och strömsnålare paneler, vad jag förstår.

många tillverkare överutnyttjar kanske den första egenskapen och ger tekniken en överdrivet dåligt rykte med drivor av kassa budgetskärmar, medans apple snarare fokuserar på de två andra.
för mindre skärmstorlekar blir ju dessutom inte färgskiftningarna i panelen så stora, relativt sett.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-23 13:09

Det verkar bara vara iPad/iPhone och iMac som har IPS skärmar. Min Macbook Pro har den här skärmen http://beyondinfinite.com/lcd/Library/LG-Philips/LP154WP2-TLA1.pdf Den verkar ha endast 6bit färger. Uselt för så mycket pengar.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-23 15:40

Jag satt igårkväll, som jag brukar göra i sängen, och skrev. Skillnaden var att denna gång så skrev jag utan backlit keyboard. bara för att se vad som hände.

TIll en början så gick det om man kisade, och vred skärmen lite emot sig, det gjorde så allt på skärmen blev suddigt så när man skrivit klart fick man vrida upp den igen. Det gick att skriva utan att vrida ner skärmen men då fick man verkligen fokusera. Det tog lång tid att skriva, och man fick ont i huvudet efter ett tag.

Överlag så fungerar det att skriva i ett mörkt rum, men det blir jobbigt. Apples datorer är i stort sett dem enda bärbara datorerna som har lysande knappar, har aldrig ägt en Mac som inte har det. Jag minns när jag köpte min första Mac 2005. Då var den bästa funktionen med hela datorn att det fanns lysande knappar enligt mig.

Tycker alla skall överväga det här köpet, för om man är van vid backlit keyboard, så kommer det kännas konstigt, som sagt använd eran Mac en dag utan att ha igång lysande knappar en endaste gång och se hur ni känner.

Jag kommer nog att byta mot en MBP istället och lägga pengar emellan denna gång. Men hur känner ni andra? om att köra utan lysande knappar.

Ursprungligen av Esa:

Jag kommer nog att byta mot en MBP istället och lägga pengar emellan denna gång. Men hur känner ni andra? om att köra utan lysande knappar.

Det är den klart största "dealbreakern" för mig med (tillsammans med avsaknaden av SD-slot på 11":aren).

Anekdot: När jag skaffade min MBP, så passade min tjej på att köpa ny bärbar också. Hon var inte macfrälst då, så det blev en Sony Vaio. Då det blir en del slösurf i soffan/sängen om kvällarna dröjade det inte länge innan PC:n blev nästan oanvänd och hon satt heltid med Mac:en, just pga belysta tangentbordet. Att inte ha det innebar kisande, vridande och vändande på datorn för att se, huvudvärk osv. Det var faktiskt det som gjorde att hon började köra Mac och senare blev mac-frälst också.

Jag håller också med, jag har svårt att tro att det kommer att fungera hjälpligt utan bakgrundsbelysning, såvida det inte är en dator man bara ska använda dagtid i väl upplysta miljöer (t ex på jobbet).

Visserligen kör jag eget dataföretag och kan köpa in datorer via företaget till bra pris, men även med den fördelen lutar det mot att jag kommer att hoppa över denna och sätta tilltron till nästa version av 13" MBP istället.

Ursprungligen av Esa:

Tycker alla skall överväga det här köpet, för om man är van vid backlit keyboard, så kommer det kännas konstigt, som sagt använd eran Mac en dag utan att ha igång lysande knappar en endaste gång och se hur ni känner.

Jag kommer nog att byta mot en MBP istället och lägga pengar emellan denna gång. Men hur känner ni andra? om att köra utan lysande knappar.

Jag kunde inte tro det var sant när jag läste det här. Beställde en 13" 2.13 4GB i veckan och har gått och väntat och myst med bilder och specar så upptäcker jag det här. Kunde inte tro det var sant. Måste avbeställa imorgon. Helt sanslöst.

Får härda ut med min gamla rev 1 till de släpper en ny nästa år, då kanske jag kan få både lion och en i3 OCH bakgrundsbelyst tangentbord, eller vad tror ni?

Otroligt knäckande nu när jag gått runt och väntat så glad ...

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2010-10-23 15:49

Har aldrig haft lysande knappar och kan inte påstå att jag saknat det.. Så för mig blev det en ny Macbook air!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-10-23 19:12

Bytte min förra MB unibody mot nya MBP enbart pga bakgrundsbelysta tangenter. Och det är enda anledningen till att jag inte skaffar MBA nu. Kvällstid med låg belysning var det en pina.

Bevaka tråden