Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad version 2 - Vad vill ni se?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-10-15 10:34

Nu har ju inte ens första versionen av iPad kommit till Sverige, men för er som redan har en, vad skulle ni vilja se för förändringar till nästa version?

Mina önskemål är:

- Retina-skärm. Läser mycket böcker/tidningar och det skulle ge en klar förbättring.
- Lägre vikt. Är jobbigt att hålla i längden.
- Mindre format.Utveckla nya komponenter som gör att den blir i princip så stor som skärmen är. Ingen döyta.

  • Retina skärm.

  • Frontkamera (FaceTime).

  • Större RAM minne.

  • Större lagringsminne.

  • Två kärning CPU för bättre prestanda (de nya två kärninga ADM drar lika lite ström (eller i vissa fall mindre ström) som 1 kärniga).

  • Lägre vikt.

Den svarta sargen runt är för att man skall hålla i plattan ordentligt utan att handen täcker skärmen, men en smula mindre ram kanske…

Senast redigerat 2010-10-15 12:26

Fina önskemål, men de flesta är nog svåra att uppfylla.

Retinaskärm hade varit kanon, men det är nog ohyggligt dyrt/omöjligt i nuläget att tillverka så stora skärmar med så hög DPI.

Mindre format blir nog svårt, var ska man ha tummarna när man håller i den? På skärmen? Då blir det nog många tryck av misstag.

Jag önskar mig också lägre vikt, bättre batteritid (den är ju bra, men ju längre desto bättre), sen misstänker jag att det kommer någon slags FaceTime-kamera.

Det jag helst skulle vilja se är mer RAM-minne.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-10-15 11:10

Ja prestandan missade jag, läser man tidningar från tex Zinio eller Qiosk så märker man hur "flytet" inte riktigt infinner sig.

Tror inte bara priset kommer hålla Retina-skärm borta ett tag till, utan även den grafikprestanda som kommer krävas för att driva den.

Vattentät hade vart smutt. Eller åtminstone sköljbar.

Ursprungligen av kitesurf:

Tror inte bara priset kommer hålla Retina-skärm borta ett tag till, utan även den grafikprestanda som kommer krävas för att driva den.

Vattentät hade vart smutt. Eller åtminstone sköljbar.

Skall du använda iPaden i duschen?!!

Ursprungligen av The Real Viking:

Skall du använda iPaden i duschen?!!

Tja, kanske inte där, men i badet hade ju vart soft iofs., men inte det jag syftar på primärt. Däremot är iPad sjyst utomhus, inga tangenter och inga rörliga delar, bara en platta. Perfa på båten och säkert i en massa andra situationer där man idag använder karta + GPS.
Det går ju så klart att stoppa den i ett fodral, men jag tycker det verkar så enkelt för Apple att täta den. Bara kontakterna som skulle bli lite dyrare, och så dit me några tunna fina membran över mic å högtalare.
Den behöver ju inte nödvändigtvis kunna användas som dykdator, men bara så att den klarade en kaffekopp och ett rejält regnväder. De behöver ju inte lova nått, bara täta den till någon halvsjyst IP-klass, lite sådär halv-officiellt.

Ursprungligen av kitesurf:

Tja, kanske inte där, men i badet hade ju vart soft iofs., men inte det jag syftar på primärt. Däremot är iPad sjyst utomhus, inga tangenter och inga rörliga delar, bara en platta. Perfa på båten och säkert i en massa andra situationer där man idag använder karta + GPS.
Det går ju så klart att stoppa den i ett fodral, men jag tycker det verkar så enkelt för Apple att täta den. Bara kontakterna som skulle bli lite dyrare, och så dit me några tunna fina membran över mic å högtalare.
Den behöver ju inte nödvändigtvis kunna användas som dykdator, men bara så att den klarade en kaffekopp och ett rejält regnväder. De behöver ju inte lova nått, bara täta den till någon halvsjyst IP-klass, lite sådär halv-officiellt.

Jag håller med om att lite bättre vattenskydd skulle inte vara dumt – någon IP-klass, ja!
Jag hade gärna sett någon, t.ex. Apple, utveckla en ny royalty fri och ISO-standard hörlurskontakt i stil med Apples laddkontakt. Då skulle även lurkontakten vara stängd och inget fukt komma in.

Senast redigerat 2010-10-18 13:48
Ursprungligen av kitesurf:

Tror inte bara priset kommer hålla Retina-skärm borta ett tag till, utan även den grafikprestanda som kommer krävas för att driva den.

Vattentät hade vart smutt. Eller åtminstone sköljbar.

kitsurf, jag tror jag har hittat ett starkt argument för att få IP version 2 att IP-klassas:

Demonstrera med din iPad

Om de fixat IP-klassningen för nästa iPad skall jag då försöka hitta något att demonstrera för och ta med iPad!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-15 17:55

Mina önskemål i rangordning:
1: Retinaskärm
2: Lägre vikt
3: Högre prestanda

Jag är väldigt nöjd med iPaden och framtida versioner kommer givetvis med bättre skärm och högre prestanda.

Mer högupplöst skärm, men jag har på känn att det kommer att dröja ytterligare en generation - är tveksam till att det skulle finnas hårdvara tillgänglig som pallar med fyrdubblad upplösning utan att iPaden blir kokhet och får dålig batteritid, men jag låter mig mer än gärna motbevisas. När vi ändå är inne på skärmen kunde den må gott av lite antireflexbehandling.

Mer minne behövs absolut, är ibland ett problem att Safari bara kan hålla två renderade webbsidor (och knappt ens det) i minnet samtidigt. Lägre vikt vore trevligt också, men absolut inte om det skulle bli på bekostnad av batteritiden. Utöver det en FaceTime-kamera såklart, men det kan vi ju i princip redan räkna med.

Ursprungligen av dhanjel:

- Mindre format.Utveckla nya komponenter som gör att den blir i princip så stor som skärmen är. Ingen döyta.

Det är inte, och har aldrig varit, en teknisk fråga. Det är mer eller mindre tomt under hela den svarta ramen med undantag för ett par minimala kretskort som hade kunnat placeras i princip vart som helst.

Det handlar enbart om att iPaden ska vara bekväm att hålla i utan att tummarna av misstag kommer åt saker på skärmen. En iPad utan kant är ungefär lika angeläget som böcker helt utan marginal runt texten, bara dumt.

Edit: Kan rekommendera iFixits nedmontering av en iPad, illustrerar ganska väl hur tomt det faktiskt är innanför skalet. 3G-modellen är lite mer inredd, men som sagt finns det ingen egentlig teknisk anleding till att ha alla de komponenterna just under ramen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-17 01:09

Retina skärm blir nog svårt på ipaden. Grafik kortet får nog svårt att hänga med eftersom ipaden får då över 2600x1600 upplösning. Det är lite för mycket för grafikkortet tror jag.

Däremot mer ram och kamera är rätt säkert att det kommer.

//Rob

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-10-17 18:03

Det man nästan kan ta förgivet är bättre batteri , snabbare processor , gyro , 512mb i ram, kamera och lättare.
Det känns som att alla nya tekniker visas först på iphone så frågan är om nästa ipad kommer efter nästa iphone uppdateingen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-18 00:22

Retina display
Display port el. Hdmi (keynotes är ju grymt smidigt om än lite begränsat. Vill kunna köra på projektorerna ny också utan att behöva ha med en adapter)
Usb-host inbyggd

Sedan +1 på regntät

(inlägget skrivet på iPad )

Ursprungligen av rpz:

Display port el. Hdmi (keynotes är ju grymt smidigt om än lite begränsat. Vill kunna köra på projektorerna ny också utan att behöva ha med en adapter)
Usb-host inbyggd

USB-host finns redan, om än med begränsat användningsområde. Med USB-adaptern för att koppla in kameror kan man även koppla in tangentbord, ljudkort och framöver troligtvis MIDI-enheter. (CoreMIDI finns med i 4.2)

En sån här löser HDMI-inkopplingen just nu, så det borde inte vara så svårt att bygga in. Det är bara till att hålla tummarna.

Jag hade gärna sett en iPad fot docka med Mini Display Port eller HDMI utgång och adapter likt USB/SD adapter, fast med MiniDisplay eller HDMI kontakt. Då behövs inga nya kontakter på iPaden. Bilden blir då rent digital och ger bättre kvalitet än VGA.

en isight kamera så man kan köra videochat.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-10-21 09:38

Facetime-kamera och möjligthet att använda den utan synk mot en dator.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-10-24 19:02

Köpte min i förgår och är än så länge supernöjd, men...

-Mer minne (så man slipper ladda om hemsidor...)
-usb som nån sa hade varit asnice
-retina

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-24 21:16
Ursprungligen av bozzz:

Köpte min i förgår och är än så länge supernöjd, men...

-Mer minne (så man slipper ladda om hemsidor...)
-usb som nån sa hade varit asnice
-retina

Mer minne ja
Usb nej
Retina väldigt tveksamt.

//Rob

Ursprungligen av bozzz:

-Mer minne (så man slipper ladda om hemsidor...)

4.2 kan ha avsevärt fler sidor (9 st tror jag) i minnet utan att ladda om dem, så det slipper du redan om ett par veckor.

Edit: Såvitt jag vet iaf.

Senast redigerat 2010-11-06 17:58
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-25 12:54

Snabbare processor med energy saving mode och mer RAM tack. Allt annat är perfekt

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-25 13:13

1. Retinaskärm
2. Snabbare processor/grafik
3. Mer [lagrings-]minne. 16 GB i en Ipad är ett skämt, en Ipad är inte en mobil!
4. Kamera för videosamtal.
5. Digital bildutgång, HMDI/Displayport.

Senast redigerat 2010-10-25 14:38
Ursprungligen av Tomas L:

1. Retinaskärm
2. Snabbare processor/grafik
3. Mer minne. 16 GB i en Ipad är ett skämt, en Ipad är inte en mobil!
4. Kamera för videosamtal.
5. Digital bildutgång, HMDI/Displayport.

Punkt 3 är jag lite tveksam, jag undrar hur det kommer att se ut på en sådan stor skärm, det kommer förmodligen bli ganska dåligt kvalite't och se ganska så sunkigt ut. Man vet ju hur det ser ut på Youtube utan wifi på en iPad, det är ingen vacker syn direkt...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-25 14:42
Ursprungligen av westerlu77:

Punkt 3 är jag lite tveksam, jag undrar hur det kommer att se ut på en sådan stor skärm, det kommer förmodligen bli ganska dåligt kvalite't och se ganska så sunkigt ut. Man vet ju hur det ser ut på Youtube utan wifi på en iPad, det är ingen vacker syn direkt...

Jag antar att du menar punkt 4? Förhoppningsvis så blir det inte sämre än att använda Skype på en laptop med 15" skärm. Min flickvän blivit väldigt förtjust i min Ipad förutom när det gäller just Skype-samtal eftersom den inte klarar video.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-10-25 18:14

Jag tycker faktiskt inte lagringsminnet spelar större roll.. Musik får man nästan allt från spotify och video får man ändâ in endel av, sen finns ju airvideo.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-26 08:44
Ursprungligen av bozzz:

Jag tycker faktiskt inte lagringsminnet spelar större roll.. Musik får man nästan allt från spotify och video får man ändâ in endel av, sen finns ju airvideo.

Ja, så länge man kan streama internet. Men när man ska resa över pölen till det stora landet i väster så vill man ha allt i Ipaden, både under de 10 timmar långa flygningarna och under vistelsen. Är man intresserad av bildkvalitet och vill se filmen utan ständiga avbrott så är Airvideo över internet inte den bästa lösningen.

Vi åker till Dubai i november och kommer att bo på världens högsta hotell, byggt 2008. Men WIFI finns inte i alla rum, bara i gemensamma utrymmen.

fast det finns ju 64gb minne på den största modellen, det jag skulle vilja se är enbart snabbare processsor och mer ramminne... Samt ev. kamera men det är det jag tror, retina tror jag kommer vara fördyrt även om vi snackar om april nästa år..

1
Bevaka tråden