Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iphone 3Gs 3.1.2 fast vid omstart efter plötslig batteridöd

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena

Nu har min iPhone 3Gs 3.1.2 varit obrukbar i 3 dagar nu. Det som händer är att den försöker starta om med äpple loggan synlig på skärmen. Mobilen har varit JB:ad samt Upplåst i över ett år nu.

Det hela började när jag plötsligt upptäckte att mobilen var typ helt strömlös, enligt den röda tomma batteriindikatorn. Men jag minns att det fanns gott över 70% kvar på batterikapaciteten för jag brukar ladda den varje natt och för mig håller den hela dagen. Den dog på eftermiddagen.

Så jag laddade den tills den försöker starta om igen. Efter ca en kvart eller så dyker det upp det snurrande hjulet, precis vid nedkanten av äppleloggan och även den fryses efter bara några sekunder.
Efter en längre tid slocknar skärmen och den startar om igen.

Denna youtubelänken beskriver problemet ganska bra.
YouTube - iPod touch frozen apple logo

Det var längesedan jag har installerat något nytt program och jag har startat om mobilen ett flertal gånger sedan dess. Men den plötsliga batterislukandet var helt nytt för mig.

Jag jag har kunnat få upp iPhone till återställningsläget men vill ej brådska ifall någon vet ett sätt att försöka rädda lite data.
Annars finns det ingen kontakt med varken iTunes eller iFun.

• Medlem
  • International user
  • 2010-10-24 18:56

Du har alltså ingen backup på något alls?

Jo, har en backup som gjordes senast sista aug.
Men är apparna nedladdade från cydia är med i backupen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-25 08:53
Ursprungligen av Siddan:

Jo, har en backup som gjordes senast sista aug.
Men är apparna nedladdade från cydia är med i backupen?

Svar nej, de är inte med i backupen. Dessa appar laddar du ned igen, de du betalat för laddar du hem gratis.

Du hade säkert JBat med Blackra1n på 3.1.2, Blackra1n är känt för att haverera när man behöver det som minst, irationell batteriindikator är inte heller helt ovanligt - jag har det själv på en gammal 3G. Dock, om du haft den jailbreakad så har du säkerligen sparat dina SHSH blobbar via Cydia, det innebär att du med all säkerhet har dessa även för 4.0, 4.0.1, 4.02 och 4.1 så sätt telefonen i DFU eller få den i Recovery-mode och mata den med en IPSW för 4.0.1, jailbreaka med JailbreakMe och lås upp med Ultrasn0w

• Medlem
  • International user
  • 2010-10-25 09:50

Pwnage Tool finns nu i och för sig för nyare firmware. Kan vara en ide att uppgradera till den senaste versionen. Eftersom den är så gammal så vore det möjligt att officiellt låsa upp den. Då har du inga strul med kommande firmware versioner. Nästa firmware kommer om 2-3 veckor.

//Rob

Tack för era svar
Då antar jag det är lika bra att återställa den då, för första gången...

Jag har hittat en butik i Gbg där de kan låsa upp iPhone mobiler för 300 kr. Det är lite billigare än att skicka den till min originella operatör, plus så kan jag till och med lämna in mobilen direkt till den butiken och bara vänta ca 20 min. Så länge tar det tydligen.

Men ok, återställde faktiskt med 3.1.2, för jag är fortfarande lite skeptisk med 4.0 och jag är inte så insatt med hur mycket bättre det egentligen är
Laddade ner IPSW filen från iClarified, försökte flera gånger återställa med den filen, gav mig ett fel varenda gång. Hittade en annan fil hos iphone-hacks, samma filnamn, men den fungerade på första försöket.

Jag äger ej kvar något simkort från den originella operatören så jag får pallra mig till butiken nån dag för att låsa upp den

Annars syftet med att ha sparat SHSH hash filen hos Cydia är väl för att kunna nedgradera mobilen när man redan har en fungerande iPhone? Kan man också få tillbaka den gamla versionen av modembandet.
Jag hade visserligen sparat min SHSH hos Cydia men hade ingen större koll på hur man tar någon nytta från det

• Medlem
  • International user
  • 2010-10-25 16:31
Ursprungligen av Siddan:

Tack för era svar
Då antar jag det är lika bra att återställa den då, för första gången...

Jag har hittat en butik i Gbg där de kan låsa upp iPhone mobiler för 300 kr. Det är lite billigare än att skicka den till min originella operatör, plus så kan jag till och med lämna in mobilen direkt till den butiken och bara vänta ca 20 min. Så länge tar det tydligen.

Men ok, återställde faktiskt med 3.1.2, för jag är fortfarande lite skeptisk med 4.0 och jag är inte så insatt med hur mycket bättre det egentligen är
Laddade ner IPSW filen från iClarified, försökte flera gånger återställa med den filen, gav mig ett fel varenda gång. Hittade en annan fil hos iphone-hacks, samma filnamn, men den fungerade på första försöket.

Jag äger ej kvar något simkort från den originella operatören så jag får pallra mig till butiken nån dag för att låsa upp den

Annars syftet med att ha sparat SHSH hash filen hos Cydia är väl för att kunna nedgradera mobilen när man redan har en fungerande iPhone? Kan man också få tillbaka den gamla versionen av modembandet.
Jag hade visserligen sparat min SHSH hos Cydia men hade ingen större koll på hur man tar någon nytta från det

Som Fredde skrev gör det inte hos någon som inte gör det officiellt med operatörern och speciellt inte om du betalar för det. Om du vet vilken operatör du köpte den utav går du till den butiken eller ringer deras kundtjänst och säger att du vill låsa upp din iPhone som du köpte hos de för 1 år sen. Du får betala 300-400kr men får då en helt upplåst telefon som du kan uppgradera till nyaste firmware utan att vara rädd om att den kommer att låsas.

//Rob

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-25 15:31

Betala aldrig för en upplåsning - annat än hos den ursprungliga operatören. Butiken på hörnet låser upp 'temporärt' med Ultrasn0w och det kan du lika enkelt göra det själv!

SHSH gör att du kan nedgradera FW version samt återställa telefonen i händelse av en krasch - till valri FW version. Dock kan baseband (modem-mjukvaran) aldrig nedgraderas

Hej igen, ok, jag väntar med upplåsningen då. Butiken som jag refererade till heter HomeMedia, och får jag inte svar från dem om upplåsningen verkligen är permanent så är det lika bra att undvika som ni säger.

Men shit va sjukt lätt det var att JB:a nu för tiden med den sidan FreddeB hänvisade till.
Ni som ändå rekommenderade os 4.0.1, är det värt att installera den versionen jämfört med den stabila 3.1.2?
Eller var det bra 4.0 som var buggig?

/Tack

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-26 11:21

4.0.1 innehåller bara en mindre buggfix - en justering av hur telefonen mottagningssingal presenteras på skärmen.

Installerar du 3.1.2 igen och vill JBa så använder du Spirit eller mer avancerade verktyg som t.ex. Redsn0w, PwnageTool et al men din 3GS hanterar 4.x alldeles utmärkt och uppdateringarna från 3.x motiverar uppdateringen.

När du jailbreakat 4.0.1 skall du absolut installera PDF Patch (CVE-2010-1979) från Cydia, du är nu skyddad från den ganska elaka exploit som användes för att jailbreaka 4.0.1

hmm, lustigt, det ser dock ut att fungera bra med Jailbreakme och 3.1.2

PwnageTool finns som jag förstår det endast till mac?

Fast jag har det svårt att få detta bekräftat.... poängen att undika upgradering av basbandet
Är det bara vissa versioner som uppgraderar basbandet?
T.ex. 4.0.1 upgraderar ej basbandet medans 4.1 gör det?
Gäller det även en nedladdad ipsw 4.1?

Om 4.0.1 inte ugraderar basbandet så är det fritt fram att uppdatera med den nedladdade 4.0.1 ipsw filen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-26 17:06

Jag minns knappt när Apple valde att *inte* uppdatera baseband i samband med en FW release. Självklart vill de släppa buggfixar för Baseband men naturligtvis även för att döda de unlock exploits som släppts av t.ex. Dev-Team. Ja, även nedladdad IPSW innehåller uppdaterat baseband, man har försökt att extrahera ut det uppdaterade basebandet och ersätta det med ett tidigare men aldrig lyckats.

Om du som jag hade en iPhone som levererats olåst direkt från Apple så hade du aldrig behövt bry dig om basebanduppdateringar, telefonen förblir olåst oavsett vad du gör med den. But this convenience comes at a certain price....

PwnageTool är för OS X och Sn0wbreeze är för Windows

Återigen, tryck in 4.0.1, jailbreaka och lås upp med Ultrasn0w. kontakta sedan din operatör och lås upp telefonen för gott

• Medlem
  • International user
  • 2010-10-26 17:31

Kontakta din operatör först och få den upplåst den vägen. Sen måste du inte bry dig om basebandet igen.

//Rob

Ok nu så - Jag får tacka återigen för eran hjälp.
Lyckades äntligen fått 4.0.1 installerat för två dagar sedan, JB:ad och olåst.
Det var dock väldans krångligt att installera 4.0.1, därav anledningen till jag gick till 3.1.2 igen.

Problemet var faktiskt iTunes gamla version, hade 9.1.4xxx. Fick jämnt upp felmeddelandet 3014, men efter uppdaterat till 9.2 gick det på första försöket. Därefter gjorde JBME sin magi. Verkligen impad över den webbsidan

Förresten, mitt basband uppgraderas från 05.11.07 till 05.13.04. Lyckligtvis var det fortfarande inom ramen för en möjlig upplåsning

1
Bevaka tråden