Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple iPhone 4 från HK - bevisa att den är äkta

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2010-10-25 17:12

Hej,

Jag har en kontakt i Hong Kong som sägs ha iPhone 4 på lager och vill sälja till mig. Det enda problemet är att jag inte kan lita fullt ut på denna person och vill på något sätt få det bekräftat att den är äkta (och att han över huvudtaget har produkten).
Dom säger att jag kan betala 50% innan dom skickar och resten när jag fått telefonen, för att göra det "säkert" för mig att dom inte luras så att säga.

Men jag vill ändå ha det bevisat på något sätt. Någon som har förslag på hur dom kan bevisa att dom har produkten? Fotografera lådan med namn på företag skrivet på en lapp bredvid kanske?

Hjälp!!

MvH

Arshia

Köp inte. Det är mitt råd. Det är alldeles för stora risker inblandat och jag tycker det känns som om det är större risk att det är en bluff än att det är på riktigt. Sen beror det ju naturligtvis på hur bra du känner din "kontakt". Om du vet att henom är trovärdig så är det väl bara att köra.

Även om dom skickar en bild på en äkta iPhone så är det ju inte säkert att dom verkligen postar det exemplaret. Mitt tips är att inte köpa

Dessutom i denna del av världen är en kopia och ett original samma sak.
Jag kan inte förklara det på ngt annat sätt.

Frågar man om det är en iPhone så svarar de hela tiden Yes, jajamensan, en iPhone.
Tittar man på den visar det sig vara en kopia. De kan inte greppa konceptet original.
Vaddå, det står ju Apple på den härså! Klart det är en Apple-grej då.

Själv stått i affärer där borta och de bedyrar att det minsann är en Apples iPod man tittar på, men jag ser ju att det är en kineskopia med ngn egen programvara i. No No, se här Apple.

Till slut blir man bara förbannad och går.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-25 21:41

Ett sätt att kolla om den är äkta är att be dem skicka telefonens serienummer (finns i Settings->General->About) och kolla den mot Apple's garantidatabas på https://selfsolve.apple.com/GetWarranty.do.

Den sidan låter dig också kolla ungefärligt inköpsdatum (garantins slutdatum minus ett år) och är rätt behändig för att kolla så att man inte blir lurad när man köper "nya" Apple produkter. Be dem också skicka en bild på telefonen när den visar serienumret samt deras namn så ser du att mobilen är i deras ägo också.

Kruxet är att det bara visar att de har tillgång till en äkta iPhone, det betyder inte att det faktiskt är den telefonen du kommer få på posten. Att de vågar skicka den mot halva betalningen låter väldigt skumt.

Goflorp, du kanske inte ska ge dig in i dessa diskussioner ens när du ser att det är en kopia.. Verkar lite tokigt att generalisera över en hel världsdel pga en sån simpel sak.

Gå till en Apple Store (alternativt online) och köp produkterna. Ser något ut att vara för bra för att vara sant så är det så också.

Finns ingen anledning att bli förbannad på något som man redan från början bör ha förstått..

Ursprungligen av keptang:

Goflorp, du kanske inte ska ge dig in i dessa diskussioner ens när du ser att det är en kopia.. Verkar lite tokigt att generalisera över en hel världsdel pga en sån simpel sak.

Gå till en Apple Store (alternativt online) och köp produkterna. Ser något ut att vara för bra för att vara sant så är det så också.

Finns ingen anledning att bli förbannad på något som man redan från början bör ha förstått..

Du har helt rätt, jag köper mina saker genom helt andra kanaler.

Sedan, förbannad och förbannad, man blir mest bara trött och går.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-10-26 14:10

Ja, Jag förstår att det är väldigt lätt att bli lurad när man sitter på andra sidan kontinenten och försöker få reda på om det är original eller inte. Jag bad dom skicka en bild på lådan med en lapp vid sidan där det står tex. mitt namn.
Men det verkar som om det bästa sättet är att fråga om telefonens serienummer och kolla upp det på apples hemsida som du länkade, shandar. Finns det inget sätt att få serienumret utan att gå in genom mobilens inställningar? Står det inte på själva lådan?

Tack för råden, asiatiska marknaden kryllar av kopior, jag vet!

Det står på lådan.

Det spelar ingen roll om de visar upp bilder och serienummer m.m. på en äkta telefon. För du har ändå ingen garanti att det är just den telefonen som de stoppar i paketet och skickar till dig.

Vad ska h-n ha för telefonen?

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-10-26 19:53

Ca 4000 kronor, ungefär som priset i Hong Kongs Apple Store.
Men med tanke på att dom går med på 50% innan och 50% efter så tycker jag nästan det är värt risken, eller?

Ursprungligen av arshia:

Ca 4000 kronor, ungefär som priset i Hong Kongs Apple Store.
Men med tanke på att dom går med på 50% innan och 50% efter så tycker jag nästan det är värt risken, eller?

Du är frestad att göra en bra affär. Det brukar vara det de utnyttjar.

Har du tur får du en sån där kopia

YouTube - Airphone 4 Review (Fake iPhone 4)

Se den youtubefimen, lyssna på vad han säger.
man kan liksom inte sluta skratta.

Ursprungligen av Goflorp:

Du är frestad att göra en bra affär. Det brukar vara det de utnyttjar.

Har du tur får du en sån där kopia

YouTube - Airphone 4 Review (Fake iPhone 4)

Se den youtubefimen, lyssna på vad han säger.
man kan liksom inte sluta skratta.

hahahaha tusen tack, behövde ett gott skratt

Ursprungligen av arshia:

Ca 4000 kronor, ungefär som priset i Hong Kongs Apple Store.
Men med tanke på att dom går med på 50% innan och 50% efter så tycker jag nästan det är värt risken, eller?

Varför vill de sälja en iPhone 4 till dig för ett pris som motsvarar inköpspriset i Hong Kong, vill de inte själv tjäna något på affären?

Jag skulle avstå. Slår du till så undvik förskottsbetalning, speciellt om du inte litar på säljaren. Lycka till!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-27 13:23
Ursprungligen av arshia:

Ca 4000 kronor, ungefär som priset i Hong Kongs Apple Store.
Men med tanke på att dom går med på 50% innan och 50% efter så tycker jag nästan det är värt risken, eller?

Det är definitivt *inte* värt 2000 spänn att få en kartong med inget i eller en fånig kopia...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-26 19:55

Köp den inte, om du inte vill gambla med 4000.
Du ska aldrig betala något i förskott till NÅGON på nätet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-26 21:04

Gör't. Du vet att du vill...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-26 21:58
  • Medlem
  • Lund
  • 2010-10-26 22:11

@Goflorp, Herregud vilken fruktansvärd mobil! Det vill jag verkligen inte råka ut för, haha. Jag får se hur jag gör nu framöver. Det verkar ju nästan vara för bra för att vara sant!
Alternativt blir det väl att beställa en från Engelska Apple Store genom Borderlinx.

Jag har en vän vars släktingar åkte till HongKong. De yngre i familjen som åkte köpte två lurar för små pengar.
Jag vart erbjuden en iPhone 4 för 2500 av hans släktingar när de kom hem.

Jag frågade det var en kopia, men kompisen kände att han inte kunde ett smack om mobiler och kunde inte säga om det var original...men efter 10 min uter i luren vart han "skeptisk"...

Ja, vi fick oss ett apgarv åt det hela. Ungdomarna som köpt dem sålde dem på Blocket - för det pris de gett för dem och väldigt tydligt talade de om att det var kopior....

Mitt köpråd för sånt här

1) Hitta en beg från ngn i din närhet som du kan träffa och köpa luren av.
risker: Stulen, dolda fel.

2) Köp en från ngt "säkert" ställe, England, Tyskland, Italien etc
Utnyttja borderlinx etc.

3) Köp här i Sverige. Det köstar inte så farligt om man kan binda den till
ngt abb (om man inte har ett par abb innan).

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-10-27 14:18

Det visar sig att telefonen är en kopia. Jag har för mig att skärmen förblir svart-aktig när den är avstängd, inte grå. Videosamtals-kameran sitter väl långt ner i förhållande till "hörluren". Och den vänstra antennen (det svarta strecket) sitter för långt upp. På "originalet", så att säga, sitter den mycket längre ner under den nedre skärmkanten.

Eller har jag helt fel?

Imageshack - img0666dsg.jpg - Uploaded by Imageshack user

Ursprungligen av arshia:

...Jag har för mig att skärmen förblir svart-aktig när den är avstängd, inte grå...

Svårt att bedöma. Det ser fel ut, men det kan kanske bero på hur ljuset faller vid fototillfället.

Ursprungligen av arshia:

...Videosamtals-kameran sitter väl långt ner i förhållande till "hörluren"...

Ja, kameran sitter fel.

Ursprungligen av arshia:

...Och den vänstra antennen (det svarta strecket) sitter för långt upp. På "originalet", så att säga, sitter den mycket längre ner under den nedre skärmkanten.

Ja, antennskarven sitter också fel.

Det är en kopia.

Ursprungligen av arshia:

Det visar sig att telefonen är en kopia. Jag har för mig att skärmen förblir svart-aktig när den är avstängd, inte grå. Videosamtals-kameran sitter väl långt ner i förhållande till "hörluren". Och den vänstra antennen (det svarta strecket) sitter för långt upp. På "originalet", så att säga, sitter den mycket längre ner under den nedre skärmkanten.

Eller har jag helt fel?

Imageshack - img0666dsg.jpg - Uploaded by Imageshack user

hahaha.. Vilket skämt.

Man kan köpa olåsta i Danmark också, helt lagligt precis som i UK och DE. bara så ni vet. Ni ska vårda era skånska kontakter

Ursprungligen av henkebarn:

Man kan köpa olåsta i Danmark också, helt lagligt precis som i UK och DE. bara så ni vet. Ni ska vårda era skånska kontakter

Vad hjälper det att ha skånska kontakter? De säljs inte olåsta i fysisk butik i Danmark. De olåsta säljs bara på danska Apple Store Online, och då krävs det en dansk leveransadress.

(och detta diskuteras redan i ett par trådar).

Från UK går det att lösa med hjälp av Borderlinx, men någon liknande lösning för Danmark och Tyskland har jag inte sett.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-10-30 17:18

Jag råkar bo i Lund så har bara ca 45 minuters tågresa till Köpenhamn... Synd att dom inte säljs fysiskt bara.

Killen som försökte sälja sin "iPhone 4" till mig tror fortfarande inte att den är falsk efter att jag har skickat bilder på en riktig iPhone 4 och dessutom länkat YouTube-videon ni la upp här i tråden. Han påstår att skillnaden vi ser (placering av kamera, antenn osv.) är p.g.a.. att USA versionen skiljer sig från Hong Kong versionen och att alla iPhone 4or ser ut som hans i HK... Haha, vilket skämt!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-10-30 21:16
Ursprungligen av arshia:

Jag råkar bo i Lund så har bara ca 45 minuters tågresa till Köpenhamn... Synd att dom inte säljs fysiskt bara.

Killen som försökte sälja sin "iPhone 4" till mig tror fortfarande inte att den är falsk efter att jag har skickat bilder på en riktig iPhone 4 och dessutom länkat YouTube-videon ni la upp här i tråden. Han påstår att skillnaden vi ser (placering av kamera, antenn osv.) är p.g.a.. att USA versionen skiljer sig från Hong Kong versionen och att alla iPhone 4or ser ut som hans i HK... Haha, vilket skämt!

Be honom installera ett gratisprogram från AppStore, t ex Skype.

Ursprungligen av kenjon:

Be honom installera ett gratisprogram från AppStore, t ex Skype.

Det kunde ju bli riktigt roligt att se.

Tio poäng kenjon!

Ursprungligen av arshia:

Jag råkar bo i Lund så har bara ca 45 minuters tågresa till Köpenhamn... Synd att dom inte säljs fysiskt bara.

Killen som försökte sälja sin "iPhone 4" till mig tror fortfarande inte att den är falsk efter att jag har skickat bilder på en riktig iPhone 4 och dessutom länkat YouTube-videon ni la upp här i tråden. Han påstår att skillnaden vi ser (placering av kamera, antenn osv.) är p.g.a.. att USA versionen skiljer sig från Hong Kong versionen och att alla iPhone 4or ser ut som hans i HK... Haha, vilket skämt!

Vilken lögnare, klipp bandet till honom så får han lura någon annan.

Bevaka tråden