Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple köper Spotify?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-10-26 23:09

Apple in Early-Stage Negotiations to Acquire Spotify? - Mac Rumors

Vad tror ni, kan det bli realitet att Apple öppnar plånboken och köper Spotify?

Ursprungligen av Drakfot:

Apple in Early-Stage Negotiations to Acquire Spotify? - Mac Rumors
Vad tror ni, kan det bli realitet att Apple öppnar plånboken och köper Spotify?

Ja, varför inte? Spotify har ju seglat upp till att bli en konkurrent till iTunes, och Apple har (enligt tidigare rykten) försökt att förhindra Spotify från att etableras på den amerikanska marknaden. Enligt tidigare rykten så lägger ju Apple ner ganska mycket pengar på att just motivera industrin på andra sidan atlanten att Spotify är en förlust och därmed problematiskt.

Dock är jag nyfiken på följande:
1) Har inte skivbolagen ett samlat majoritetsägande i Spotify?
2) Om JA på föregående fråga: Kommer skivbolagen att vilja sälja delar av sina aktier?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-27 00:16
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Ja, varför inte? Spotify har ju seglat upp till att bli en konkurrent till iTunes, och Apple har (enligt tidigare rykten) försökt att förhindra Spotify från att etableras på den amerikanska marknaden. Enligt tidigare rykten så lägger ju Apple ner ganska mycket pengar på att just motivera industrin på andra sidan atlanten att Spotify är en förlust och därmed problematiskt.

Dock är jag nyfiken på följande:
1) Har inte skivbolagen ett samlat majoritetsägande i Spotify?
2) Om JA på föregående fråga: Kommer skivbolagen att vilja sälja delar av sina aktier?

Jag tror att skivbolagen har en ägarandel på ca 26%, som inte ger dom mandat att göra något - allt beror dock på hur kontrakten är skrivan.

Mina 26% kan vara fel, men dom äger i alla fall inte majoritet

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-27 00:17

Ägarfördelning i Spotify per den 10/7 2009
Bolag Andel
Rosello (Lorentzon) 28,6%
Instructus (Ek) 23,3%
Northzone Ventures 11,9%
Enzymix Systems (F. Hagnö) 5,8%
Sony BMG
5,8%
Universal Music 4,8%
Warner Music 3,8%
Wellington IV Tech 3,8%
Creandum II LP 3,5%
Swiftic (Strigéus) 2,6%
Creandum II KB 2,4%
EMI 1,9%
Merlin 1,0%
SBH Capital (B. Hagnö) 0,8%
Riskkapitalbolagens investeringar
Northzone 8 miljoner euro
Creandum 4 miljoner euro
Wellington 6,5 miljoner euro
Li Ka-shing 20 miljoner euro*

* enligt Financial Times
Det betalade skivbolagen
Sony BMG - 2 935 euro för 6 procent av aktierna.
Universal Music - 2 446 euro för 5 procent av aktierna.
Warner Music - 1 957 euro för 4 procent av aktierna.
EMI - 980 euro för 2 procent av aktierna.
Merlin* - 490 euro 1 procent av aktierna.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2010-10-27 05:16

Spotify i sig är ju tänkt som motvikt till Apples nästan-monopol på digital försäljning av musik, som jag har förstått det. Om Spotify nu köps upp av Apple kommer det att innebära att skivbolagen gett upp sitt (någonlunda lyckade) försök till diversifiering av försäljningsleden på marknaden. I vilket fall lär utomordentligt tuffa förhandlingar ligga bakom det här.

• Medlem
  • Linköping
  • 2010-10-27 06:59

Jag är skeptisk. Det är ju inte tekniken i spotify som är det intressanta, apple skulle nog kunna knåpa ihop nån liknande lösning om inte nåt bättre bara man fick till rätt avtal med musikbranshen. Och om man köper spotify mot branschens vilja så ryker nog dom existerande avtalen med spotify avtalen illa kvickt.

Citat:

Li Ka-shing 20 miljoner euro*

Hur skönt är det inte att den rikaste Kinesen i världen heter Ka-Shing i efternamn?

Ursprungligen av Björnström:

Hur skönt är det inte att den rikaste Kinesen i världen heter Ka-Shing i efternamn?

Priceless!
I övrigt. Är skeptisk till ett Apple förvärv. Det enda skulle väl då vara att man slapp all Flashreklam som stundtals har börjat göra klienten oanvändbar.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-27 22:52

Om det blir såhär. Och Apple inte slår ihop tjänsterna, utan typ bara lägger ner spotify, kommer jag nog hiva mina macprylar genom fönstret i ren protest...

• Medlem
  • International user
  • 2010-10-27 23:03

Spotify har ju redan nekat så...

1
Bevaka tråden