Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod garanti?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Hur är det med garanti om man köper en ipod utanför Sverige?
Räknas garantin först när man registrerat produkten i iTunes eftersom man kan via apples hemsida söka på serienummret?

Vid andra fall gällande ex "iomega" registrerade jag min produkt på deras webbplats och när jag fick hårddiskcrash kontaktade jag själv iomega som löste mitt ärende.

Garantin på ett år sätts redan i fabriken, den klockan börjar ticka och man lägger till x dagar som man beräknar att den ska ha hunnit komma till butik samt blivit såld.
Garantin på iPods ska vara världstäckande men du kan ju köpa till en AppleCare bara för att vara extra säker.

"sätts redan i fabriken", stämmer det.

Jag har för mig att garanti gäller från det varan överlämnas.
Alltså vad som står på mitt kvitto.

Ursprungligen av Goflorp:

"sätts redan i fabriken", stämmer det.

Jag har för mig att garanti gäller från det varan överlämnas.
Alltså vad som står på mitt kvitto.

Apple har ingen direkt kontroll över när försäljning hos en återförsäljare verkligen tar plats så ja det stämmer.
Nu tänker du säkert: "Men om produkten inte säljs inom de x dagarna då?"
Detta händer så klart, då får man greja en date of purchase change genom att maila/faxa en kopia på kvittot till Apple Irland...

Ursprungligen av InPezonator:

Apple har ingen direkt kontroll över när försäljning hos en återförsäljare verkligen tar plats så ja det stämmer.
Nu tänker du säkert: "Men om produkten inte säljs inom de x dagarna då?"
Detta händer så klart, då får man greja en date of purchase change genom att maila/faxa en kopia på kvittot till Apple Irland...

Hur säker är du på detta? Har du någon 100%ig källa?
När jag köpte min iPhone och öppnade den först ett par dagar senare kunde jag nu i dagarna hitta att garantin gäller fram till samma dag nästa år (genom att mata in serienummret på apples hemsida). Alltså går garantin ut exakt ett år efter att registrerade min iphone i Itunes?!

iPhone är annorlunda då den aktiveras via iTunes.
Dock finns det ju ingen garanti för att du aktiverar din iPhone via iTunes samma dag som den inhandlades...

Om du har ett års garanti hos återförsäljaren så räknas garantin från det datum du köper din iPod. Detsamma gäller om du köper via Apple Store i och med att de lämnar ett års garanti. När du sedan lämnar in produkten på service så gör du det oftast genom butik, och då kan du bara visa upp ditt kvitto på plats. Om du mot all förmodan skickar den till Apple så skickar du med inköpskvittot.

Det blir alltså inte garanti från det datum du aktiverar iTunes (vilket rent teoretiskt sett inte behöver göras med en iPod).

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Om du har ett års garanti hos återförsäljaren så räknas garantin från det datum du köper din iPod. Detsamma gäller om du köper via Apple Store i och med att de lämnar ett års garanti. När du sedan lämnar in produkten på service så gör du det oftast genom butik, och då kan du bara visa upp ditt kvitto på plats. Om du mot all förmodan skickar den till Apple så skickar du med inköpskvittot.

Det blir alltså inte garanti från det datum du aktiverar iTunes (vilket rent teoretiskt sett inte behöver göras med en iPod).

Självfallet räknas det från inköpsdatum men då produkten säljs hos en återförsäljare så måste Apple beräkna ett inköpsdatum och när konflikten mellan det faktiska och beräknade inköpsdatumet uppstår går det att åtgärda genom en ändring av Date Of Purchase som sagt.

I regel brukar detta dock inte uppstå och för att vara helt säker på garantin kan man ju kolla detta innan man lämnar in genom att ringa till Apple eller kolla på apple.com/se/support och gå in på online serviceassistenten...

1
Bevaka tråden