Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook tappar nät flera gånger dagligen

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borlänge
  • 2010-10-25 16:49

Hejsan!

Har ett jäkla irriterande problem med mitt internet på min Macbook.

Låt oss säga att jag browsar tuben och helt plötsligt så tappar jag min uppkoppling. Nätverksinställningarna visar samma sak varje gång. "Du har en egentilldelad IP-adress och kan kanske inte ansluta till internet". Har ringt min internetleverantör otal gånger, dom har skickat hit en tekniker för att undersöka problemet men inte funnit något. Kvarstår gör ju att det är något vajsing med antingen hårdvaran eller mjukvaran.

Det som talar för att det skulle ha med något mjukvaruproblem att göra är att när jag tappar nätet så funkar det alltid igen efter jag startat om eller tom försätter datorn i viloläge och sen sätter igång den igen.

Någon som har en aning om vad det är som felar?

MVH /Marcus

Pratat med Apple Care?

Pratar vi Ethernet eller AirPort?
OM Ether, testa att ha sys inställningar / nätverk uppe och dra ur och sätt i kabeln, observera röd/ gul/ grön prick.

meddela din mail så mailar jag mitt nummer om du är osäker.

/Chrille IT konsult

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2010-10-28 23:56

Ang apple care så är datorn inköpt 07 så garantin är inte länge giltig.

ChrilleK
Provat det du skrev och det ser ut att vara i sin ordning.
Men blir fortfarande dissad flera gånger om dagen. Och ja, vi snackar ethernet. Var ett tag sen jag körde trådlöst men kan inte minnas att jag hade sådana här problem med nerkopplingar då.
Kan mitt macs nätverkskort börjat ge upp?

Tack för svaren!

Macbooken har ett semi-känt på någon kvartalsmodell att då datorn blir varm slutar nätverkskortet att lira, har för mig att det specifika problemet rörde Airport men jag är inte helt säker..
Du kan ju testa att plocka bort System Configuration-mappen som du hittar i Macintosh HD/Library/Preferences/ och sedan starta om datorn, en ny mapp genereras med nya plist-filer gällande dina nätverksgränssnitt och eventuellt är problemet löst.

Annars kan man ju testa att boota från installationsskivan och pinga litegranna, detta är förstås inte så kul om ditt fel är väldigt intermittent förstås men kan eventuellt ta dig närmare en lösning..

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2010-10-29 00:17

Okej, kan kanske stämma. Har inte gjort några mer ingående hobbytester på om uppkopplingen håller i sig längre om datorn har fått svalna av sig och så. Men man vet ju aldrig.

Ska prova det med system mappen. På vilket sätt skulle det kunna lösa problemet tror du?

Ursprungligen av T1000:

Ska prova det med system mappen. På vilket sätt skulle det kunna lösa problemet tror du?

Om man har problem med att man får egentilldelad IP-adress och routern/ISP/kompatibilitetsproblem mellan dator-router finns så brukar detta lösa problemet... Dock är det något tveksamt om du får det till och från...
Den som lever får se

1
Bevaka tråden