Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 tappar täckning vid kontakt med nedre delen av metallramen

Tråden skapades och har fått 827 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-11 11:09

Inga problem med min 4

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-11 16:00

De kommer inte att ändra designen på några år. Kanske ändras antennens utformning eller skärmning nästa år.

Papermaster anställdes när Steve Jobs var sjukskriven och när Steve Jobs kom tillbaka kom de inte överens. Så jag tror inte att det har direkt med antennen att göra.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

De kommer inte att ändra designen på några år. Kanske ändras antennens utformning eller skärmning nästa år.

Papermaster anställdes när Steve Jobs var sjukskriven och när Steve Jobs kom tillbaka kom de inte överens. Så jag tror inte att det har direkt med antennen att göra.

//Rob

Precis de kommer ur två diametralt motsatta företagskulturer

Jobs kräver att hans underchefer gör en massa själva.
Papermaster kommer ur ett bolag där underchefer delegerar väldigt mycket.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-11 17:12

Nej, när jag säger fixa designen så menar jag inte utseendet. Det handlar snarare om tekniska lösningar som inte kommer att synas så klart. Exempel: om dom tar bort antennmellanrummen så kommer det att vara frästa försänkningar på samma ställe - svartfärgade. Är antennmellanrummen flyttade till annan plats så kommer mellanrummen att vara fyllda med ickeledande material i samma nyans som antennen - så att dessa nya mellanrum knappt syns. Etc.

Senast redigerat 2010-09-24 09:46
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-17 16:57

PeeMan, inte på min som är tillverkad vecka 29 och det har inte skett ngn designuppdatering sedan enhet #1 packades i lådan i Kina....

Klistrar in min post på från MacWorld.se:

Efter att ha läst alla klagomål, rykten och försvarstal om iPhone 4 har jag nu själv en att testa med.

För mig är problemet uppenbart.
Det blir en minskning i mottagning när man håller ("överbryggar") mellanrummet mellan antennerna på telefonens nedre vänstra sida.

Körde med "Field Test" och det gick från -81 till -107 när jag höll den "fel". På ett annat ställe i lägenheten gick det från -96 till -111.

Minskningen går konsekvent att upprepa och det stora problemet som jag ser det är att det är så lätt att få mottagningen att sjunka (man behöver bara "röra lätt" på fel ställe) och framförallt för att det händer när man med vänster hand håller telefonen som man gör när man pratar i den!

Har en Sony Ericsson K530i och på den kan man också få mottagningen att minska drastiskt, MEN; jag måste då hålla den på ett sätt som man aldrig skulle göra när man är i ett telefonsamtal.

Nej, det är rätt illa och jag är lite besviken på Apple när det gäller detta.
Telefonen känns helt fantastisk i övrigt, så det är lite synd. Kommer sätta på ett fodral som är beställt och antar att det kommer lösa/minska problemet, men ändå.

Har Tre som operatör. Trist att höra att de är så kassa enligt folk här i tråden. Jag valde Tre därför att de fått utmärkelsen ”bästa mobila bredband” två år i rad enligt tidningen Mobil. Men det kanske bara är buffel och pilbåge som bestämdes på någon golfrunda...

Hursomhelst har jag kunna återskapa den försämrade mottagningen (ungefär -10 dB) med en kollegas mobil. Han har också Tre. Vi har då gått från tre staplar till en. Jag kan tänka mig att om man har riktigt god täckning så märker man inte av något när man håller ”fel”.

Tvivlar på är att det är ett problem som bara vissa exemplar av iPhone 4 har, men ska testa vidare. Det är fler på jobbet som har iPhone 4.

Senast redigerat 2010-09-22 23:35

Jag har inga problem att repetera death grip problemet, men jag måste ta i för kung och fosterland innan jag ser mottagningen sjunka. Så som jag håller telefonen normalt händer inget.

Har inte haft några problem alls att återskapa death grip problemet, brukar få problem varje gång jag svarar i telefon. Går från 2-3 staplar edge till no service.
Trevligt ifall man inte vill prata i telefon men inte direkt kul ifall man vill prata. Bluetooth är ett måste annars kan man inte ringa.
Tycker det är lite surt att behöva beställa ett fodral för att få en telefon att fungera.

Ursprungligen av SoulBlazt:

Har inte haft några problem alls att återskapa death grip problemet, brukar få problem varje gång jag svarar i telefon. Går från 2-3 staplar edge till no service.
Trevligt ifall man inte vill prata i telefon men inte direkt kul ifall man vill prata. Bluetooth är ett måste annars kan man inte ringa.
Tycker det är lite surt att behöva beställa ett fodral för att få en telefon att fungera.

Kontakta Telia, felanmäl telefonen.

Ursprungligen av keptang:

Kontakta Telia, felanmäl telefonen.

Eller ta kontakt med LAN Master i Stockholm och skicka in telefonen dit.

Telia skickar telefonen till skräpföretaget Anovo.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Eller ta kontakt med LAN Master i Stockholm och skicka in telefonen dit.

Telia skickar telefonen till skräpföretaget Anovo.

Sorry, jag skrev båda sakerna i samma mening.

Det jag menade var;

Kontakta Telia för att undersöka mottagningsproblem.
Felanmäl telefonen. Som du säger, LAN Master är att föredra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-01 10:35
Ursprungligen av SoulBlazt:

Har inte haft några problem alls att återskapa death grip problemet, brukar få problem varje gång jag svarar i telefon. Går från 2-3 staplar edge till no service.
Trevligt ifall man inte vill prata i telefon men inte direkt kul ifall man vill prata. Bluetooth är ett måste annars kan man inte ringa.
Tycker det är lite surt att behöva beställa ett fodral för att få en telefon att fungera.

Sitter och har samma issue. Fast jag tycker att jag får precis samma issue även om jag inte håller i telefonen..

T.ex. så kan detta hända under natten eller när telefonen ligger i fickan. Mkt störande och problematiskt.

Har också telenor. De är ju inte kända för att ha de stabilaste täckningen gällande droppade samtal osv.

Ibland försvinner allt och det står "No Service" ibland får jag "En pinne" täckning. Men ingen "Telenor SE" så nätet är ej nåbart i detta läge".

När detta händer måste jag reboota telefonen, då kommer täckningen åter. Så även om man rör sig till ett ställe med absolut full täckning söks inte nät upp igen.

Någong som haft något liknande problem? Tycker detta även blev värre efter update till 4.1.

Ursprungligen av Zepper:

Sitter och har samma issue. Fast jag tycker att jag får precis samma issue även om jag inte håller i telefonen..

T.ex. så kan detta hända under natten eller när telefonen ligger i fickan. Mkt störande och problematiskt.

Har också telenor. De är ju inte kända för att ha de stabilaste täckningen gällande droppade samtal osv.

Ibland försvinner allt och det står "No Service" ibland får jag "En pinne" täckning. Men ingen "Telenor SE" så nätet är ej nåbart i detta läge".

När detta händer måste jag reboota telefonen, då kommer täckningen åter. Så även om man rör sig till ett ställe med absolut full täckning söks inte nät upp igen.

Någong som haft något liknande problem? Tycker detta även blev värre efter update till 4.1.

Om detta sker oavsett var du befinner dig, lämna in telefonen på service och få den utbytt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-01 14:37
Ursprungligen av keptang:

Om detta sker oavsett var du befinner dig, lämna in telefonen på service och få den utbytt.

Kan man lämna in den på vilken auktoriserad apple dealer sin helst för att få ta del av sin worldwide garanti?

Jag har en at&t-lur..

Ursprungligen av Zepper:

Kan man lämna in den på vilken auktoriserad apple dealer sin helst för att få ta del av sin worldwide garanti?

Jag har en at&t-lur..

Hos Lan-Master vad jag förstått, finns i Stockholm och Malmö.

Hem

Ursprungligen av keptang:

Hos Lan-Master vad jag förstått, finns i Stockholm och Malmö.

Nja, så här står det på LanMasters hemsida, som du länkade till:
"...det spelar ingen roll var du har köpt din produkt (med undantag för iPhone, där vi bara servar iPhone med abonnemang från Telia)"

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, så här står det på LanMasters hemsida, som du länkade till:
"...det spelar ingen roll var du har köpt din produkt (med undantag för iPhone, där vi bara servar iPhone med abonnemang från Telia)"

Det stämmer inte enligt erfarenheter från denna tråd: http://www.99.se/garantier-service/279845-apple-har-numera-vaerldsgaranti-pa-iphone-4-a.html

Ok, då har de väl bara glömt att ändra formuleringen på hemsidan.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-01 21:27
Ursprungligen av Zepper:

Kan man lämna in den på vilken auktoriserad apple dealer sin helst för att få ta del av sin worldwide garanti?

Jag har en at&t-lur..

Har du den alltså fulupplåst?

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Har du den alltså fulupplåst?

//Rob

Såg det nu också, den lär knappast bytas ut eller repareras utan en stor kostnad. Tror jag inte iaf.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-02 11:33
Ursprungligen av keptang:

Såg det nu också, den lär knappast bytas ut eller repareras utan en stor kostnad. Tror jag inte iaf.

Problemet är förmodligen med ful upplåsningen än med luren själv. Men man får det man betalar för. I det här fallet massor med problem för att spara några hundralappar.

//Rob

Nu är det så att det är en Telenor mobil

Ursprungligen av SoulBlazt:

...Går från 2-3 staplar edge till no service...

Nu är det så att det är en Telenor mobil

Då går den inte från Edge till no service. Eftersom bara Telia har Edge

Jo det stämmer, är så van att se på min Telia iPhone 3G och där brukar det stå för det mesta Edge att jag bara inte kopplade att Telenor inte kör med Edge (my bad)...

Tror dock inte det är något större fel på mobilen utan det är bara täckningen som är kass att den blir mer påverkad av death gripet och det brukar vara så jag lyfter upp mobilen när jag svarar, dock är skal på väg så det lär lösa problemet.

Privat kör jag med Telia och en iPhone 3G tills den vita iPhonen kommer ifall den kommer någon gång.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-01 16:22

Hej

Vi kan ta emot alla iPhone-modeller från alla länder utom Sverige.

Med vänlig hälsning
xxxxxx
LAN-Master

Med tillägg att de faktiskt tar emot teliasålda också.

Jag ska skriva ner mina tankar ang. iPhone 4 och dess problematiska antenn-konstruktion.

För det första...har du köpt en iPhone 4, känner dej lurad, och nu gnäller på nätet för att få lite "tyck-synd-om-mej" sympatier, så lägg ner. Rapportera om death-grip kom innan den lanserades i Sverige, så folk visste vad det handlade om när man köpte iPhone 4. Skit sen i att ha Tre som operatör så är halva problemet löst iaf!

Jag tycker att iPhone 4 är helt underbar på alla sätt och vis. Visst, iPhone kanske tappar nätkontakten lite tidigare än andra telefoner. Men iPhone är inte unik. Min gamla N97 va ännu värre. Så jag är nöjd som tusen. Jag fick även ett Speck Fitted Case som gör iPhone 4 inte bara snyggare, men också stabilare och såklart death-grip säkrad. Jag har Telia som operatör. Upplever inte iPhone 4 som generellt sämre än andra telefoner.

Senast redigerat 2010-11-02 17:28
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-03 12:21
Ursprungligen av robertkarlsen:

Jag ska skriva ner mina tankar ang. iPhone 4 och dess problematiska antenn-konstruktion.

För det första...har du köpt en iPhone 4, känner dej lurad, och nu gnäller på nätet för att få lite "tyck-synd-om-mej" sympatier, så lägg ner. Rapportera om death-grip kom innan den lanserades i Sverige, så folk visste vad det handlade om när man köpte iPhone 4. Skit sen i att ha Tre som operatör så är halva problemet löst iaf!

Jag tycker att iPhone 4 är helt underbar på alla sätt och vis. Visst, iPhone kanske tappar nätkontakten lite tidigare än andra telefoner. Men iPhone är inte unik. Min gamla N97 va ännu värre. Så jag är nöjd som tusen. Jag fick även ett Speck Fitted Case som gör iPhone 4 inte bara snyggare, men också stabilare och såklart death-grip säkrad. Jag har Telia som operatör. Upplever inte iPhone 4 som generellt sämre än andra telefoner.

Absolut inte, min telefon tappar ju täckning oavsett om jag håller i den, har den i fickan eller ligger på sängbordet.

AT&T Prepaid eller inte.. Funkade ju bra när jag bodde i USA.

Ni som snackar om fulhack, ja ja kanske borde sålt den och köpt en ny här hemma. Men de gjorde jag inte. Får stå mitt kasst.

Därav undrar jag om service...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-03 13:15
Ursprungligen av Zepper:

Absolut inte, min telefon tappar ju täckning oavsett om jag håller i den, har den i fickan eller ligger på sängbordet.

AT&T Prepaid eller inte.. Funkade ju bra när jag bodde i USA.

Ni som snackar om fulhack, ja ja kanske borde sålt den och köpt en ny här hemma. Men de gjorde jag inte. Får stå mitt kasst.

Därav undrar jag om service...

Vad jag vet så gäller garantin endast om telefonen är köpt i ett EU land. Har du jailbreakat den så försvinner garantin och Apple kommer inte att hjälpa dig. Du kan i och för sig spela dum och säga att du har flyttat tillbaka till Sverige och nu fungerar din iPhone inte längre.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-03 19:20
Ursprungligen av Zepper:

Absolut inte, min telefon tappar ju täckning oavsett om jag håller i den, har den i fickan eller ligger på sängbordet.

AT&T Prepaid eller inte.. Funkade ju bra när jag bodde i USA.

Ni som snackar om fulhack, ja ja kanske borde sålt den och köpt en ny här hemma. Men de gjorde jag inte. Får stå mitt kasst.

Därav undrar jag om service...

Kontakta Lan Master, de hävdar att de reparerar iPhones från hela världen.
Men du lär få återställa den först så du blir av med jailbreaken...

Har samma problem. Tappar täckning väldigt ofta, mitt i samtal oavsett om jag håller i telefonen eller inte (handsfree). Ofta har jag "no service" på morgonen när jag vaknar. Det måste väl gå på garantin? Bör man gå till Telia-butik (har Telia), eller är det bättre att gå till t.ex. InLife eller någon mac-återförsäljare? Har blivit värre senaste 2-3 dagarna (och ja, har provat att uppgradera till 4.2.1)... mycket störande. Har t.ex. ingen täckning i vissa rum på jobbet där jag tidigare kunde prata i luren (iPhone 3G)... Jobbar på Regeringsgatan i Stockholm så det bör inte vara något problem med master etc.

Bevaka tråden