- Fitinghoff
- Medlem ●
- Västra Näshulta
Ok, har en relaterad diskussion om MobileMe här där jag berättar hur jag löste lite problem med delade dokument.
För att återgå till den ursprungliga frågan i denna tråd så upplever jag det som att det idag saknas en hel del professionella program till Paddan. Dess begränsningar, som att den saknar ett synligt filsystem, är givetvis en förklaring. Och vissa saker kommer ju att ändra sig när 4.2 kommer, som stöd för skrivare.
Men... iCal och Mail är bättre på Paddan än i min dator. Remote och en hel del andra program funkar bättre än i min iPhone. VLC är grymt!
Och nu har jag börjat använda Numbers, som känns som gjort för Paddan! Möjligheten att dirtekt kunna styra vilken layout du vill ha på tangentbordet gör det mycket mer lättanvänt än på min MBP. De "användarvänliga" funktionerna i Pages och Numbers känns också mer logiska i en iPad än på en "riktig" dator.
Så nu väntar jag bara på ett svenskt tangentbord, sen kan jag stänga av min MBP och starta den någon gång i veckan...
Det dräller in apps för proffs till iPad (0ch även iPhone). Man kan kontrollera professionella broadcastsystem (hdd-players, matriser, com-system, switchers, etc), det finns apps för ljussättare/ljusmästare på teatrar, studios, hallar. Snart kan man inte köpa en professionell videoprodukt utan att det även finns en iPad/iPhone-app till den. :-D. Inom medicin händer det också mycket. Och övervakning- och larmsytem. Det är en fantastisk och mycket intressant utveckling. iPad/iPhone är ju en otroligt versatile remote control. Man kan använda plattformen till nästan vad som helst.
En iPad är en 100% professionell manick om man vill. Eftersom alla prylar numera - åtminstone proffsprylar - har IP-nummer så ser jag inget slut på möjligheterna. Det är oändligt. För proffsbranchen är iPhones/iPads löjligt billiga lösningar.
I USA börjar det såvitt jag vet bli möjligt att köra journalsystem på iPad - måste vara rena drömmen att bara kunna hiva upp iPaden ur rockfickan och få full tillgång till allt. Bara att glömma här i Dilbert-land, men man kanske kan hoppas på privata vårdgivare som inte är lika bakbundna?
Jupp! Känns som att det är där den kommer att göra sig bäst på den proffessionella sidan. Sitter just nu och tittar på en webbaserad databaslösning (jag snickrar inte, utan är bara en jobbig beställare med en massa idéer) just för att kunna komma åt den från alla tänkbara plattformar och manicker, typ iPad/iPhone.
En avlägsen anställd på jobbet har hakat sig fast vid att både iPhone och iPad är en leksak.
"Återigen problemet med apple mobile och t ex iphone är ju just att det
INTE är en proffsprodukt. Precis av de anledningar som har att göra
med att tex ett konto är personligt. Jag förstår att apple vill få
deras grejer att fungera i en proffsmiljö och det är väl inget
konstigt med att man kan utnyttja t ex video eller något annat till
att övervaka ett liggsår eller liknande. Det har man ju gjort länge
med vanlig webcam men så länge det är omöjligt/svårt att t ex ha en
administrator så är det ju ett steg tillbaka. I de organisationer jag
verkat i skulle en sådan lösning inte fungera eller accepteras.
Men det är ju leksaksutvecklingen i ett nötskal. Man trycker in en
massa prylar i en liten låda. Alla ingående delar får sämre kvalitet
än den individuella föregångaren MEN alla tycker att det är skitbra.
Ta den första iphonen som ju var allmänt dålig på en del typiska
mobila tjänster. Tillverkare av mobiler sa ju "skulle vi stoppa in en
kamera eller utesluta MMS så vore det säljbarhet 0 men apple kommer
undan med det.
Under hela 90-talet hoppade folk av glädje för att de kunde se en
grynig bild på sin dator. En bild som man innan skickat tillbaka till
labbet för reklamation. Ta GPS t ex det är en oerhörd skillnad mellan
iphone GPS och en proffsGPS. GPS i Sverige har aldrig (inte ens
okorrigerat) varit i närheten av föregåendes kvalitet. Men för att
leka geocache eller se vilken gata man är på så är det naturligtvis
tillräckligt.
Sedan är det ju odiskutabelt att iphone var ett stort steg för
handdatorer. Som jag sa tidigare så var den ju den första enheten av
den storleken som man faktiskt kunde läsa på. Jag har haft ett gäng
andra handdatorer och de har alla varit ganska osmidiga att jobba med.
Om det är något jag förutser så är det en utveckling med mindre fokus
på prylen i handen och mer på supertunna klienter och en brutal
utveckling på tjänstesidan via moln som t ex amazon eller någon annan
superaktör. Av den anledningen tror jag att de som är öppna kommer att
premieras framför de som vill låsa fast kunder vid ett system."
Ja, vad svarar man. Håller fullständigt med om att Apple dumpade några nördar på en öde ö för 30 år sedan och bad dem utveckla en mobiltelefon. "MMS? Nej, det var det ingen som sa något om..." Men sen?!?
Att jämföra en webkamera med en mobiltelefon med kamera? Varför jämför han inte en webkamera med en riktig filmkamera? Hans (om det är en han) resonemang är ologiskt och irrelevant fram till sista stycket. Där kommer han in på intressanta saker, och där håller jag med.
Sedan är ju frågan VAD du ska göra med iPaden? Klart den inte passar för ALLT?! Den borde ju exempelvis suga sur raggsocka på att vara uppställd som övervakningskamera på ett liggsår, men skulle rocka fett som mobil övervakning av den kameran och 100 andra!
Jag kanske missar något tekniskt avancerat i hans resonemang som jag inte förstår, annars tycker jag han gör ett klassiskt gitarrbaserade-grupper-är-ute-misstag. Eller kanske ett i-framtiden-kommer-det-att-behövas-tre-datorer-i-hela-världen-misstag.
Allting har sin plats, även en iPad och även i en professionell miljö. Om de som bestämmer i den miljön är tillräckligt professionella och förstår vad de kan använda den till.
Har förresten nästan dumpat min MBP nu, och kör det mesta på Paddan sedan den fick svenskt tangentbord. Texter (jag är journalist) skrivs i Mail, eftersom de sparas automatiskt och utöver det kör jag allt i Numbers på Paddan via MobileMe.
Så för min del blev den helt plötsligt professionell (och mina barn gråter, eftersom jag snott deras favoritleksak)!
Ja, Jobs måste vara en finne i arselet på många, eftersom han jobbar från "andra hållet". Det är nog tyvärr inte mycket att göra något åt.
Är det inte så att iPad faktiskt kan användas som en supertunn klient? Eller har jag fel?
Stämmer bra, sen lång tid tillbaka. Citrix har en app för det t.ex Citrix Systems » Business solutions for iPad Citrix Receiver
Typ. Den borde väl till och med kunna definieras som "supertunn client".
Men vilka problem snackar dom då om?
Vilka problem finns det på företagssidan?
Vet inte, jag ser inte dessa problem.
Det kanske beror på personerna som tycker så, ålder/studerar/jobbar/jobbar med vad, osv..
Så är det inte om du har det inom ett företag och använder verktygen som finns på marknaden, problemet finns inte på iPhone, som fungerar på precis samma sätt.
Apple har sitt egna verktyg för att centralt styra i*-enheter, iPhone Configuration Utility, mer info här: Apple - Support - iPad - Enterprise
Sen finns också ett gäng tredjepartsverktyg som har fler funktioner än Apples iPhone Configuration Utility.
Företaget AirWatch har nog bland det bästa verktyget för detta på marknaden tycker jag (och fungerar till iOS/Android/BlackBerry/Windows Mobile t.ex).
Mobile Device Management | Enterprise MDM
Problem finns alltid. Men det som är mest intressant är ju att det finns lösningar. Utom möjligtvis på investeringsproblemet då...
Min kollega har hakat upp sig att iPhone/iPad är en consumer produkt. Vilket det i sig är men att den också kan användas som ett professionellt hjälpmedel. Jag ser då inget konstigt med det.
"Varken ipad eller iphone med tillhörande produkter (itunes) är till
för organisationer utan för individer. Det är ju inget vi behöver ägna
tid åt.
Mitt exempel med GPS:en är ett faktum så vad är ologiskt med det? Jag
ska ta med en från jobbet så skall du få skillnaden mellan din GPS och
en proffsvariant. Vad är ologiskt och irrelevant med att påstå att
folk bland annat du blir till sig i byxorna för en mobil utrustad med
kamera, GPS och accelerator av en kvalitet som är betydligt sämre än
vad du köper på elgiganten. Förvisso är inget av detta unikt för
iphone utan för många smartphones inklusive mycket av den digitala
hemelektronikeran."
draags: Hur definierar kollegan egentligen ett "professionellt hjälpmedel"? Ett som är gjort specifikt för att användas yrkesmässigt? I så fall får jag nog göra mig av med mitt Hello Kitty-anteckningsblock...
Att iPhone/iPad/iTunes inte är för organisationer är sant, och det beror på att organisationer har ett arbetssätt och IT-kultur som bygger på att man skyddar och avskärmar individen från tekniken, och tvärtom. iOS-enheterna har det redan inbyggt, varför ska man ha produkter där man kan göra fel (tekniskt avancerade saker) när man ändå tar bort den funktionaliteten?
Det är ett väldigt förenklat resonemang, men vi pratar ju trots allt om förenklade produkter.
För oss är Ipad/Iphone de optimala mobila arbetsredskapen. Kontakter, kalender, internet, tillgång till företagets ftp, Maps, telia navigator etc. Vi gjorde nyss en tripp från Göteborg till Jönköping, ned till Värnamo, Växjö, sedan Kalmar och upp till Norrköping och vidare till Stockholm. Vi använde Ipad/Iphone väldigt mycket under resan; mail, leta adresser, kamera, navigering, boka hotell, koppla upp sig mot jobbdatorn för att serva kunder med information mm. Nu när vi är tillbaka på kontoret kan vi enkelt se var olika bilder är tagna eftersom de är GPS taggade.
Vi har tidigare använt laptop/notebook/mobiler med Windows mobile och försökt göra samma sak. Men det har varit för bökigt, inte fungerat som det ska, buggat/crashat. Till slut har man ringt kontoret och bett någon fixa det som ska göras åt en.
Med Iphone/Ipad så fungerar det mesta (inte allt) och dessutom SNABBT! Allt är i sync m h a Mobileme. En kollega kan lägga in ett jobbuppdrag till mig i Kontakt (säljstödsprogram) som sedan synkas ned i Iphone/Ipad:s kalendrar inom några minuter.
Att iPhone/iPad/iTunes inte är för organisationer är sant, och det beror på att organisationer har ett arbetssätt och IT-kultur som bygger på att man skyddar och avskärmar individen från tekniken, och tvärtom. iOS-enheterna har det redan inbyggt, varför ska man ha produkter där man kan göra fel (tekniskt avancerade saker) när man ändå tar bort den funktionaliteten?
Jag kanske är en idiot men vad innebär detta mer konkret?
Betyder detta att iPhone/ iPad inte är för "enterprise"?
Jag förstår nämligen inte själv vad som egentligen skulle definieras som ett professionellt verktyg eller enbart för "home consumer"
Just det tror jag är en myt... Apple har ett Enterprise program där iPad och iPhone kan styras centralt från ett ställe. Det gäller inte endast mail och kontakter utan också att distribuera egna program utan att använda App Store. Men det är många som inte vet det eller vill veta det.
http://www.apple.com/ipad/business/pdf/iPad_Deployment_Scenarios.pdf
//Rob
Alltså jag känner egentligen för att lägga ner diskussionen med min kollega, dels för att det ALLTID när man pratar om Apple blir till religion i den andres öron.
"Jag har ganska ingående provat iphone och ganska ingående studerat
windows mobile och android. Min student är precis klar med sin
masteruppsats om APIs för android. Jag har ganska ingående undersökt
vilka plattformar vi ska utveckla applikationer för när det gäller
webbGIS och mobiltGIS. Jag kan lugnt säga dig att iphone inte på något
sätt framstår som den klara segrare som du gör gällande. Sen gör
alltid apple lite snyggare prylar men det har jag inte med som
kriterie. Sen att det är en mycket större hipfaktor med appleprodukter
är inte heller med som kriterie. Det går ändå över när tillräckligt
många äger prylen."
Alltså jag känner egentligen för att lägga ner diskussionen med min kollega, dels för att det ALLTID när man pratar om Apple blir till religion i den andres öron.
Jag tycker du borde lagt ner den för längesen, vilken jobbig en som bara ser en sida.
Det blir lätt tröttsamt. Faktiskt.
Jag kan se svagheter och problem men när diskussionen enbart lägger sig på den nivån där man kallar både iPhone och iPad för en leksak - alltså nervärderande. Det är inte direkt konstruktivt.
Är det någon som vet skillnaden - +/- när det gäller att utveckla för iPhone versus Android.
Är det någon som vet skillnaden - +/- när det gäller att utveckla för iPhone versus Android.
Tja, plus minus 20 mille om året kanske ....
Fast din kollega verkar ju inte fatta.
Varför kan ni inte utveckla till båda platformarna och sedan se vilken som drar in stålarna.
jag har jobbat på dataföretag en gång och bytte till ett annat - för att de jag jobbade med var riktiga idioter och tog de mest korkade beslut.
Hamnade på nytt ställe, kom ihåg att jag satt och lipade av lycka på sniskan på en krog när vi gick ut allihop....
Jag är just nu på praktik på ett bolag - kan inte säga vilket...
men, deras dataansvarige har en PC - som inte fungerar.
Bildskärmen görn ungefär som Exposé, fönster flyger åt alla håll... hela tiden..
starta om... det tar säkert 5 minuter innan datorn är klar igen.
Noterar att det tar fem-sju minuter att få bild ut från datorn ti projjen i taket.
Skrivbordet fullt av ngn netbook som servicekillarna använder, alla är inne just nu för ingen av dem fungerar.. så alla tekniker som är ute släpar med sig sitt Windows-dasslock (ngn HP).
Programvarorna de har är klumpiga, styrningen med trackpaden är klumpig, det är ett lotteri att få igång 3G-dongeln - gör man inte exakt rätt funkar ingenting.
Nämnde lite försynt att med alla webgränssnitt ni har - det skulle funka som ett spjut med en iPad - vi hade "förtestat" jag och en kille lite på att koppla upp os med en iPhone - det funkade.
iPad? Sån skit, den har ju fan inte ens en USB-port ...
suck