Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få sin Apple TV 2G i DFU-läge?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-09 03:48

Lyckas inte få min Apple TV i DFU-läge trots envetna försök via guider från olika håll... Vad gör jag för fel? Den verkar bara hamna i recovery!

/Sälfisken

PS. Är så sugen på att köra Plex

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-11-09 07:16
Ursprungligen av selfish:

Lyckas inte få min Apple TV i DFU-läge trots envetna försök via guider från olika håll... Vad gör jag för fel? Den verkar bara hamna i recovery!

/Sälfisken

PS. Är så sugen på att köra Plex

Vissa guider visar fel om man ska använda Pwnagetool.

Använd Pwnagetool och koppla in din Apple TV med micro-usb. Koppla INTE in strömkabeln.

Tryck på DFU-knappen i Pwnagetool och på kommando håll in Meny+Play i 7 sekunder.

Klart

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-09 18:06

Gjort en miljard gånger... Ska testa en miljon till! S

Och se till att iTunes inte är igång. Det strular till det för Pwnagetool emellanåt. I alla fall för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-11 23:35

Det bara funkar inte efter ungefär en miljon försök... tips mottages tacksamt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-11-11 23:44
Ursprungligen av selfish:

Det bara funkar inte efter ungefär en miljon försök... tips mottages tacksamt.

Har du provat om den har kontakt med micro-usb kabeln? Så den fungerar?

Alla knappar fungerar som det ska på fjärren?

Stå på huvudet när du gör det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-12 02:00

Absolut. iTunes hittar den, men den hamnar i Recovery och inte i DFU.
Knapparna på fjärren funkar lysande. Lysdioderna på ATV blinkar till både vid reset (MENU + nedknappen) samt vid DFU (MENU+PLAY). Sällan i "#!€&%//&€"( att jag får den i DFU. Allt hår på huvudet som jag inte redan slitit loss i förtvivlan är bortnött efter jag stått på huvudet!

Jag vet att jag kommer låta hård nu, så jag hoppas du inte tar illa upp.

Vill man hålla på och göra dessa modifikationer så innebär det att slita sitt hår och oftast inte lyckas till en början. Så har du dessa problem nu bör du kanske vänta tills de andra som också sliter sitt hår nu lyckas komma på en lösning. Ditt andra alternativ är ju att själv slita ditt hår och hacka appletvn själv om du anser att du har de kunskaper som behövs för detta. Vet inte din kunskapsnivå så hoppas du inte tar illa upp men ju mindre man vet desto mer hår får man oftast slita.

Själv kan jag inte allting om dessa saker utan väljer mina tillfällen när jag vill försöka, och ibland får man se sig besegrad av tekniken för stunden.

DFU läget däremot borde du kunna få in på alla apparater på samma sätt. Så gör som de andra sagt innan i tråden. Stäng av itunes (både programmet och den lilla itunestjänsten som körs bakgrunden)
Sedan koppla in usbkabeln (enbart den) och efter det kör du igång pwnagetool och trycker på DFU. Vid vilket steg är det som den inte vill?

Varför vill man DFU:a sin ATV2?
Finns det hack ute redan?

Ursprungligen av Mactastic:

Varför vill man DFU:a sin ATV2?
Finns det hack ute redan?

Japp, finns ett hack för att få in plex.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-11-12 14:53

Hoppsan, jag trodde det var ett hack, men det verkar ju som om det funkar (Plex alltså).
Den har potential, den lilla rackarn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-12 17:53

@poseidon84 Jag lekte med min första Mac ungefär när du föddes... Jag tar inte illa upp, men antar att du inte har någon ATV 2 eller har JB:at någon eftersom ditt svar inte innehåller något konkret förslag som inte redan är skrivet. Har meckat med de flesta iOS produkter sedan releasen av iPhone 2G i USA och inte minst AwkwardTV med gott resultat, så jag känner mig inte helt novis, men lite mer ödmjuk kanske.

Tänkte att forumet kanske är ett bra ställe att få uppslag från andra som har gjort det, och inte bara de som gissar.

Enligt PT v 4.12 så säger den bara "Failed to enter DFU mode. Try again?" Men den hittas sedan av iTunes men då i recovery mode. Har provat med ett par olika USB-kablar, ska testa med annan Mac. Värt att testa något annat verktyg än PT?

/Sälfisken

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-12 17:58
Ursprungligen av selfish:

@poseidon84 Jag fick lekte med min första Mac ungefär när du föddes...

Jag antar att du inte har någon ATV 2 eller har JB:at någon eftersom ditt svar inte innehåller något konkret förslag som inte redan är skrivet. Har meckat med de flesta iOS produkter sedan releasen av iPhone 2G i USA...med gott resultat, så jag känner mig inte helt novis, men lite mer ödmjuk kanske.

Enligt PT v 4.12 så säger den bara "Failed to enter DFU mode. Try again?" Men den hittas sedan av iTunes men då i recovery mode. Har provat med ett par olika USB-kablar, ska testa med annan Mac.

/Sälfisken

Så du har haft iTunes avstängt, likaså tjänsten som körs i bakgrunden, och inte lyckats och därefter startat iTunes och den hittar den då i recovery mode...?

Ursprungligen av selfish:

@poseidon84 Jag lekte med min första Mac ungefär när du föddes... Jag tar inte illa upp, men antar att du inte har någon ATV 2 eller har JB:at någon eftersom ditt svar inte innehåller något konkret förslag som inte redan är skrivet. Har meckat med de flesta iOS produkter sedan releasen av iPhone 2G i USA och inte minst AwkwardTV med gott resultat, så jag känner mig inte helt novis, men lite mer ödmjuk kanske.

Tänkte att forumet kanske är ett bra ställe att få uppslag från andra som har gjort det, och inte bara de som gissar.

Enligt PT v 4.12 så säger den bara "Failed to enter DFU mode. Try again?" Men den hittas sedan av iTunes men då i recovery mode. Har provat med ett par olika USB-kablar, ska testa med annan Mac. Värt att testa något annat verktyg än PT?

/Sälfisken

Jag har lekt med JB sedan iphone 2G också, samt äger en appletv. Och har sällan något problem av detta slag som jag inte lyckats lösa. Mitt förra inläggen var mer riktat mot alla dessa människor som tror att det är en barnlek att göra JB och som inte har tålamod att vänta. Det enda jag vet som funkar med appletv är PT, men borde väl komma fler snart. Har fått liknande fel som du innan med en iphone, och då var det bakgrundstjänsten som var igång för itunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-12 18:05

Japp! Precis så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-12 18:29

Är det iTunes Helper du syftar på eller finns det ytterligare processer som rullar som kan störa?

Greenpois0n jailbreakar tydligen också ATV 2G. Har inte testat den dock. Någon som har?
http://www.geek.com/articles/apple/appletv-has-been-jailbroken-with-greenpois0n-20101020/

/S

Ett trick till att testa, om du inte redan gjort det, är att ha en usb-hub mellan datorn och BäppelTV:n. Det ändrar timing på USB lite och kan möjligen påverka.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-11-13 00:45

Har du fått det att fungera?

Hittade detta hos skaparna av NitoTV.

Saxat:

How To Enter DFU Mode

There are two methods for forcing your device into DFU Mode. The first is the easiest, but if you're having difficulties (possibly from a low powered USB Hub), you may want to try the second.

1st Method:
Step 1: Plug your Apple TV 2G in to your computer using a MicroUSB cable (power is not required, as the Apple TV 2G can be powered via the USB Bus).
Step 2: Immediately hold down the "Menu" and "Play" buttons on the Apple IR Remote until iTunes prompts you that "an Apple TV in recovery mode has been detected".
2nd Method:
Step 1: Connect the standard power cable to your device, then connect it to your computer using a MicroUSB cable.
Step 2: Hold down "Menu" and "Down" on the Apple IR Remote for approximately six seconds, this will cause the device to reboot. You may need to experiment with the timing, as all you'll see is a flashing light on the front of the box.
Step 3: Immediately hold down the "Menu" and "Play" buttons on the Apple IR Remote until iTunes prompts you that "an Apple TV in recovery mode has been detected".

If you're keeping an eye on the Device Manager (Windows), or using Growl (Mac), you'll see the the device initially connecting in Recovery Mode, then switching to DFU Mode.

Note: It appears that you must use the new Apple IR Remote (Aluminum) to do this. The previous (Plastic) model has one less button (the "Play" and "Select/Enter" button performed the same function), and pressing "Menu" and "Select" doesn't appear to force the device into DFU Mode.

Lite OT men i den senaste versionen av NitoTv så har man lagt in en programinstallerare direkt på Apple Tvn likt cydia fast mycket enklare. Finns några program på framsidan men resten får man söka efter. Men nu slipper man logga in med ssh för att uppdatera Plex

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-11-13 16:36

Har nu kört PWnagetool som nu släppts för windows. allt rullar på som det ska efter många om och men. Dock så när jag jag startar upp min A tv efter den återställts så ser den exakt lik ut som den gjorde innan, hittar inget Cydia eller annat som är ändrat.

Det kanske inte ska bli någon skillnad, vad vet jag.

Ursprungligen av jockelw:

Har nu kört PWnagetool som nu släppts för windows. allt rullar på som det ska efter många om och men. Dock så när jag jag startar upp min A tv efter den återställts så ser den exakt lik ut som den gjorde innan, hittar inget Cydia eller annat som är ändrat.

Det kanske inte ska bli någon skillnad, vad vet jag.

Har du följt någon guide? Eller har du bara jb så måste du ju ssh in i den och lägga in saker. Eller har de redan uppgraderat PT för det? När jag körde det häromdagen så gav den mig tillgång till appletv enbart, den installerade inte massa program.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-11-13 21:37
Ursprungligen av poseidon84:

Har du följt någon guide? Eller har du bara jb så måste du ju ssh in i den och lägga in saker. Eller har de redan uppgraderat PT för det? När jag körde det häromdagen så gav den mig tillgång till appletv enbart, den installerade inte massa program.

Har inte följt någon guide, har enbart laddat hem Pwnagetool som nyss släppts för windows och sedan laddat hem IPSwitch filen till apple tv version 4.1 och följt programmets instruktioner, valde simpel mode och då stod det att den skulle installera Cydia och öppna upp SSH bla annat.

När den gör om IPSwitch filen så står det bla annat att den installerar Cydia. När den är klar så ska man sätta den i DFU mode och när den känner att AT är i DFU mode så ska man starta ITunes och köra restore och välja filen som Pwnagetool gjort, den installerar filen utan problem på AT och sedan så står det att allt gick finfint och det bara är att koppla bort den från datorn och stoppa tillbaka den till tv:n så ska allt vara ok. Som sakt den startar som den ska men jag hittar inget som är ändrat. Jag har dock inte lyckats komma in i den med Putty. Vet dock inte om jag gör rätt..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-13 22:20

Cydia? Det installeras väl inte på ATV2...?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-11-13 23:44

Inget Cydia finns på Apple Tv 2 än. Pwnagetool Jailbreakar bara och "öppnar" din svarta låda.

Men NitoTv har uppdaterat med en installerare som du kan använda till att tex installera Plex. Jag har satt ihop en del guider bla den för NitoTv här: Installera NitoTV – RSS och väder-app till Apple TV 2 | AppleTVNytt

Dock så är guiden anpassad för Mac osx.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-11-14 12:07

Har också läst att Cydia inte finns för AT men det str klar och tydligt när den gör den nya ipswitch filen att den installerar Cydia. Men men det kvittar, nu ska jag inte hänga upp mig på det. Dock så kommer jag inte in i min AT med Putty/ssh. Jag kanske gör fel för jag är inte allt för haj på SSH. Fortsätta leta lite information.

Vire ju nice om du kunde skriva en liten guide även för oss som inte använder Mac. Tror nog det är rätt många som sitter i den sitsen. Bra initiativ till sidan förövrigt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-11-14 15:35
Ursprungligen av jockelw:

Har också läst att Cydia inte finns för AT men det str klar och tydligt när den gör den nya ipswitch filen att den installerar Cydia. Men men det kvittar, nu ska jag inte hänga upp mig på det. Dock så kommer jag inte in i min AT med Putty/ssh. Jag kanske gör fel för jag är inte allt för haj på SSH. Fortsätta leta lite information.

Vire ju nice om du kunde skriva en liten guide även för oss som inte använder Mac. Tror nog det är rätt många som sitter i den sitsen. Bra initiativ till sidan förövrigt.

Jag ska lägga upp en windows version snart

Men kan du förklara hur du gör när det inte fungerar?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-11-14 21:48
Ursprungligen av Wi99:

Jag ska lägga upp en windows version snart

Men kan du förklara hur du gör när det inte fungerar?

Låter fint.

Kan ju börja med att säga att jag är helt kass när det gäller ssh, men jag ska förklara.

Som jag fattat det så är det Putty man ska använda för att köra SSH på en windows burk, skriver in IP nummret i putty och trycker helt enkelt på open. Sen får jag upp direkt att den inte kan ansluta. Testade även nyss mot min jailbreakade 3GS som har OpenSSH och får inte det heller att funka.

Som sakt, förmodligen jag som gör fel.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-11-14 22:01
Ursprungligen av jockelw:

Låter fint.

Kan ju börja med att säga att jag är helt kass när det gäller ssh, men jag ska förklara.

Som jag fattat det så är det Putty man ska använda för att köra SSH på en windows burk, skriver in IP nummret i putty och trycker helt enkelt på open. Sen får jag upp direkt att den inte kan ansluta. Testade även nyss mot min jailbreakade 3GS som har OpenSSH och får inte det heller att funka.

Som sakt, förmodligen jag som gör fel.

Har du angivit användare och lösenord (root resp alpine)?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-11-14 23:17
Ursprungligen av jockelw:

Låter fint.

Kan ju börja med att säga att jag är helt kass när det gäller ssh, men jag ska förklara.

Som jag fattat det så är det Putty man ska använda för att köra SSH på en windows burk, skriver in IP nummret i putty och trycker helt enkelt på open. Sen får jag upp direkt att den inte kan ansluta. Testade även nyss mot min jailbreakade 3GS som har OpenSSH och får inte det heller att funka.

Som sakt, förmodligen jag som gör fel.

Hmm...

Du har lagt in ip-adressen till Apple Tvn? Sedan valt ssh och port 22?

Annars finns winSCP som hanterar ssh också.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-11-15 18:59
Ursprungligen av Wi99:

Hmm...

Du har lagt in ip-adressen till Apple Tvn? Sedan valt ssh och port 22?

Annars finns winSCP som hanterar ssh också.

Kom på att jag fick WinSCP att funka mot 3gs:en tidigare så jag testade det igen och det funka mot telefonen men inte mot AT. Bifogar en bild på "inställningarna".

Som jag skrev tidigare så är jag helt kass när det gäller SSH och vad det innebär så jag kanske är helt ute och cyklar. När jag går in i telefonen med WinSCP så kommer jag in i en FTP liknande miljö där man kan orientera bland mappar, ladda upp och ner filer osv.

Bevaka tråden