Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
2002 tog Apple steget in på den stora arenan med rackservern Xserve. Om ett par månader levereras dom sista exemplaren och därmed är en era över.
Dom flesta Macanvändare har nog aldrig ens sett en Xserve på riktigt. Du som besöker 99mac har åtminstonde loggat in på en Xserve - vi har använt oss av olika modeller sedan 2005.
Chuck Goolsbee har skrivit en krönika om hur Xserves historia och fall. Han har använt alla Xserve modeller sedan den lanserades så han har bra insikt i vad som var bra och vad som gick fel.
Jag hade nog tänkt fortsätta med Xserve så länge det går - vi har inga prestandaproblem överhuvudtaget med dom burkar vi kör idag. Men det är en berättigad fråga - någon gång måste vi ju byta bort våra Xserves...
När 10.6 kom slängde jag in det och det var inga problem. (Dock så är det begränsningar i just fildelning (max 10 anslutningar) och sånt, samt att programmen som visar hur servern mår funkar inte..)
När 10.6 kom slängde jag in det och det var inga problem. (Dock så är det begränsningar i just fildelning (max 10 anslutningar) och sånt, samt att programmen som visar hur servern mår funkar inte..)