- Patrick Danielsson
- Medlem ●
- Stockholm
Mitt jobb gav mig en iPad, för att testa och utvärdera om det är något att investera i.
Jag har aldrig varit speciellt intresserad av iPad, eftersom jag inte har haft något behov av ett "mellanting", min iPhone gör ju allt jag vill. Och dessutom känner jag inte för att sitta på tunnelbanan med en stor 10" skärm, som alla kan sitta och glo på.
Men nu ska jag prova den, och verkligen se om jag kan ändra uppfattning.
Jag behöver därför lite tips på bra appar, VNC t ex, vilken ska man införskaffa då?
Jag har redan införskaffat mig Box.net, på både min dator på jobbet och hemma, samt iPhone och iPad, och det är riktigt smidigt.
Jag kör iTeleport som VNC, fungerar riktigt bra!
Vilken typ av andra appar behöver du?
Jag kör iTeleport som VNC, fungerar riktigt bra!
Vilken typ av andra appar behöver du?
Ska kolla på det. Det jag använder mest idag på datorn är mail, surfing, Excel och Word. Jag använder också en del program, men det är därför jag kommer att behöva VNC.
Jag kan bara instämma. Det kostar lite mer än snittappen, men det är väl investerade pengar.
Man kan använda den utmärkta iTeleport Connect för smidig anslutning (genom att utnyttja ett Gmail/Google Apps-konto), men det går också att ställa in manuellt. På hemsidan finns instruktioner för att sätta upp en säker tunnel över SSH för anslutning utifrån och det fungerar bra.
iTeleport är universell app, så den fungerar även för iPhone och den gör sig helt fantastiskt bra på Retinaskärmen med sin höga upplösning.
iTeleport är universell app, så den fungerar även för iPhone och den gör sig helt fantastiskt bra på Retinaskärmen med sin höga upplösning.
Just att den är universell gör det ännu mer intressant, då kan jag använda både min iPhone och iPaden till att jobba mot hem och jobb datorn.
Surfing: Jag gillar atomic bäst. Går att köra fullscreen och med tabs, även private finns som val så inget loggas.
Mail: kör jag enbart med inbyggda mail, inte haft något jag saknat där än.
Word: Jag kör med pages där, kan spara ner på webdav servrar, idisk eller maila. Hade gärna sett en direkt dropbox export funktion men går att haxxa in via webdav om man vill.
Excel: Har inte kört någon variant av det på ipaden än, inte haft något behov. Men Numbers finns ju om man gillar apples lösningar.
Excel: Har inte kört någon variant av det på ipaden än, inte haft något behov. Men Numbers finns ju om man gillar apples lösningar.
Min iPad levereras idag, så kan inte prova alla appar riktigt. Men hur funkar Google Docs på iPad, om man vill ha Excel funktioner t ex?
Min iPad levereras idag, så kan inte prova alla appar riktigt. Men hur funkar Google Docs på iPad, om man vill ha Excel funktioner t ex?
Funkar men är knöligt. Är det någon särskild anledning till att du inte vill köra Numbers? Är ju annars ett av de bättre programmen man kan ha på en iPad, tycker jag iaf.
Nu skriver jag från iPaden, lite ovant men fungerar helt okej
Nu skriver jag från iPaden, lite ovant men fungerar helt okej
Det ser bra ut
Grattis till att du har en arbetsgivare som provar.
Möter en del som är tvärtom, IT-folk som får Strindbergsk galenskapsblick och "eldar upp sig" rejält bara man nämner den. Nej, det skall va synliga pc's som aldrig funkar.
Du slog just huvudet på spiken på många traditionella IT-chefer. Bort med dem och ta in unga/äldre IT-chefer som inte har skygglappar och vågar prova sig fram nya effektivare lösningar!
Med tanke på att iPad faktiskt inte är så fasligt dyr, tycker jag att det är värt att prova. Bara att sälja på blocket om den inte passar in i företaget.
Men nu ska jag prova den, och verkligen se om jag kan ändra uppfattning.
Jag skulle tro att du börjar uppskatta den mer om du börjar använda den, även om den fortfarande kan kännas som en lyxpryl som man trots allt kan leva utan (på en skala där mobiltelefon och dator är oumbärliga att ha).
Jag behöver därför lite tips på bra appar, VNC t ex, vilken ska man införskaffa då?
Angry Birds, Plants vs Zombie, Fieldrunners eller något annat välgjort spel som du redan är bekant med på iPhone bara för att se hur det är att spela samma på iPad.
Twitterific för Twitter.
Reeder för RSS. Edit: Jag menade faktiskt NetNewsWire, men även Reeder finns för iPad.
iBooks (bara för att testa om inte annat).
1Password för lösenord (med Dropbox-synk givetvis).
Sen finns många trevliga appar för webbtjänster som Instapaper, Dropbox, Simplenote mm för iPad också.
Är inte Twitter en bättre app för ändamålet än Twitterific?
Personligen föredrar jag lätt den på iPhone men det kanske är en annan sak på iPad...?
Jo, den officiella ska vara rätt bra, men en del verkar föredra Twitterific ändå. Jag har faktiskt inte kört den officiella (den fanns inte förut när jag hade iPad och nu när jag har en igen har jag inte hunnit testa). Men det är bara att ladda ner själv och testa, Twitterific kostar inget att ladda ner (har annonser).
På iPhone körde jag Tweetie förut (den som köptes upp och blev officiell klient), men bytte till Twitterific då jag gillar den bättre.
En sak som stör mig är att apparna inte har en bestämd plats på skrivbordet, utan att dom flyttas runt beroende på hur man vrider skärmen, varför kan det inte alltid vara 5 stycken appar per rad, precis som det är i dockan?
Efter ett ha använt iPad en vecka nu, konstaterar jag följande:
- Härligt underbar surfkänsla, saknar inte flash speciellt mycket
- iPad är faktiskt ganska tung, svårt att kunna ligga ner och surfa i sängen innan man somnar
- Att skriva med iPad i stående läge, är inte speciellt skönt, jag hittar inget bra sätt att hålla den på, men den är perfekt att använda i liggande läge
- Skärmen är helt fantastisk, man ligger och kollar på filmer och blir helt förstummad
Efter ett ha använt iPad en vecka nu, konstaterar jag följande:
- Härligt underbar surfkänsla, saknar inte flash speciellt mycket
- iPad är faktiskt ganska tung, svårt att kunna ligga ner och surfa i sängen innan man somnar
- Att skriva med iPad i stående läge, är inte speciellt skönt, jag hittar inget bra sätt att hålla den på, men den är perfekt att använda i liggande läge
- Skärmen är helt fantastisk, man ligger och kollar på filmer och blir helt förstummad
Jag måste nog säga att skärmen är bra, men har man iPhone 4 så slår den iPad med hästlängder!!
Flash saknas fortfarande mer på en padda än en iPhone tycker jag personligen eftersom att man mer surfar "vanligt" på en padda än en iPhone.
Men den är en fantastisk leksak:)
Skriv i stående tycker jag funkar ok. Bara att hålla den o skriva med tummarna men jag har ganska stora händer. Jag brukar ligga på sidan i sangen nar jag anvander den dar. Med screen rotate lock funkar de bra . Speciellt nar man kollar på youtube
Jag känner att jag definitivt behöver skaffa ett fodral typ Apples eget, som både skyddar den och kan ge en behaglig vinkel att skriva och läsa med när den ligger på ett bord.
Ja, absolut, det måste införskaffas. Det och dockan.
Off-topic: Någon som vet någon docka som passar både iPad och iPhone 4?
Ja, absolut, det måste införskaffas. Det och dockan.
Off-topic: Någon som vet någon docka som passar både iPad och iPhone 4?
Alltså, det går att klämma ner en iPhone 4 i iPad-dockan (Apples). Den sitter inte som ett smäck, men den sitter. Sync och laddning funkar.
Alltså, det går att klämma ner en iPhone 4 i iPad-dockan (Apples). Den sitter inte som ett smäck, men den sitter. Sync och laddning funkar.
Och det är ingen risk för att iPhonen kan få repor eller liknande, alltså att den klämmer mot något?
Och det är ingen risk för att iPhonen kan få repor eller liknande, alltså att den klämmer mot något?
Jag har inte fått några repor än iaf. Däremot är det kanske inte 100 för själva dockan. Men so far so good. Jag har haft den sen juli.
Jag har inte fått några repor än iaf. Däremot kanske är det kanske inte 100 för själva dockan. Men so far so good. Jag har haft den sen juli.
Okej, ska kika på det.