- sunqan
- Medlem ●
- Göteborg
Hej!
För ett par veckor sedan upptäckte jag att datumet och tiden i min iphone 3gs hade ändrat sig en massa. Jag hade som vanligt telefonen på "ställ in tid automatiskt" men över en natt hade den ändrat datumet flera dagar och själva tiden hade hoppat ett halvt dygn fel den med. Orkade inte bekymra mig mer över det då så jag bytte till manuell tidsuppdatering så länge.
Nu när jag provade häromdagen upptäckte jag att problemet kvarstår. Så fort jag byter till automatisk tid hoppar telefonen ett par dagar framåt i tiden och börjar visa helt fel klockslag. Jag har telenor.
Någon som själv upplevt samma sak? Vad kan detta bero på och hur åtgärdar jag det?
Samma hos mig. Min gamla 3G gick perfekt, men fyran går runt en halv minut efter.
Inget större problem, men skumt.
Om din går efter , så gör ju det saken ännu mer skum ??? Även om det är lite i tid , så tycker jag det är väldigt irriterande
Hoppas på lösning...
Råkade för ett par timmar sedan ut för just detta. Trodde jag blivit tokig. Istället för 16.35 visade telefonen 18.14 och datumet stod på söndagen den 7e november istället för onsdagen den 10e.
Har uppgraderat till OS4.1, undrar om det kan ha något med saken att göra.
Det har inte löst sig ännu men jag har ju bara väntat i ett par timmar.
Någon som har någon ide om varför det händer?
Hände mig precis 2 gånger. Alla påminnelser i kalendern började larma och klockan var 02:45 istället för 19:05. Lika fort som det kom, så försvann det. Efter en stund hände det igen, men tiden ändrades tillbaka till rätt tid igen.
Detta skedde när jag körde bil, så frågan är om tiden hämtas från nätet och tiden där är fel! Om 3G siten har fel tid, så kan det förklarar varför jag fick rätt tid efter en kort stund. Förmodligen efter att det gjorts en handover till en annan site.
Nu börjar det bli kusligt... Igår slog telefonen om till... 02.45 vid 18.30-tiden. Denna gång uppmärksammade jag det i samband med att jag blev uppringd.
OBS! Detta var trots att jag då hade manuellt inställt datum och tid och ingen automatik inkopplad!!!
Bor i Rissne i Sundbyberg och båda gångerna det skedde så blev jag uppringd i detta område.
Nu börjar det bli kusligt... Igår slog telefonen om till... 02.45 vid 18.30-tiden. Denna gång uppmärksammade jag det i samband med att jag blev uppringd.
OBS! Detta var trots att jag då hade manuellt inställt datum och tid och ingen automatik inkopplad!!!
Bor i Rissne i Sundbyberg och båda gångerna det skedde så blev jag uppringd i detta område.
Kör du med Telenor?
Slog ihop två trådar om samma ämne.
/Mod
Alldeles riktigt, Telenor. Dessutom har personen som ringde mig också Telenor.
När det gäller 3GS så svarade Telenor att det är en känd bugg i OS4.1 som ska vara åtgärdat till OS4.2 som ska komma någon gång inom en månads tid. Bara att vänta med andra ord. Ni andra, lycka till med era halvminuter!
När det gäller 3GS så svarade Telenor att det är en känd bugg i OS4.1 som ska vara åtgärdat till OS4.2 som ska komma någon gång inom en månads tid. Bara att vänta med andra ord. Ni andra, lycka till med era halvminuter!
Jag gissar på att de menar sommar/vintertidsbuggen. Har inte sett något om en allmän tidsbugg.
Jag gissar på att de menar sommar/vintertidsbuggen. Har inte sett något om en allmän tidsbugg.
Jag avskyr verkligen när folk har rätt. Speciellt när rätt innebär att mina problem inte är lösta.
Installerade nya 4.2 idag och slog glatt på automatisk tidsinställning... varefter 15.44 glatt blev 00.33 och dagens datum den 27:e november istället för 23:e.
Ja, du hade rätt och jag är tillbaka på manuell inställning av datum och tid.
SUCK!
och, naturligtvis fungerar inte iTunes-tricket heller... Någon som har hittat en länk till artikeln ännu?
Och, nu riskerar jag att svära i kyrkan, men jag har Windows7 och inte en Mac så det kan ju vara därför...
Jag avskyr verkligen när folk har rätt. Speciellt när rätt innebär att mina problem inte är lösta.
Installerade nya 4.2 idag och slog glatt på automatisk tidsinställning... varefter 15.44 glatt blev 00.33 och dagens datum den 27:e november istället för 23:e.
Ja, du hade rätt och jag är tillbaka på manuell inställning av datum och tid.
SUCK!
På din operatör!
Min kollegas iPhone 3GS (iOS 4.1) visade fel datum och tid idag. Det gick att ställa in datum och tid manuellt, men varje gång han ändrade till automatiskt ändrades datumet två dagar bakåt och tiden 4 timmar och 20 minuter framåt.
Efter lite sökning på Apples forum hittade vi tipset att koppla in telefonen till en dator och köra igång iTunes (ingen synkronisering krävs). Det visade sig fungera!
Uselt att problemet i en så grundläggande funktion som klockan över huvud taget uppkommer, men förhoppningsvis är det en bugg i iOS 4.1 som fixats i 4.2.
Min kollegas iPhone 3GS (iOS 4.1) visade fel datum och tid idag. Det gick att ställa in datum och tid manuellt, men varje gång han ändrade till automatiskt ändrades datumet två dagar bakåt och tiden 4 timmar och 20 minuter framåt.
Efter lite sökning på Apples forum hittade vi tipset att koppla in telefonen till en dator och köra igång iTunes (ingen synkronisering krävs). Det visade sig fungera!
Uselt att problemet i en så grundläggande funktion som klockan över huvud taget uppkommer, men förhoppningsvis är det en bugg i iOS 4.1 som fixats i 4.2.
Du har möjligtvis inte en länk till den artikeln på Apples forum?
Min Iphone 4 (tre dagar gammal) hoppar tillbaka till 1970 och tiden blir 01.00, har tele2 som operatör.
Min Iphone 4 (tre dagar gammal) hoppar tillbaka till 1970 och tiden blir 01.00, har tele2 som operatör.
Märkligt, prova att göra en total återställning i iTunes, hjälper inte det så hade jag gått tillbaka med telefonen och lämnat in för rep/utbyte.
Har Telenor också men har inga problem med tiden (aldrig haft).
Tack för att du kollade, jag testade att återställa men felet är kvar, 10 minuter och 9 sekunder för sakta går den, sjukt irriterande, får fortsätta köra manuellt...
Kör oxå Telenor utan problem.
Telenor har inte aktiverat NITZ (Network Identity and Time Zone) i sitt nät, så den inställningen är ingen idé att använda i Sverige med Telenor. Vet inte om andra operatörer aktiverat funktionen i sitt nät. NITZ är även avaktiverat via Telenors operatörsinställningar (IPCC-filen).
Läs mer om NITZ Här!