Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får inte ut NAS på nätet

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en NAS ansluten via LAN-kontakten till min AirPort Extreme. Jag kör TimeMachine använder den för fildelning. Det funkar utmärkt i vårt lokala nätverk. Jag har också en Mac Mini ansluten på WLAN i nätet.

Skulle nu vilja koma åt mina filer, som ligger på NAS:en via internetupkopling.

Har ställt in Bonjour och globalt värdnamn i APE. När jag kopplar upp mig utifrån hittar jag Mac Minin i Finder, men inte NAS:en.

I Airportverktyget kan jag inte heller se någon hårddisk när jag är i lokala nätverket.

Help!

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-11-14 14:35
Ursprungligen av toastmaster:

Jag har en NAS ansluten via LAN-kontakten till min AirPort Extreme. Jag kör TimeMachine använder den för fildelning. Det funkar utmärkt i vårt lokala nätverk. Jag har också en Mac Mini ansluten på WLAN i nätet.

Skulle nu vilja koma åt mina filer, som ligger på NAS:en via internetupkopling.

Har ställt in Bonjour och globalt värdnamn i APE. När jag kopplar upp mig utifrån hittar jag Mac Minin i Finder, men inte NAS:en.

I Airportverktyget kan jag inte heller se någon hårddisk när jag är i lokala nätverket.

Help!

I Airportverktyget ser du nog bara diskar som är anslutna till dess USBport.
Om du hittar Macminin är väl det enklaste att mounta NASen i Macminin?
Annars måste du portforwarda något protokoll till din NAS, beroende på hur du vill connecta.
Har du tittat i manualen för din NAS? Där eller på tillverkarens hemsida brukar det ofta stå hur man gör.
Underlättar också om du talat om vilken NAS du har...

Det är en Netgear Ready NAS NV+.

Jag vill ogärna ha NAS ihop med Minin p.g.a. ljud. Minin står i vardagsrummet. Det är ganska långt att dra kabel också.

Jo jag har läst manualen för NAS. Började med det med dåligt resultat, men fick tips från annat håll att det nog var i APE jag skulle göra inställningarna. Det funkar ju då till viss del, med Mimin.

Jag har för mig att det inte funkade med USB och Timemachine.

Vad menar du med "ortforwarda något protokoll"? Det här är lite okänd mark för mig.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-11-14 21:29

När du försöker nå ditt eget nätverk från Internet kommer du bara till din router. Sedan är det stopp. För att routern ska veta vart du vill komma på ditt lokala nät, kollar routern vilken port du kommer in på. Och då måste du lägga in olika portar i en lista i din router.
Vill du t ex nå din NAS via ftp bör du lägga in port forward av port 21 till det IPnummer som din NAS har.
Läser du manualen om din router kan du hitta info om port forwarding.

1
Bevaka tråden