Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka apps har ni på er iPad?

Tråden skapades och har fått 152 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av qbase:

Reeder for iPad, en snygg och "ren" rss-läsare som kan synkas med google reader. Pulse har jag också, men den är mer för att skumma igenom massor av feeds. Reeder använder jag till de feeds som jag verkligen läser.

Har inte testat pulse, men köpte nyss Reeder och den är verkligen bra.

Har haft min iPad i knappt en vecka och är fortfarande larvigt glad för den. Några av de appar som gör iPaden till en favorit är:

Instapaper. Första appen jag köpte, tom innan jag fått min iPad. Funkar bra till iPod touch/iPhone, men är som gjord för iPad.
Flipboard. Tro på hypen (hajpen?), den funkar riktigt bra. Stöd för instapaper gör det ännu bättre.
HelTweetica. Bra gratis twitterklient i avvaktan på att twitter ska släppa en officiell. Även här instapaper-stöd.
Airvideo. Andra inköpet innan iPaden kom. Använder den ibland, men inte så mycket. Min maskin hänger tyvärr inte med att konvertera 720p i realtid, vilket gör att jag ändå måste trycka filerna genom Handbrake.
Wired. Jänkarna kan gnälla över att den är dyr, men 28 spänn istället för 75 i tidningsbutiken blir billigt för oss svenskar.
Guardian Eyewitness. Trevlig gratisapp med en ny bild om dagen.
IMDB. Bra på liten skärm, bättre på stor.

Är väl egentligen bara besviken med inköpet av Magic Piano än så länge som inte alls nådde upp till förväntingarna (eller omdömena för den delen).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-05 23:30

Brothers in arms 2 är det bästa spelet jag har kört hitills.

Annars så gillar jag alla apps som är uppsatta:)
Air video är sjukt nice när man är ensam i rummet med en energi drink och en bra rulle.

Mina favorit-appar till min iPad är förutom självklara Spotify & iWorks-paket är:

NanoStudio, ThumbJam, Morphwiz, iShred, SynthStation (samtliga olika sorters musikskaparprogram i världsklass!).
Brushes, Sketchpad Pro, Photogene, ArtStudio ( rit&bildredigering).
FlipBoard, wikipanion mm.mm.

Glömde självklara iDraw i grafikkategorin... Ett vektorbaserat ritprogram med stor potential!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-14 08:37

Här är några appar jag testat under 5 dagar sen jag fick min iPad.

BBC News: helt suverän nyhetsapp, jag hoppas DN och SVD kan göra något liknande framöver.

USA Today: Ok men inte alls som BBC.

Qiozk: Ok men tidningarna är svårlästa och man måste zooma in och ut hela tiden. Inte anpassade för iPad som t.ex Wired är. Dock hoppas jag att det blir bättre när iPad släpps i Sverige och tidningarna gör en anpassad version till iPad.

Wired: Suveränt anpassad till iPad och bra pris för ett nummer.

Kindle: Suverän app även denna, hur enkelt som helst att köpa e-böcker med ett klick. Enormt utbud och inte alls samma höga priser som Bokus tar för sina e-böcker. Extra plus att man bara behöver hålla fingret på ett ord så kommer ett lexikon fram med förklaring längst ned på sidan.

Google Earth: Underbart kul nu när det blir i större format.

IMDB: Jag har alltid suttit med iPhonen och kollat på IMDB när jag tittar på någon film och vill veta mer om en skådis, filmen eller liknande. Nu blir det en helt annan upplevelse.

LightWake: Inte använt den som väckarklocka ännu men tänkte börja med den på måndag när semestern är slut. Har dock testat den några gånger och tror att det blir en bra väckarklocka. iPaden lyser successivt upp mer och mer och det finns olika behagliga ljud som man kan ställa in.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-15 13:36

Efter 2dagar med iPad så har man lyckats hitta några användbara apps..

RDP Lite: Remote desktop till windows, skönt att kunna styra den enda windowsburken i hemmet.

Atomic Web: Den bästa browsern jag testat. Saknade att kunna köra tabs i Safari, helt klart värd 7kr.

eBay

IMDB, riktigt smidigt att kolla trailers.

AirVideo: fruktansvärt smidigt program... Streama dina filmer, fungerar utmärkt över nätet

iFile: finder till iPad

CineXplayer: skönt att slippa konvertera filmer, dock trist att den inte supportar fler format, men det kommer kanske.

FeedlerRSS: en av de bättre, funkar med Google Reader.

Evernote

Pages: Ganska dyrt, inte hunnit använda det så mycket, men det kommer nog.

Wikipanion

PS Express, photoshop express

Air Hockey, riktigt roligt spel...

Har för övrigt jailbreakat min iPad med en viss webbsida..

Är fruktansvärt nöjd men iPaden, riktigt smidig, bra batteritid..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-16 11:44

Här kommer ytterligare en app som jag tycker är mycket bra. Reuters, precis som BBC News är den genomtänkt och dessutom är det bra nyhetsinnehåll. Att läsa nyheter på datorn i jämförelse med iPaden är för min del markant. Jag tar mig mer tid med iPaden och läser nyheter som jag annars inte gjort. Det måste ju vara bra

Pinball HD reas just nu ut for 7 kronor mot normala 21. Efter att ha spelat en kvart kanns det som ett gjutet kop.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-30 12:46
Ursprungligen av morberg:

Pinball HD reas just nu ut for 7 kronor mot normala 21. Efter att ha spelat en kvart kanns det som ett gjutet kop.

Jag köpte den igår, lätt värt 7kr!

Om man som jag har hela sitt fotoalbum på Flickr så kan jag rekommendera appliaktionen FlickStackr.
Smidig och snygg bildvisare som gör att jag slipper ladda ner alla mina bilder på iPaden (vilket heller inte skulle få plats).

Sudoku 2 HP Pro är ett riktigt bra och trevlig spel.

Cinexplayer - för att titta på Xvidkodade filmer
Flipboard - så ska twitter, nyhetsflöden och facebook följas!
SVT play - duger fint att kolla på Engelska trädgårdar med
IMDb - utmärkt app för film och teveserier
Lux - riktigt trevlig Risk-klon
Harbor Master - så kul spel att min ickespelande fru gärna lånar iPaden ett tag
Rowmote Pro - klockrent för att fjärrstyra datorn när den är kopplad till teven
RDP - funkar bra för att fjärrstyra jobbservrarna
tv.nu - oumbärligt i soffan
IM+ - helt ok IM-klient

Har nyligt fixat en iPad också och börjat kolla runt lite efter appar. Trevliga förslag i den här tråden, kom gärna med mer!

Här är mina guldkors hittills:
* VLC - praktiskt när man vill se film på resande fot eller ställen utan uppkoppling
* Air Video - Spelar allt från min filmserver, fungerar riktigt bra
* Qiozk - Köp tidningar och läs direkt på iPad:en. Funkar finfint, enda nackdelen är att tidningarna kanske är lite dyra med tanke på att det är nedladdat format (ungefär samma pris som i handeln)
* Angry Birds HD - Väldigt snyggt, enkelt och sjukt beroendeframkallande spel
* Mocha VNC lite - Kanske inte bästa VNC-klienten, men är anpassad för iPad, gratis och gör vad den ska. Tips på bättre?
* Dropbox - dela filer mellan alla enheter man har. Ett måste.
* Gusto - Ungefär som Coda för iPad. Skapa projekt, öppna filer på dina servrar via FTP, redigera (med syntax highlighting, tabbar mm) och spara till FTP:n igen. Väldigt praktiskt.
* Monkey Island 1 & 2 samt Simon the Sorcerer - klassiker som aldrig kan spelas för många gånger.
* Twitter (twitters egna klient) - snygg och överskådlig, bättre än många alternativ jag testat
* Flipboard - Nytänkande och snyggt sätt att visa nyhetsflöden.
* Pages - bra att kunna öppna dokument man får på mailen via jobbet, men saknar koppling till t ex Dropbox
* VLC remote - praktiskt att styra VLC från soffan
* Real Solitaire HD - bra tidsfördriv
Övriga program som jag kör men gärna hade sett iPad-versioner av asap:

* Facebook
* SVT Play
* TV4 Play
* Hitta.se
* Yr.no
* Air Mouse Pro
* Spotify
* Sveriges Radio Play

Kom gärna med tips om apps man missat!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-04 13:21

Jag ha kört med Time Magazine's app på min iPad och har köpt en handful lösnummer via appen men efter att ha återställt iPaden är dessa är nu spårlöst borta... är det någon som med säkerhet kan säga om jag kommer att belastas igen om jag laddar ned dessa via in-app-köp eller om de är free?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-04 14:00
Ursprungligen av FreddeB:

Jag ha kört med Time Magazine's app på min iPad och har köpt en handful lösnummer via appen men efter att ha återställt iPaden är dessa är nu spårlöst borta... är det någon som med säkerhet kan säga om jag kommer att belastas igen om jag laddar ned dessa via in-app-köp eller om de är free?

Inte med säkerhet men jag köpte Navigon och i Navigon köpte jag PanaramaView3D som är en in-app-purchase. När jag sedan fick hem min iPhone 4 laddade jag ner Navigon igen och gjorde samma in-app-purchase. Rutan upp med "du har redan köpt denna" kom då upp. Det borde därför vara lugnt (dvs. att in-app-purchases också registreras).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-04 15:31

Tack för svaret David, dock kommer ju rutan bara upp om du redan köpt tillägget. Vi får ju aldrig ngn extra varning om att man verkligen kommer att debiteras för detta inköp För 7:- hade jag kunnat tänka mig att chansa men inte för 38:- som ett lösnummer kostar....

Jag tror jag mailar deras support

Plants vs. Zombies finns under helgen för 38 kronor, hälften av normalpriset. Riktigt kul, men jag har varit för snål att köpa det innan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-15 23:59

Office² HD för 55:- känns som ett kap...

Kan editera doc, docx, xls mfl. kan kopla direkt mot Dropbox, Google docs mfl. support för bildvisning och mycket mer......
Samt spara filer/bilagor/bilder lokalt direkt från mail appen

Office² HD for iPad on the iTunes App Store

Jag vill bara delge mina absoluta favoriter, de som fortfarande inte bara finns kvar efter några veckors daglig användning, utan också används regelbundet.

// NYTTA:
Dropbox - smidigt
Pages - clean, snabb, enkel

// NYHETER:
The Feed - RSS när det är som bäst
Twitter - egna appen funkar bra
NYTimes for iPad - så här ska nyheter presenteras
NHL Gamecenter - följer man NHL är denna app king, det finns även en betalvariant med fler funktioner.

// NÖJE:
Simon Says - memory, beroendeframkallande hjärngympa
Gowalla - egna appen suverän
Adobe Ideas - kladda vektorgrafik, roligt att rita saker
Black and White - Othello i iPhoneformat, men funkar kanon i "x2", personbästa 46-0
MindNode - har den på Macen och nu på iPad, brainstormingsverktyg som är så bra
Sen ser faktiskt tv.nu bra ut på iPad, men jag kollar nästan aldrig på tv, så den appen är mest med för den är så bra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-11 00:04
Ursprungligen av jokers:

Office² HD för 55:- känns som ett kap...

Kan editera doc, docx, xls mfl. kan kopla direkt mot Dropbox, Google docs mfl. support för bildvisning och mycket mer......
Samt spara filer/bilagor/bilder lokalt direkt från mail appen

Office² HD for iPad on the iTunes App Store

Förstår jag dig rätt att jag "på" iPad kan:
- läsa
- editera
- spara

//Peter

Hur är det med Spotify för iPad? Har haft paddan i 2 timmar nu och det är den appen jag kombinerar med nästan alla aktiviteter på min iphone4

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-30 06:35

Pettson00: även om du är i sjävla landet så kommer du inte åt dess Appstore. Har du svenskt visa samt Svenskt konto kommer du åt dem även om du sitter nere i Irak.

Inga

Ursprungligen av 20hz:

Pettson00: även om du är i sjävla landet så kommer du inte åt dess Appstore. Har du svenskt visa samt Svenskt konto kommer du åt dem även om du sitter nere i Irak.

Det ar inga problem då jag redan skaffat ett AppStore am. konto

Så tips skulle uppskattas ??

Ursprungligen av Pettson00:

Det ar inga problem då jag redan skaffat ett AppStore am. konto

Så tips skulle uppskattas ??

Men vad menar du med spel som bara finns i USA? Varför skulle man bara släppa ett spel i USA och inte i Sverige.

Ursprungligen av Patrik D:

Men vad menar du med spel som bara finns i USA? Varför skulle man bara släppa ett spel i USA och inte i Sverige.

Region-indelning som med filmer. EA gör så idag.

Ursprungligen av hugolarsson:

Region-indelning som med filmer. EA gör så idag.

Det kan inte vara många spel det handlar om, vilket spel släpper dom inte i Sverige som finns i USA på App Store? vad får man ut av det?

Ursprungligen av Patrik D:

Det kan inte vara många spel det handlar om, vilket spel släpper dom inte i Sverige som finns i USA på App Store? vad får man ut av det?

Hur ska jag veta vad EA får ut av det?

Jag har dykt på 2 stycken som jag försökt köpa.

Rock Band
ROCK BAND for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store

Yahtzee Adventures
YAHTZEE? Adventures for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store

EA har 72 spel till iPhone i USA, och 60 i Sverige när jag kollar nu...

Ursprungligen av hugolarsson:

Hur ska jag veta vad EA får ut av det?

Jag har dykt på 2 stycken som jag försökt köpa.

Rock Band
ROCK BAND for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store

Yahtzee Adventures
YAHTZEE? Adventures for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store

EA har 72 spel till iPhone i USA, och 60 i Sverige när jag kollar nu...

Jupp, just EA är lite speciella på den fronten. De har även olika versioner av vissa spel beroende på om man är amerikan eller "internationell". Under helgens rea var det också vissa spel (till exempel Boggle) som endast var billigare i USA.

I övrigt tycks det framför allt vara appar för video och nyheter som bara finns i den amerikanska App Store.

Någon som använder sin iPad för att fjärrstyra datorer?
Vilken app använder ni och hur fungerar det?

Bevaka tråden