Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kompaktkamera för Timelaps

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-16 20:18

Hej hej,
Tänkte höra om någon vet en hyfsat billig (kompakt) kamera som har intervall-timer funktion (intervolometer) så att man enkelt kan köra Timelaps.

• Medlem
  • Gävle
  • 2010-11-16 21:52

IXUS med CHDK

En Canon Ixus eller powershot kompatibel med CHDK bör väl gå att få tag på billigt på Blocket eller Tradera. Läs mer här:

CHDK Wiki

/Freppa

Beror inte det på hur långa intervall man vill ha? Mina gamla Ricohs var jättebra på intervaller över 30 sekunder. Jag gjorde en ganska trevlig film med den av krasse som växte, en bild i timmen eller nåt sånt. Den stod och knäppte en vecka i sträck tror jag. (Extern strömförsörjning givetvis.) Min nyare Fuji tror jag inte kan sånt alls.

Vad kan andra kameror, vad klarar de för intervall? De borde väl kunna kortare idag. I vissa fall är 30 sekunder alldeles för mycket.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-18 00:29

Problemet är att det knappt verkar vara några kompakter som har denna funktion längre...
Vi håller på med en kort film där bla ett bygge ska dokumenteras, och där kanske man ska ta en bild var tionde minut eller nått under några veckor, så kameran behöver både timelaps samt att man måste kunna driva den direkt mot ett eluttag.. Vill inte hänga upp min 5D MkII direkt... Att detta skulle vara så svårt!?

Kan du ha en dator konstant igång och tillgänglig vid kameran? Då tror jag att exvis Canons medföljande programvara kan styra ganska många (nästan alla?) powershottar, ixussar osv.

Tillägg: Ser att CHDK (=Canon Hack Development Kit) som nämns i inlägg #2 kan klara detta också.

Senast redigerat 2010-11-18 02:35
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-23 00:37

Lösningen blev följande.
Vi hittade iaf en beggad Nikon Coolpix 6000 som hade timelaps, och den har nu tickat konstant med en bild var 5:e minut sedan december, har tömt kameran ett par gånger och det fungerar perfekt!

1
Bevaka tråden