- scott
- Medlem ●
- Stockholm
Hej, jag har i dag köpt en Iphone 4 och vill ha allt (förutom bilder som jag sparar i en mapp på datorn) från min gamla 3GS till min 4.
Kan jag bara synka som vanligt? Jag vill alltså helst ha SMS och sådant också. Hur får man över SMS?
Delfrågor:
1. Eventuellt säljer jag min 3GS. Då behöver jag ju bara göra återställning och tömma den, inga konstigheter.
2. Eller så låter jag min fru få ha den, om hon vill. Och då vill jag ju att alla appar som jag har köpt ska ligga kvar. Hon kommer inte köpa särskilt många nya, om ens någon, och behöver inget eget Ituneskonto men vill väl ha en i övrigt tom telefon som hon kan synka mot sitt eget Itunes.
Går det? Eller blir det strul?
Jag vet inte om de här frågorna har särskilt enkla konkreta svar men här är en länk som kanske kan hjälpa mig:
iPhone: Överföra information från din nuvarande iPhone till en ny iPhone
Tack!
Det är bara att synka din nya iPhone 4 med din dator, allting kommer att hänga med över...iaf det som du har ställt in att det ska synkas.
Vad det gäller försäljning eller att du låter din fru få telefonen så är det ju upp till dig. Om hon får ärva den och även tillåts använda samma iTunes-konto (samma Apple-ID) i iTunes vid synk så kan hon använda och synka över vilka appar som helst av de som du köper med din telefon. Detta då samma iTunes-konto används.
------
Vad sägs om den svarstiden då?
Haha - helt galet vad bra vi är
Du är galet snabb! Man undrar nästan om du har förberedda svar och sedan bara copy-pejstar.
Så hon skulle kunna synka mot sitt eget Itunes och du förutser inga problem? Bra.
Det sägs att sim-kortet i 3GS:en dör när man sätter på 4:an men det kanske inte spelar någon roll?
När jag kopplar in 4:an då - ska jag välja den som ny enhet och kopiera över det jag vill ha manuellt eller ska jag synka direkt mot det som ligger i Itunes? Det kanske inte spelar någon roll?
Ps. Jag förväntar mig svar inom en och en halv minut.
Du är galet snabb! Man undrar nästan om du har förberedda svar och sedan bara copy-pejstar.
Så hon skulle kunna synka mot sitt eget Itunes och du förutser inga problem? Bra.
Det sägs att sim-kortet i 3GS:en dör när man sätter på 4:an men det kanske inte spelar någon roll?
När jag kopplar in 4:an då - ska jag välja den som ny enhet och kopiera över det jag vill ha manuellt eller ska jag synka direkt mot det som ligger i Itunes? Det kanske inte spelar någon roll?
Ps. Jag förväntar mig svar inom en och en halv minut.
Det där med simkortet vet jag inte riktigt vad du menar. Är det samma abonnemang som du ska fortsätta använda så lär väl din operatör döda ditt gamla sim och ersätta det med ditt nya microSIM för iPhone 4.
När du ansluter telefonen så väljer du helt korrekt att skapa som ny enhet. Därefter är det bara att lägga tillbaks den senaste backupen du gjorde med din tidigare 3GS, om du vill alltså, då det i denna backupen ligger bl a SMS och inställningar. Sedan synkar du över det du vill ha i din nya telefon, alltså gällande appar/musik/video/bilder etc, precis som du gjorde med din gamla.
Ps. Svar inom 14 minuter kan väl kanske vara ok så här på morgonen...? Ds.
Ny fråga: Jag kanske inte klickade riktigt som jag skulle, vad vet jag, men nu har Iphone 4:an snott 3GS:ens namn. Så vad händer om jag kopplar in 3GS:en nu? Får jag möjligheten att välja den som en ny enhet? Eller vad gör jag?
Nej det får du inte. Ska du använda den gamla också?
Ny fråga: Jag kanske inte klickade riktigt som jag skulle, vad vet jag, men nu har Iphone 4:an snott 3GS:ens namn. Så vad händer om jag kopplar in 3GS:en nu? Får jag möjligheten att välja den som en ny enhet? Eller vad gör jag?
Byt namn på den nya bara. Det är bara en etikett och du kan kalla den vad du vill. iTunes håller isär dem ändå.
Delfråga, som handlar om musik på telefonen:
De låtar som jag hade på min Iphone 3 finns nu på min Iphone 4. Jag vill dock rensa hårt i biblioteket och har därför valt "Synkronisera endast markerade låtar och videor" och "Hantera musik och videor manuellt".
Under "Musik"-fliken är "Synkronisera musik" inte ikryssat. Jag kan INTE välja vilka artister jag vill ha kvar eller ta bort i musikbiblioteket. Om jag försöker kryssa i "Synkronisera musik" får jag upp:
"Är du säker på att du vill synkronisera musik? Allt befintligt innehåll på iPhone-enheten "Iphone" kommer att ersättas av låtar och spellistor från iTunes-biblioteket."
I det läget trycker jag förstås "Avbryt".
Hur ska jag göra, vad ska jag ställa in, för att kunna hantera musiken manuellt? För att ta bort massa artister som jag inte längre vill ha kvar i biblioteket?
Hjälp?
Delfråga, som handlar om musik på telefonen:
De låtar som jag hade på min Iphone 3 finns nu på min Iphone 4. Jag vill dock rensa hårt i biblioteket och har därför valt "Synkronisera endast markerade låtar och videor" och "Hantera musik och videor manuellt".
Under "Musik"-fliken är "Synkronisera musik" inte ikryssat. Jag kan INTE välja vilka artister jag vill ha kvar eller ta bort i musikbiblioteket. Om jag försöker kryssa i "Synkronisera musik" får jag upp:
"Är du säker på att du vill synkronisera musik? Allt befintligt innehåll på iPhone-enheten "Iphone" kommer att ersättas av låtar och spellistor från iTunes-biblioteket."
I det läget trycker jag förstås "Avbryt".
Hur ska jag göra, vad ska jag ställa in, för att kunna hantera musiken manuellt? För att ta bort massa artister som jag inte längre vill ha kvar i biblioteket?
Hjälp?
Eftersom du har valt "Hantera musik och videor manuellt" (vilket innebär att "Synkronisera musik" inte är ikryssat under musik-fliken) så är musik-fliken "meningslös" för dig. Den används bara då du synkroniserar mer automatiskt. Kryssar du i en artist där så betyder det att du vill att allt av den artisten förs över och kommer nya låtar av den artisten till biblioteket så förs de över direkt sen också.
Som jag förstår det så vill du alltså ta bort musik från din iPhone? Har du manuell hantering av musik får du ta bort dem manuellt också.
dvs: markera iPhonen i den vänstra kolumnen i iTunes, tryck på lilla trekanten till höger om telefonen och telefonens egna bibliotek fälls ned, precis som ditt vanliga finns där "musik", "filmer", etc... Då är det bara gå in i "musik" och söka efter den artist du vill ta bort och trycka delete. *boom*
Inte svårare än så.
Kör du manuellt så reflekteras ju inte förändringar i ditt andra bibliotek. Så har du fört över en artist till iPhonen kommer den ligga kvar där orörd vare sig du döper om ID3-taggarna på datorn eller till och med tar bort musiken helt.
För övrigt skulle jag anse det lite onödigt att ha "Synkronisera endast markerade låtar och videor" ikryssat då man kör manuellt. Denna ser jag mer som ett sätt att slippa vissa utvalda låtar/artister när man kör med automatisk synkning. Kör man manuellt så väljer man ju helt själv ändå.
Tänk så här, biblioteket i iTunes är ditt lager där allt material finns men som aldrig i sig visas för någon. Istället har du olika spellistor som innehåller delar av "lagret" baserat på olika saker. Du kan ju skapa spellistor där du själv lägger in precis det du vill ha från "lagret" eller att du skapar smarta spellistor som själv hämtar material från lagret beroende på de filter du ställer in för den aktuella smarta spellistan. Det kan ju t ex vara baserat på en specifik artist eller en specifik genre eller att du har gett låtar olika antal stjärnor.
I vilket fall som är det bäst att ha det tänket, så när du väl ansluter en enhet som du aka synka musik till så är det bättre att synka in spellistor än att synka in "lagret" i sig. Anledningen till att du får det svaret från iTunes nu är just att du har valt att sköta det manuellt istället för att synka in det och då vill iTunes rensa för att sedan lägga in det du har valt att synka.
Tack för svar men jag förstår inte riktigt. Jag vill bara få tillbaka den lista jag hade förut under "Musik"-fliken, där jag kunde välja vilka artister jag ville ha och vilka jag ville ta bort från telefonen. Till exempel, hur får jag bort R. Kelly? Just nu verkar det som att jag bara kan välja mellan att inte göra någonting alls och att låta datorn börja fylla min telefon med allt skit som finns i Itunes. Eller fattar jag inte ett endaste dugg?
Alltså om du vill behålla allt som det var så ska iPhone 4 installeras från din backup och inte som en ny enhet när iTunes frågar när du kopplar in iPhone 4 för första gången.
3GS ska du däremot återställa och ställa in som en ny enhet. Sen kan du kopiera över programmen från ditt iTunes till 3GS och ge den till din fru. Men iPhone 4 ska du inte ställa in som ny enhet om du inte vill strula med att återställa den igen och installera från backup igen.
//Rob
Alltså om du vill behålla allt som det var så ska iPhone 4 installeras från din backup och inte som en ny enhet när iTunes frågar när du kopplar in iPhone 4 för första gången.
3GS ska du däremot återställa och ställa in som en ny enhet. Sen kan du kopiera över programmen från ditt iTunes till 3GS och ge den till din fru. Men iPhone 4 ska du inte ställa in som ny enhet om du inte vill strula med att återställa den igen och installera från backup igen.
//Rob
Där blir väl knappast något strul? Jag väljer alltid som "Ny enhet" när jag har skaffat ny telefon för att sedan bara lägga på senaste backupen från förra telefonen.
Inga problem alls, fungerar perfekt.
Där blir väl knappast något strul? Jag väljer alltid som "Ny enhet" när jag har skaffat ny telefon för att sedan bara lägga på senaste backupen från förra telefonen.
Får jag fråga varför du tar det extra steget? Varför inte bara välja att återställa från backup direkt om du ändå ska göra det.
Tja, jag vet inte egentligen...det har bara blivit så. När telefonen har satts som ny enhet så högerklickar jag bara på ikonen för telefonen och väljer att läsa in befintlig backup.
Mitt svar till Robo-X var väl egentligen menat som att det spelar ingen roll hur man gör, till skillnad från hans påstående om att det blir strul om man väljer att installera telefonen som ny enhet.
Tja, jag vet inte egentligen...det har bara blivit så. När telefonen har satts som ny enhet så högerklickar jag bara på ikonen för telefonen och väljer att läsa in befintlig backup.
Mitt svar till Robo-X var väl egentligen menat som att det spelar ingen roll hur man gör, till skillnad från hans påstående om att det blir strul om man väljer att installera telefonen som ny enhet.
Det han menade var att installera den som ny enhet, och INTE läsa in backupen. Utan istället installera alla program och göra alla inställningar manuellt. Då tar det lite mer tid, leta reda på lösenord mm.
Det han menade var att installera den som ny enhet, och INTE läsa in backupen. Utan istället installera alla program och göra alla inställningar manuellt. Då tar det lite mer tid, leta reda på lösenord mm.
Ja, det är möjligt att det var så han menade. Dock så var det ju inte något man kunde anta eftersom det som hade nämnts dittills i tråden var ju att lägga in den som ny enhet och sedan lägga in senaste backupen. Det var det som var sagt, det var aldrig tal om att inte läsa in backupen.
Ja, det är möjligt att det var så han menade. Dock så var det ju inte något man kunde anta eftersom det som hade nämnts dittills i tråden var ju att lägga in den som ny enhet och sedan lägga in senaste backupen. Det var det som var sagt, det var aldrig tal om att inte läsa in backupen.
Nej men det är ett extra steg och om han kopplar bort iPhone 4 så skapas det automatiskt en ny backup nästa gång han kopplar in iPhone 4 igen och då måste han välja rätt på den riktiga backupen. Det är det jag menade med extra strul. Men varför göra det enkelt när man kan krångla till det?
//Rob
Jag älskar 99mac! Softaste haket på internet. Tack Archangel och Zinned och alla andra.
Nu är R. Kelly bortrensad. Perfa.
Dock!
"Musik"-fliken är som Archangel säger "meningslös" för mig. Men jag vill inte att den ska vara det. Just nu har jag ingen aning om hur jag gör för att lägga till en ny artist i min Iphone?
På 3GS:en kunde jag under "Musik" klicka på en artist och sedan "Synkronisera" och så fördes artistens låtar över. Men sedan jag började använda 4:an är det tomt under "Musik".
Och så fort jag försöker kryssa i eller ur något - "Hantera musik och videor manuellt" (ikryssad) eller "Synkronisera musik" under "Musik"-fliken (inte ikryssad) så hotar Itunes med att "ersätta allt befintligt innehåll" med "innehåll från Itunesbiblioteket".
Jag vill inte bli hotad. Jag vill bara kunna välja vilka artister jag vill dra över. Måste jag börja om på något sätt, efter att ha bytt till 4:an?
Jag älskar 99mac! Softaste haket på internet. Tack Archangel och Zinned och alla andra.
Nu är R. Kelly bortrensad. Perfa.
Dock!
"Musik"-fliken är som Archangel säger "meningslös" för mig. Men jag vill inte att den ska vara det. Just nu har jag ingen aning om hur jag gör för att lägga till en ny artist i min Iphone?
På 3GS:en kunde jag under "Musik" klicka på en artist och sedan "Synkronisera" och så fördes artistens låtar över. Men sedan jag började använda 4:an är det tomt under "Musik".
Och så fort jag försöker kryssa i eller ur något - "Hantera musik och videor manuellt" (ikryssad) eller "Synkronisera musik" under "Musik"-fliken (inte ikryssad) så hotar Itunes med att "ersätta allt befintligt innehåll" med "innehåll från Itunesbiblioteket".
Jag vill inte bli hotad. Jag vill bara kunna välja vilka artister jag vill dra över. Måste jag börja om på något sätt, efter att ha bytt till 4:an?
Man har ju som sagt valet mellan manuellt och automatiskt. Du har nu manuellt. Och man kan inte gå från manuellt till automatiskt utan att den raderar och fyller igen, tyvärr. Därför hotar den dig när du klickar i eller ur någon ruta vill den göra tabula rasa och börja om.
Som det är nu måste du dra låtar från ditt bibliotek till din iPhone (i vänstra menyn) manuellt, klassisk drag and drop, för att få över ny musik.
Min rekommendation (som även någon innan nämnde) är att låta den rensa allt och börja om från början men då välja "synkronisera valda spellistor, artister, etc". Fördelen är att det är så mycket lättare att hålla koll på vad man har har på sin iPhone.
Själv har jag skapat två playlists som heter xxDefinitexx & xxUndecidedxx ("xx" för att de ska hamna längst ned). I den första lägger jag skivor jag absolut vill ha men som inte platsar i någon annan playlist i den andra lägger jag nya skivor som jag tänkt provlyssna. Det är då lätt att kolla i de playlistorna och se vad man har och vill lägga till eller ta bort.
Plus att jag ju naturligtvis har en massa andra playlists och även kryssat i några artister som jag vill ha med allt av.
Så dina val är helt enkelt att dra allt fram och tillbaka manuellt eller rensa och börja om. Och jag tror att det i längden kommer vara lättare om du börjar om nu.
De låtar du har på telefonen i dagsläget, har du inte dessa i ditt iTunes-bibliotek? Har du dem där så är det enligt mig klart lättast att du skapar en spellista, eller flera, som du sedan väljer att synka in i telefonen. I det läget kommer iTunes att rensa din telefon på den musiken som finns där i dagsläget och därefter lägga in de låtarna i de spellistorna som du har valt att synka in. Du kommer alltså att få samma "hot" som du har beskrivit ovan men du godkänner att materialet på telefonen ersätts.
Det är mycket lättare att låta iTunes få göra som det vill
Min Iphone har synkat i över en timme nu. Kommer det bli så här varje gång jag tar bort några låtar eller?
Vet inte vad du gjort, så svårt att svara på!
Men om du gör som jag (och någon till) föreslog och synkar automatiskt med spellistor så kommer det bli så första gången då den nu ska göra över alla musik igen. Men naturligtvis kommer det inte bli så i fortsättningen (om du inte byter ut all musik varje gång).
Jag skapade en smart playlist som lägger in musik random och är max 4GB stort. Varje gång man lägger in nya låtar ändras den så att min iPhone har nästan alltid ny musik på den. Eller du kan skapa en iPhone eller On the go spellista som du själv lägger in musiken och som automatiskt synkas med din iPhone.
//Rob