Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Find my iPhone" blir gratis i OS 4.2 för senaste iOS-produkterna

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I samband med iOS 4.2 som kommer ikväll kommer Apple att släppa funktionen "Find my iPhone" som hittills har varit exklusiv för MobileMe-användare fri för alla iOS-produkter som kan köra iOS 4.2

Amerikanska Macworld:

As a part of Monday’s release of iOS 4.2, Apple will make the “Find My iPhone” set of remote-control features previously found in its $99-per-year MobileMe service available for free to owners of all iOS devices capable of running iOS 4.2.

Once users upgrade their iPads, iPhones, or iPod touches to iOS 4.2, they can enable the feature by opening the Settings app, tapping on “Mail, Contacts, Calendars,” and then tapping Add Account. From the next menu, tap on MobileMe. The new MobileMe account prompt allows you to enter a MobileMe user name or your Apple ID—in other words, the same user name and password you use to buy media or apps via iTunes. There’s also an option to create an Apple ID right from within the app.

Läs mer: Apple makes Find My iPhone free for some iOS 4.2 users | Phones | iOS Central | Macworld

Edit: Det stämde inte riktigt som Macworld skrev, det gäller bara iPhone 4, iPad och senaste iPod touch (4:e generationen).

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-11-22 16:11

Ooo! Trevligt!!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-22 16:13

Gäller vällans bara iPhone4??

Yes!!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-11-22 16:14
Ursprungligen av Yes:

Gäller vällans bara iPhone4??

Yes!!

Jo, tyvärr verkar det bara gälla iPhone 4...

Jag uppdaterade tråden, informationen från Macworld var felaktig, det gäller bara iPhone 4, iPad och senaste iPod touch (4:e generationen).

Såhär står det i Apples pressrelease:

The Find My iPhone (or iPad or iPod touch) feature is now free to use without a MobileMe℠ subscription and helps you locate your missing device.* The Find My iPhone app is a free download on the App Store℠ and lets users easily locate a missing device on a map and have it display a message or play a sound. Users can even remotely lock or wipe data from a lost device to protect privacy.

[...]

*The free Find My iPhone feature is available for iPhone 4, iPad or new iPod touch (4th generation).

Ursprungligen av gunek:

Jo, tyvärr verkar det bara gälla iPhone 4...

Det fungerar även på iPaden men du måste ha 4.2 installerat.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-22 16:27

Som jag har förstått det så laddar man ner ett program från App Store som aktiverar tjänsten. Förmodligen kollar den då vilken modell man har.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-22 17:52
Ursprungligen av Robo-X:

Som jag har förstått det så laddar man ner ett program från App Store som aktiverar tjänsten. Förmodligen kollar den då vilken modell man har.

//Rob

Nej, Apple - iPhone - How to set up Find My iPhone

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-11-22 18:14

Väldigt tråkigt att det bara kommer till dessa 3 omskrivna produkter.. Hade gärna haft detta på min 3Gs. Men icke!

Ursprungligen av |Edvin|:

Väldigt tråkigt att det bara kommer till dessa 3 omskrivna produkter.. Hade gärna haft detta på min 3Gs. Men icke!

Ja tråkigt eftersom det fungerar med 3G om man betalat för mobileme.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-11-22 19:24
Ursprungligen av Patrick:

Ja tråkigt eftersom det fungerar med 3G om man betalat för mobileme.

Men jag betalar inte för MobileMe..

Ursprungligen av |Edvin|:

Men jag betalar inte för MobileMe..

Har jag väl inte påstått heller?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-11-23 11:53
Ursprungligen av Patrick:

Har jag väl inte påstått heller?

Nej, men du gör väl antagligen det? (Betalar för det då menar jag) Det var därför jag skrev som jag gjorde.

Hur motiverar man att det bara gäller iPhone 4? Inte så stöldbegärlig eller om man tappar bort den så borde man ändå passa på att köpa en iPhone 4 istället?

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Hur motiverar man att det bara gäller iPhone 4? Inte så stöldbegärlig eller om man tappar bort den så borde man ändå passa på att köpa en iPhone 4 istället?

Apple behöver nog inte motivera det.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-22 20:13
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Hur motiverar man att det bara gäller iPhone 4? Inte så stöldbegärlig eller om man tappar bort den så borde man ändå passa på att köpa en iPhone 4 istället?

De motiveras väl med att det är _gratis_?

Då sambon har en iPhone 4 aktiverade jag "Find my iPhone" åt henne. Efter det kunde jag lägga in min 3GS också

Vi får dela på inloggningsuppgifterna men det gör inte mig så mycket för att få tillgång till remote wipe.

Visst det går väl att "övervaka" varandra och skicka högljuda meddelanden när man sitter med ljudlöst på ett möte...

  • Oregistrerad
  • 2010-11-22 23:43

Apple motiverar ingenting. Det är en av grundpelarna i Apple :$:$
No comments and no motivations and no public developement road map. Det är Apple. Tur att dom gör så bra, innovativa och snygga grejer - annars skulle man skicka brevbomber till Cupertino.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Hur motiverar man att det bara gäller iPhone 4? Inte så stöldbegärlig eller om man tappar bort den så borde man ändå passa på att köpa en iPhone 4 istället?

Funkar på min ipad!!!

Jättekul! Och smidigt, finns nu både på iPaden & iPhonen, saknar bara något program även i datorn så man kan hålla koll!? finns detta?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-22 23:42
Ursprungligen av Engalunda:

Jättekul! Och smidigt, finns nu både på iPaden & iPhonen, saknar bara något program även i datorn så man kan hålla koll!? finns detta?

https://auth.me.com/authenticate?service=findmyiphone&ssoNamespace=appleid&formID=loginForm&returnURL=aHR0cHM6Ly9tZS5jb20vZmluZC8=&anchor=findmyiphone&lang=sv-se

Bara logga in med ditt Apple-ID

Hoppla! Givetvis! Tackar för detta!:p
Behöver inga julklappar efter denna uppdateringen!

Jag får inte aktiveringsmailet, någon annan som har samma problem?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-23 07:23
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag får inte aktiveringsmailet, någon annan som har samma problem?

Behövdes inget aktiveringsmail för mig.
Vilket steg är du på?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-23 08:16
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag får inte aktiveringsmailet, någon annan som har samma problem?

Ja, jag har samma problem som du. Och det finns en värre sak: har du ett AppleID sedan tidigare som inte är en email-adress så fungerar det inte. Och försöker du lägga till ett med den (vanliga) email-adressen som du använder kommer du att få krock med att det redan används på... ditt vanliga AppleID. Lite Moment-22 om man säger...

Ursprungligen av frazze:

Ja, jag har samma problem som du. Och det finns en värre sak: har du ett AppleID sedan tidigare som inte är en email-adress så fungerar det inte. Och försöker du lägga till ett med den (vanliga) email-adressen som du använder kommer du att få krock med att det redan används på... ditt vanliga AppleID. Lite Moment-22 om man säger...

Det går ju att byta ID på det befintliga till en email-adress om man vill.
Hur du ändrar ditt Apple-ID-namn

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-23 14:52
Ursprungligen av adress@mac:

Det går ju att byta ID på det befintliga till en email-adress om man vill.
Hur du ändrar ditt Apple-ID-namn

Inte om man redan har försökt att följa Apples irrvindlingar genom att göra ett med epostadress som ID. Det går nämligen inte att radera ett Apple-ID vad jag kan se. På ett enkelt sätt i allafall...

Skapat konto på iPhone och iPad. Då kommer ett meddelande om "bekräftelsemail" skickat. Det kommer inte och det går inte att slå på "hitta min iphone"

Om jag skapar ett nytt appleid - då fungerar det. Men det blir intressant att se om jag kan regga min Ipad på den id:n när jag kommer hem

Senast redigerat 2010-11-23 08:09
  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-23 12:59
Ursprungligen av BlackSmp:

Skapat konto på iPhone och iPad. Då kommer ett meddelande om "bekräftelsemail" skickat. Det kommer inte och det går inte att slå på "hitta min iphone"

Om jag skapar ett nytt appleid - då fungerar det. Men det blir intressant att se om jag kan regga min Ipad på den id:n när jag kommer hem

Okej, jag fick inget meddelande om mail när jag loggade in.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2010-11-23 09:46

Funkar både på min iPad och min gamla iPhone 3G utan problem, jättekul att låsa iPaden mitt framför näsan på ungarna när de är mitt inne i senaste favoritspelet! Hade ett gammalt apple-id som är min mailaddress, om det är därför det fungerar vet jag inte men fungerar gör det.

Bevaka tråden