- BlackSmp
- Medlem ●
- Luleå
Nu börjar vi bli några som har haft den en stund (trots allt) och vi har väl alla våra uppfattningar om den. Det finns iofs flipp/flopp tråden men den tycker jag är överspelad nu och vi skulle i stället kunna fokusera på våra erfarenheter.
Vad saknar ni mest?
I mitt fall har jag insett att jag saknar faktisk en kamera... Inte en webbkamera utan en frontkamera såsom i 3GS. Alternativet skulle vara ett smidigt sätt att överföra bilder från telefonen till iPaden OTA (over the air) utan att behöva koppla ihop dem med sladden eller Camera Connection Kit.
Ipaden är suverän när det gäller att hantera bilder via olika appar (som exmpelvis WhiteNote) men det är så åbäkigt att få in bilderna direkt och jag vill kunna få över bilder smidigt. Jag kan använda Camera-to-Ipad eller liknande appar men jag vill kunna ta en bild med telefonen och sedan föra över den enkelt.
Jag kan använda Camera-to-Ipad eller liknande appar men jag vill kunna ta en bild med telefonen och sedan föra över den enkelt.
Nåt sånt här http://itunes.apple.com/se/app/camera-for-ipad/id366129244?mt=8
Simply start Camera for iPad on both devices, and they'll find each other. Your iPad shows what the iPhone's camera is seeing. Intuitive controls let you zoom with a pinch or rotate with a swipe. And just tap the button to take a high resolution photo that is saved onto your iPad.
Jag tycker det låter enkelt. Eller ska det vara ännu enklare?
Nåt sånt här Camera for iPad for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store
Simply start Camera for iPad on both devices, and they'll find each other. Your iPad shows what the iPhone's camera is seeing. Intuitive controls let you zoom with a pinch or rotate with a swipe. And just tap the button to take a high resolution photo that is saved onto your iPad.
Jag tycker det låter enkelt. Eller ska det vara ännu enklare?
Japp, det ska vara enklare. Jag har den där appen och den är kul men tänk dig följande scenario:
Du jobbar med en whiteboard och vill ta ett kort av den för dokumentation. Det går att göra med Camera for iPad men...
Då måste du hålla iPaden med en hand och iPhonen med den andra. Det är inte helt trivialt. Det är vore mycket enklare att kunna ta ett kort en iPhonen och sedan föra över den till iPaden när du sitter i lugn och ro.
Detta skulle göra iPaden till en riktig killer (för mig) när det gäller att använda den som arbetsverktyg och det finns ett antal appar som skulle ha nytta av detta
Ett alternativ är iofs att gå över Dropbox men det är en workaround som skapar onödiga steg
Edit 2: Fast jag kom på en annan workaround (onödigt krånglig iofs). Jag skapade en dummy mailadress som jag bara använder för att maila foton från iPhonen till iPaden. Det går ju bra eftersom jag har en 3G iPad.
Lite som Bump och liknande program alltså? Fanns ett program förut där du mellan två iphones kunde "swipea" filer mellan dom på skärmen.
Nån som har koll på vad man får göra med bluetooth och inte i iPhone? Förut var det låst men öppnades upp mer i 3.0 så kanske går att fixa med filöverföring där snart.
Lite som Bump och liknande program alltså? Fanns ett program förut där du mellan två iphones kunde "swipea" filer mellan dom på skärmen.
Nån som har koll på vad man får göra med bluetooth och inte i iPhone? Förut var det låst men öppnades upp mer i 3.0 så kanske går att fixa med filöverföring där snart.
Bump... Den hade jag glömt och en snabb koll ger...
Just pick what you want to send, then hold your phones and gently bump hands with another person using Bump™. Share photos and contacts, compare friends, or become Facebook friends in seconds!
Tack! Det ska jag prova! (Edit: Det fungerade bra. Liksom ShareIt!. Men det vore smuttare att kunna göra det direkt från fotoalbulmet)
Bluetooth: Det blir intressant att se skillnaderna (om någon) för 4.0. Just nu så går det i alla fall inte att para ihop en iPhone och iPad direkt (fast det går att göra indirekt via appar)
Edit2: Jag gjorde en krånligare workaround som ändå är ganska smidig. Jag skapade en gmailadress som jag bara använder för sådant som ska till iPaden och mailar helt enkelt fotona till min ipad. Och... ja, det finns skäl till att jag inte vill använda min vanliga mailadress till det;) Det kommer blir ganska smidigt när "unified mailbox" kommer i 4.0
Det jag saknar mest är ett sätt att spara och komma åt filer direkt från molnet med autosynk mot min Mac, som en systemtjänst tillgänglig för alla program.
Håller tummarna för att en sån här dropbox-funktionalitet presenteras på måndag. Samtidigt som Mobile-me görs om till en freemium-tjänst. 5GB utrymme, fil, kalender, mail & kontaktsynk gratis. 20-200 GB lagring + find my iPhone/iPad för extra kostnad.
Hårdvarumässigt bara en sak och det är lite mer internminne. Inte för att det behövs på samma sätt som på en Mac, utan bara för att Safari ska kunna ha fler webbsidor öppna utan att behöva ladda om dem. Fast det kanske kan lösas på något annat sätt?
Mjukvarumässigt så behövs nätverkssynkning (känns överlag konstigt att iPaden ska vara beroende av en dator, lite som om man skulle behöva ha bil för att kunna använda en cykel) och ett vettigare sätt att dela filer mellan datorn och iPaden De två sakerna är nog de enda som jag egentligen saknar och som jag inte vet kommer med OS-uppgraderingen i höst.
Jag saknar ipad versioner av t.ex. Facebook, Spotify, fruit ninja etc... Synd att "stora" appar som dessa ej blivit uppdaterade till iPad...
Jag saknar ipad versioner av t.ex. Facebook, Spotify, fruit ninja etc... Synd att "stora" appar som dessa ej blivit uppdaterade till iPad...
Facebook är bättre o gå in via safari eller testa friendly, funkar helt ok.
Facebook sa på en presskonferens för ett tag sedan att dom inte tänker göra någon speciell app för iPad, möjligen att dom anpassar sidan lite.
Facebook är bättre o gå in via safari eller testa friendly, funkar helt ok.
Det är vad jag gör hellre än appn
Facebook sa på en presskonferens för ett tag sedan att dom inte tänker göra någon speciell app för iPad, möjligen att dom anpassar sidan lite.
haha va värdelöst! Lika bra och ta bort appn från min ipad då...
Det är väl skönt att inte alla tänker likadant då!
haha nedu! Jag använder Facebook för att hålla kontakten med vänner som t.ex. bor utomlands, i andra städer än mig. Kan enkelt med Facebook se vad min far som jobbar mycket i Hongkong åt för lunch etc.
Facebook är ett otroligt smidigt och billigt sätt att hålla kontakten med vänner du inte träffar så ofta. Speciellt vänner som flyttat till andra länder än jag själv bor i.
Enkelt sätt att anordna t.ex. större middagar/fester. Mass sms/mail i all ära men absolut inte lika smidigt!
Klock-appen, röstmemon, kalkylator och väder som finns i iPhone saknar jag? Eller har jag missat nåt?
Nej, du har inte missat något. Men klockan kommer i iOS 6 och som kalkylator rekommenderar jag Calcbot: http://tapbots.com/software/calcbot/ipad/
Jag saknar Office-paketet. att inte det finns gör att jag ev måste överge min Ipad som arbetsverktyg. Jag får mycket dokument för granskning och ändring. Fungerar inte bra. Hur gör ni andra med att redigera och jobba i officedokument?
Jag saknar Office-paketet. att inte det finns gör att jag ev måste överge min Ipad som arbetsverktyg. Jag får mycket dokument för granskning och ändring. Fungerar inte bra. Hur gör ni andra med att redigera och jobba i officedokument?
Vi kör numera endast med Google Docs, det funkar väl sådär på en iPad, men det funkar.
Har du provat CloudOn? Kanske funkar om du inte måste göra enormt mycket förändringar. Annars använder jag min Mac till sådant.