Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strömma på nätet - tar det plats på hårddisken?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eslöv
  • 2010-11-23 15:17

Hej alla!

Jag har märk en mycket jobbig sak när jag streemar på nätet. Jag är ingen expert på datorer så jag frågar er experter istället. Det är så att varje gång jag streemar märker jag att mitt diskutrymme minskar efter varje streem. Är det någon som vet något om detta? eller hur jag kan få tillbaka det förlorade utrymmet efter jag streemat klart? Eller är det bara jag som är ute och cyklar och kanske har något program/spel i bakgrunden som laddar ner uppdateringar? Eftersom min macbook bara har 150GB så måste man verkligen snåla med allt

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-24 08:23

Det stora fördelen med att streama (notera stavningen - stream) är att inget laddas ned på din hårddisk innan du kan använda det. Du börjar alltså använda (konsumera) direkt den inkommande mängden data (audio/video) från servern ute på Internet.

Mer troligt är att du har för lite arbetsminne i din dator och därmed måste den ta lite hårddiskutrymme i anspråk till det virtuella minnet. Nedanstående gäller för min MacBook Air Rev A med 2GB:

bash-3.2$ ls -l /var/vm 
total 8388608
-rw------T  1 root  wheel  2147483648 Nov 24 07:23 sleepimage
-rw-------  1 root  wheel    67108864 Nov 19 08:43 swapfile0
-rw-------  1 root  wheel    67108864 Nov 24 08:15 swapfile1
-rw-------  1 root  wheel   134217728 Nov 24 08:15 swapfile2
-rw-------  1 root  wheel   268435456 Nov 24 08:15 swapfile3
-rw-------  1 root  wheel   536870912 Nov 24 08:15 swapfile4
-rw-------  1 root  wheel  1073741824 Nov 24 08:15 swapfile5

Filen sleepimage är för funktionen Safe Sleep (hibernate i Windows-världen) och har inget med virutellt minne att göra.

• Medlem
  • International user
  • 2010-11-24 10:34

Cachas inte det man streamar? Dvs, du tankar faktiskt ner hela programmet/filmen du streamar i från ex svtplay. Detta borde sedan försvinna efter ett tag?

Det bör dock ofrånkomligen ta plats på hårddisken.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-24 10:49
Ursprungligen av -David-:

Cachas inte det man streamar? Dvs, du tankar faktiskt ner hela programmet/filmen du streamar i från ex svtplay. Detta borde sedan försvinna efter ett tag?

Utan att ha gjort en klient för streamad audio/video så känns det som att man cachar/buffar i minnet. Att mellanlagra på disk känns som en långsammare och sämre lösning. Den skulle jag inte välja. Men så har jag inte skrivit någon klient heller...

Ursprungligen av -David-:

Det bör dock ofrånkomligen ta plats på hårddisken.

Om du cachar/buffar i minnet och du har slut på detsamma så kommer det virtuella minnet troligen göra att du indirekt åker ut med annat på disken. Men ofrånkomligen skulle jag inte direkt säga/påstå.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-24 10:51

TS skulle kanske berätta lite mer om vilken klient och vilken tjänst som det rör sig om? Då har vi lite lättare och prova själva och läsa i loggfiler. Utan detta är det bara rena spekulationer/gissningar och kristallkula...

1
Bevaka tråden