Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela in P2 Live?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag var igår kväll i Berwaldhallen och lyssnade på Östersjöfestivalens första konsert. Nu vill jag lyssna på den igen och det kan jag i P2 Live. Hur kan jag enklast och bäst spela in det som sänds där?Invigningskonsert

Jag brukar använda Audio Hijack Pro.

Ursprungligen av Björn Malmehed:

Jag brukar använda Audio Hijack Pro.

Jag letade och upptäckte att jag köpt in Wiretap Studio som fyller samma funktion som Audio Hijack, dvs. spelar in strömmande ljud. Eftersom min son var med och spelade vill jag spara i den bästa ljudkvalitet jag kan åstadkomma. Jag spelar just nu in konserten i Mp3 320 mps som är högsta valbara i mp3. Men jag vet inte hur bra originalet är, hittar ingen info om detta på SR:s webbsidor. Någon som vet?

Om deras sändning är sämre ljudkvalitet får jag bästa möjliga men om de sänder bättre ljudkvalitet borde jag kanske välja aiff, eller AAC Higher Quality eller .mov Apple Lossless Quicktime? Tacksam för råd!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-08-30 19:33

Här har du de olika ljudkvaliteer SR sänder i.

Ursprungligen av onnyt:

Här har du de olika ljudkvaliteer SR sänder i.

Tack! Såvitt jag förstår ska jag spela in i AAC 192 eftersom det är SR:s bästa kvalitet. Att spela in i AAC 320 är då bara att skapa större filer utan att få bättre ljudkvalitet?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-08-31 20:31

Hej!
Det fungerar tyvärr inte riktigt så enkelt. De sänder en bitreducerad ström (AAC enl. ovan) som i datorn görs om till linjärt ljud för uppspelning (i princip wav-ljud). När du sedan väljer att spela in i AAC igen går ljudet genom ytterligare en bitreducering, vilket sällan är särskilt lyckat eftersom det kan tillföra ytterligare artefakter av bitreduktionen. För att undvika detta, spela in som apple lossless eftersom det är ett icke-destruktivt format men ändå ger mindre filer än rent wav eller aiff-format.

Ursprungligen av JonesH:

Hej!
Det fungerar tyvärr inte riktigt så enkelt. De sänder en bitreducerad ström (AAC enl. ovan) som i datorn görs om till linjärt ljud för uppspelning (i princip wav-ljud). När du sedan väljer att spela in i AAC igen går ljudet genom ytterligare en bitreducering, vilket sällan är särskilt lyckat eftersom det kan tillföra ytterligare artefakter av bitreduktionen. För att undvika detta, spela in som apple lossless eftersom det är ett icke-destruktivt format men ändå ger mindre filer än rent wav eller aiff-format.

SR skriver så här:"AAC-länkar som M3U (192 kbps) Det här är en spellista i M3U-format med våra kanalers AAC-strömmar i vår högsta kvalitet, 192 kbps."

Jag bör alltså lyssna och spela in den och då spela in så bra det går i Wiretap (de kallar det .mov - Apple Lossless QuickTime), blir det bäst resultat?

Jag vill lära mig mer om hur olika format och komprimeringar samverkar. Någon bra bok som inte är alltför djupgående teknisk på förslag?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-09-27 00:33

Går det att spela in i ALAC så gör det (Apple Lossless Audio Codec), då försämrar du inte ljudet en gång till i alla fall.

Har inte på rak arm någon bok att rekommendera, men det kan vara ett bra ämne för en artikel. Skriver upp det i min lilla lista och föreslår det för redaktörn så återkommer jag om det faller i god jord.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-11-30 02:39

Det kommer att komma en artikel om det under året troligen, i Musikermagasinet.

1
Bevaka tråden