Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laddning iPad och iMac G4

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

"Not charging" står det i övre högra hörnet samtidigt som iPad:en syncar mot en iMac G4. Ska jag behöva ladda med medföjande laddare? Är det nåt skumt med iMac:en?
Det är en iMac G4 med 1 GHz processor och USB 2.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-25 02:58

Finns rätt många trådar om detta. Dessutom står det på Apples hemsida om det här. Du laddar din iPad snabbast via strömsladd.

Jag trodde jag hade läst alla trådarna om iPad.

Du säger att den laddar snabbast via strömsladd. Det är förvisso sant att laddning är snabbare laddning än inte laddning alls. Jag har letat både på 99 och på apples sajt och fattar fortfarande inte vad problemet är. Nu har den legat över natten med strömsladd och har full laddning, men det vore onekligen bra om den laddade medan den sitter kopplad för synkning i datorn. Jag undrar fortfarande om det är nåt skumt med min dator, men jag kanske ska fråga nånannanstans.

Om det är just min datormodell som har för låg effekt, kan jag lösa problemet med en strömförsörjd hub?

Ett alternativ till svar skulle kunna vara att hänvisa till tråden där infon finns. Jag har verkligen sökt men inte funnit.

Senast redigerat 2010-04-25 09:20

Kortfattat: Din iPad "behöver" 10w och i USB-porten på din iMac finns 5w tror jag. Det är möjligt att den laddar ändå om den ligger i standby, jag har inte testat själv då jag kör den i vägguttaget.

Lasse

2,5 Watt om det är en gammal iMac.

De nyaste iMacarna, alltså de i aluminium, ska ge 5 Watt per USB-port. Men vad jag vet så är det bara 2,5 på de äldre, precis som alla andra Macar.

men det är inte skadligt att ha den ipluggad i usb hela natten eller? hur funkar det med t ex billaddare som är till iphone, går den att använda till ipaden?

Som jag förstått det så är det som kongomannen säger. Den laddar dubbelt så fort med strömadapter än med usb i datorn. Den behöver alltså 10w. I datorn får du ut 5w vilket gör att du kan ladda den i stand by men gör du annat med den så kan den inte ladda. Lite som MBP med 65w och 80w adaptrar.

Citat:

2,5 Watt om det är en gammal iMac.

Då vet i tusan om det ens är möjligt att ladda via USB, 5w borde ju funka men 2,5?

Stort tack för alla kloka svar. Jag tolkar det som om det är risk att jag bara har 2,5 W i min USB-port och att det kanske går att ladda om iPad:en inte används. Ska kolla när jag kommer hem.

Det gick bättre än jag trodde: Min gamla G4 Globe (USB2) har alltså för lite effekt i usb-porten för att ladda medan iPad:en är igång, men den laddar fint under natten. Det fungerar alltså helt perfekt med Globen och iPad för mina behov. Jag slipper ha en lös laddare och iPad:en har en plats på skrivbordet där synkning och laddning sköts.

Jag undrar fortfarande hur jag skulle kunnat hitta den här informationen utan er hjälp och undrar även vad "20Hz" menar med att det finns många trådar om detta. Tack till Marcus.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-27 09:17
Ursprungligen av Pavoni:

Det gick bättre än jag trodde: Min gamla G4 Globe (USB2) har alltså för lite effekt i usb-porten för att ladda medan iPad:en är igång, men den laddar fint under natten. Det fungerar alltså helt perfekt med Globen och iPad för mina behov. Jag slipper ha en lös laddare och iPad:en har en plats på skrivbordet där synkning och laddning sköts.

Jag undrar fortfarande hur jag skulle kunnat hitta den här informationen utan er hjälp och undrar även vad "20Hz" menar med att det finns många trådar om detta. Tack till Marcus.

Intressant, jag har en Globe som köksdator så detta var goda nyheter för oss som avskyr extra sladdar

Det där om att det redan finns trådar är ett gammalt forumtrick, äldre än SÖK!

De är möjligt att det inte går. Spänningen i USB är alltid 5 Volt.

Standardströmmen är 500 mA (2,5 W), men på nya iMac 1000 mA = 1 A (5,0 W). Och laddaren ger 2 A (10 W).

Om laddströmmen är för låg bör det inte gå att ladda alls.

Apple säger att iPad bara laddar när den är i sleep mode, om den är kopplad till en vanlig USB-port. Så fort du slår på skärmen slutar den ladda, och du ser det där meddelandet.
iPad: Charging the battery

Citat:

When attached to a computer via a standard USB port (most PCs or older Mac computers) iPad will charge, but only when it's in sleep mode.

Ta en vanlig iPhone laddare och flytta själva el-kontakten till den du fick genom ditt köp via utlandet och ladda på...

Jag laddar paddan i väggen, men tycker ändock att den laddar ovanligt segt. Jsg kör med vanlig iPhone-laddare

Ursprungligen av godpuppet:

Jag laddar paddan i väggen, men tycker ändock att den laddar ovanligt segt. Jsg kör med vanlig iPhone-laddare

iPhoneladdaren har väl inte samma effekt som iPadladdaren?

Ursprungligen av Capeman:

iPhoneladdaren har väl inte samma effekt som iPadladdaren?

Må så vara, ska testa med den laddaren som kom i leveransen. Med 90% säkerhet kommer jag blanda ihop dem då utformningen är identisk.

iPad-laddaren har dubbelt så hög effekt som iPhone-laddaren (10 vs. 5 Watt) och det står på i liten grå text.

• Medlem
  • Täby
  • 2010-12-02 11:55
Ursprungligen av marcushedenstrom:

iPad-laddaren har dubbelt så hög effekt som iPhone-laddaren (10 vs. 5 Watt) och det står på i liten grå text.

Exakt... läs på laddaren, det står på den.

Det går bra att använda iPad laddaren till iPhonen också... det gör jag hela tiden

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Stort tack, nu går det dubbelt så snabbt, höhö

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-10 13:13

Har upplevt samma problem att min iPad laddar långsamt, ladda min iPad över natten på en 10W laddare,, och ändå så var den bara på 92% när jag gick upp nu på morgonen > 8 tim senare typ.

Är den ny? Kan i så fall vara batteriindikatorn som är lite ur fas med verkligheten. Kör slut på batteriet och ladda upp helt så brukar det ordna sig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-10 16:58

Den är en iPad2 köpt i somras...

En summering kan väl vara bra,

Gamla usb-uttag, 2,5W
Nya datorers usb , 5W

Iphoneaddare, 5W
Ipadladdare, 10W

Så över till ramsan, iPad 10W, men kan laddas på 5W - det tar dubbelt tid (10h). På gammal 2,5W enbart när paddan "sover"

Går vi över till en iPhone (5w) så laddas den på vanlig tid, på 2,5W funkar det men tar dubbla tiden.

Ingen utav dem laddas dock SNABBARE än vad deras normala laddare ger; en iPhone på en iPad-laddare blir inte laddad snabbare...

Du kan inte överladda grejerna, de far inte illa av att sitta i laddare eller usb-uttag..

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-10 23:47

Kanske lägga in ovanstående inlägg som en klibbig tråd...?

Ursprungligen av kenjon:

Kanske lägga in ovanstående inlägg som en klibbig tråd...?

Ingen skulle någonsin läsa den.

Sorry, det här var off-topic.

1
Bevaka tråden