Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skarpa bilder i iPhoto men suddiga från finder

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har sökt svar men inte hittat så jag hoppas att detta inte är en repost av problem.
OS 10.5.8
iPhoto 8

Sitter med en bild som ser skarp och fin ut i iPhoto men drar jag ut och öppnar den från finder så är kvalitén helt plötsligt tämligen dålig.
Bifogar en snapshot som jag hoppas visar lite av problemet.
Några idéer?

Hur exporterar du den ur iPhoto då?
Vad har du för storlek, kvalitetsval där?

Det är samma storlek på dem. Zoom kan vara lite skillnad då jag ville presentera dem bra brevid varandra.
Det verkar bli samma resultat oavsett vilket filformat jag än exporterar.

Ska tillägga att jag i iPhoto tagit bort röda ögon. Men det borde väl inte resultera i att skärpan blir sämre?

Vid exemplet som visas av snapshot'en så har jag bara dragit bilden från iPhoto ut till skrivbordet.
Resultatet blev detsamma när jag använde "exportera" med maximal kvalitet och full storlek.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-06 17:15

är det samma zoom på dem?

blir det samma oavsett filformat som exporteras?

Kan du ha för hög komprimering på kameran?

En del kameror levererar ju riktig skit när de plockar ihop jpg-bilder.

Att läsa in en JP-redigera den och sedan exportera leder självklart till förluster.

Varje gång du sparar om den utsätter du bilden för ytterligare komprimering.
Du kanske ligger farligt nära gränsen för att det skall synas och sedan när du trycker
ut jpg igen passerar du gränsen för vad som upplevs som "sudd" av ögat.

Kan du jobba i ngt "icke förstörande" format med kameran? Ställa in att den
skall komprimera mindre?

Är kameran gammal? Det har ju hänt en del på de sista åren vad gäller
processorkraft i kameror. Själv är jag toklycklig för att farsan äntligen förstått
att det var dags pensionera sin 3.1MPixel

  • Oregistrerad
  • 2010-12-06 19:29

Jag antar att du egentligen menar programmet Förhandsvisning när du skriver Finder. Förhandsvisning har alltid varit skum på att visa saker och ting - bättre i Snow Leopard dock. Inget att fästa sig vid. Öppna bilden i Safari och kolla.

Jo jag menade naturligtvis att jag öppnade den från Finder och i Förhandsvisning.
Ser ju nu att det är Förhandsvisning som ställer till det precis som du säger.
Slutet gott allting gott!

1
Bevaka tråden