Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FöreningsSparbanken och Safari

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2003-06-04 09:57

Jag har kört Safari som min enda webläsare sedan v73 och är mycket nöjd. Visst, det finns saker som fattas, men i det stora hela är jag nöjd. Det är ju ändå en beta.

Men, till saken. Jag använder "FöreningsSparbanken via internet". Det har funkat fint i Safari, trots att den inte officiellt stöds av FSB. Fram till igår var det inga problem. Men i dag märker jag att det har dykt upp en massa frågetecken. På första sidan (inloggningen) så är alla svenska tecken utbytta mot ?. Väl inloggad så är den ekonomiska översikten bombarderad med ?. Alla mellanslag i saldona är ett ?. Alltså, istället för 3 281,50 står det 3?281,50. Otroligt störigt.

Det enda som jag ändrat på min sida är att jag lagt in QT 6.3, och hur det skulle kunna påverka kan jag inte förstå. Jag har inte märkt något problem på någon annan site.

Ändring: Förtydligade rubriken /c

Senast redigerat 2003-06-04 10:27
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-04 10:27

Har samma problem från och med idag, efter att ha uppdaterat BT, QT och iSync. Vet inte om det är någon av de nya grejerna som är problemet, eller om det ligger hos FSB.

Förresten: Om någon vill testa, kolla på https://www.viainternet.foreningssparbanken.se/inloggning_noframe_fspa
(man behöver inte logga in för att se problemet...)

• Medlem
  • Linköping
  • 2003-06-04 10:31

Hej hugin,
jag har exakt samma problem. Det känns som att det är föreningssparbanken som knasar sig snarare än Safari. Jag slängde upp html-sourcen för en sida med frågetecken och mycket riktigt var där frågetecken i den med.

Man borde nog ringa dom och påpeka problemet.

/o11e

• Medlem
  • 2003-06-04 11:32

samma problem här utan uppdateringar av iSync eller annat.

Jag loggade in nu, och har inga problem alls med Safari. Inga frågetecken eller nåt...
Jag har också installerat uppdateringarna som kom igår (inte Blåtanden och iMovie dock). Jag kör med engelska som förvalt språk här på jobbet om det kan påverka...

Senast redigerat 2003-06-04 13:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 12:18

Jag har också konstigt tecken. Frågetecken primärt. Har också installerat uppdateringarna från gårdagen.
Men jag tror felet mer ligger hos dem eftersom vi inte gjort något med Safari.

• Medlem
  • 2003-06-04 12:24

(OT) vilka uppdateringar är det ni pratar om? Jag har inga kvar att hämta trots att jag gjorde det 23 maj senast.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 12:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
(OT) vilka uppdateringar är det ni pratar om? Jag har inga kvar att hämta trots att jag gjorde det 23 maj senast.

iSync 1.1
Bluetooth 1.2.1
Quicktime 6.3
iMovie 3.03

Tror bara Bluetooth och Quicktime kan hämtas via programuppdateraren. De andra får man ladda ned från Apple.com.

• Oregistrerad
  • 2003-06-04 13:48

Har samma problem med som er andra. Problemet såg jag första gången i dag och har också uppgraderat det senaste.

Jag har också testat sidan med Internet Explorer, och där funkar det som det ska, utan frågetecken eller andra skräptecken. De har kanske uppgraderat sidan på ett sätt som Safari inte klarar av?

/U

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 13:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av ulna
De har kanske uppgraderat sidan på ett sätt som Safari inte klarar av?

Det är nog det mest troliga ja.
FSB brukar vara rätt duktiga på att få saker och ring rätt på sin Internetbank så det dröjer nog inte länge innan det kommer en fix.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-06-04 16:55

Nu är det anmält till banken.

De gjorde en ny release idag, så det beror på det. Hon skulle göra en felanmälan, sa hon. Men när jag nämde att det gällde Safari så sa hon "jaha, vi har ju inte support för den". -Nej, men ni kanske kan lösa problemet ändå, sa jag. Det slutade med att vi gick från "jag ska rapportera detta" till "då känner vi till det". Jag fick intrycket av att hon tänkte skita i det, eftersom det gäldle Safari. Jag hoppas att jag fick fel intryck.

Det kanske blir bättre om fler ringer? 020-97 75 12. Om inte annat så märker vi ju då om de säger att det är rapporterat, eller om de bara säger att de inte ger support för Safari.

Nu har jag testat hemifrån (svenskt OS X 10.2.6) och nu ser jag frågetecknen.

Märkligt att det funkar med svenska tecken när man kör engelskt system, men inte svenskt...

Det är inte bara frågetecknen som är fel nu, jag kunde inte lägga in en ny betalningsmottagare, när man klickar på knappen för att hämta namnet på företaget som äger kontot, fick jag ett felmeddelande som sa att jag inte fyllt i nåt namn på mottagaren..

• Medlem
  • 2003-06-04 21:40

synd bara att inte frågetecken hade bytts ut mot 0 (noll) istället, hade sett bättre ut på kontot!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 21:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av ML
synd bara att inte frågetecken hade bytts ut mot 0 (noll) istället, hade sett bättre ut på kontot!

För en sekund trodde jag faktiskt att så var fallet.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-06-05 09:02

Allvarligt, kan inte nån annan ringa och höra vad de säger?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-05 10:28

När jag ringde igår så sa hon jag pratade med att de inte stödjer safari eftersom det är en beta. Det känns väl iof inte helt orimligt.
Det är väl upp till apple att släppa en skarp version snart. Då lär det bli bättring på fler siter.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-06-05 14:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kambei
När jag ringde igår så sa hon jag pratade med att de inte stödjer safari eftersom det är en beta. Det känns väl iof inte helt orimligt.
Det är väl upp till apple att släppa en skarp version snart. Då lär det bli bättring på fler siter.

Jag köper att de inte har stöd för program i beta-version, men jag tycker att det måste var en så smal sak att fixa detta ett de inte borde behöva vänta på att Safari blir skarp (dvs 3 veckor ).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-05 15:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Jag köper att de inte har stöd för program i beta-version, men jag tycker att det måste var en så smal sak att fixa detta ett de inte borde behöva vänta på att Safari blir skarp (dvs 3 veckor ).

Precis. Det har ju faktiskt fungerat hur bra som helst fram tills nu.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin

Ja speciellt eftersom det problemet inte fanns förut utan uppstod häromdagen.

Edit: Insåg att jag skrev ungefär samma inlägg som Leijon skrev igår.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-06 14:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Edit: Insåg att jag skrev ungefär samma inlägg som Leijon skrev igår.

Det kan aldrig sägas för många gånger.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-06-19 16:37

Weee!

Jag upptäckte just att det såg bra ut igen! Visserligen är å, ä och ö knas på första sidan, men i saldot är det normalt igen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-19 16:40

Ja, nu fungerar det banne mig igen, även om inloggningssidan fortfarande är lite märklig som sagt.

Go FSB!

• Medlem
  • Skänninge
  • 2003-06-19 18:14

Upptäckte dock en annan bugg.

Skulle skapa en ny mottagare för överföing mellan bankkonton, men fick "Tekniskt fel. Kontakta kundsupport".

Det funkade dock i Exploder. Någon mer som upptäckt samma sak?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-19 18:26

Just den funktionen verkar av någon anledning inte fungera i Safari.
Jag har heller aldrig fått den att fungera.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Clas
Upptäckte dock en annan bugg.

Skulle skapa en ny mottagare för överföing mellan bankkonton, men fick "Tekniskt fel. Kontakta kundsupport".

Det funkade dock i Exploder. Någon mer som upptäckt samma sak?

Jo, det är vi flera som gjort, det står faktiskt lite om det längre upp i denna tråd.

Jag har varit i kontakt med supporten om detta och det beror alltså på Safari på nåt sätt. FSB har sagt att de väntar med att anpassa sidorna för Safari tills den kommer i en riktig version. Vilket borde vara runt hörnet...

Nu är skräptecknen borta i Safari när man sufar på Föreningssparbankens Bank via Internet.

/c

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-28 13:08

Skräptecknen kvarstår dock på inloggningssidan.
Jag hittade idag en annan sajt med samma problem, Statoil Biluthyrning.

Undrar om det på något sätt är relaterat till ssl (https)?

1
Bevaka tråden