- Scarecrow
- Medlem ●
Kommer du ihåg den där Nokia som vart sketliten, 8110 ? Nä, glömt numret.
Där hade man Grupper på nummer och profiler på signaler etc.
Ex Profilen UTE = Alla släpps igenom, telefonen ringer högt
profilen MÖTE = Enbart gruppen VIKTIGA släpps igenom (Fru och Dagiset), telefonen = ljudlös.
Kan man sedan tidsstyra Profilerna är det perfekt.
Måndagar 8-11 = Möte
övriga vardagar 8-16:30 JOBBET
Lör sön och vardagar efter 16:30 LEDIG
osv
Ni hajjar....
Det är faktiskt en väldigt smidig funktion. Brorsan min jailbreakade sin 3G och hade något tillägg som läste av iCal där han hade lagt in sina arbetstider (de varierade) och så höll sig iPhonen alltid på ljudlös när han hade arbetspass även om han råkade ha ljudet på med switchen. Väldigt smidigt!
Varför bara nöja sig med tidsstyrning? Numer har vi GPS och annat i telefonen så varför inte profiler anpassade till var du är?
Varför bara nöja sig med tidsstyrning? Numer har vi GPS och annat i telefonen så varför inte profiler anpassade till var du är?
Ju mer "intelligens" man bygger in i sådana här system detso fler felkällor bygger man in samtidigt.
Det kommer öka på mängden krockar.
Tiden säger av med ljudet, GPS:en säger på.
du kommer få väldigt komplicerade regler. Är det ngt som folk INTE vill ha
i sina iPhone är det komplexitet.
Gissar att en tidsstyrning kommer i iOS 5. Men GPS-styrning... troligen inte.
Här är en till som jag tror på sikt skulle göra iOS mycket bättre:
- Att Apple öppnar upp sina egna appar för utbyggnad, dvs så utvecklare kan skriva tillägg. Det har ju tillkommit många nya API:er med iOS 4, men så vitt jag vet kan man inte skriva tillägg till Apples egna appar.
Till exempel så att någon kan knyta ihop hitta.se direkt med adressboken så att direkt ett okänt nummer ringer så kan det kollas upp. Eller så att man får veckoöversikt i i Kalender utan att behöva ha ett separat program för det. Eller att 1Password kan integrera med MobileSafari på samma sätt som med Safari i Mac OS X.
(Sen behöver App Store en översyn, men det kräver ju inte iOS 5 för det. Men App Store behöver verkligen skapa demo-funktion så man kan testa ett program en viss tid innan man köper det (alternativt att man har ångerrätt en viss tid).)
(Sen behöver App Store en översyn, men det kräver ju inte iOS 5 för det. Men App Store behöver verkligen skapa demo-funktion så man kan testa ett program en viss tid innan man köper det (alternativt att man har ångerrätt en viss tid).)
Det här är något jag börjat irritera mig på mer och mer. Hoppas vi får en ny App Store snart, den börjar ju bli riktigt jobbig att navigera. Jag skulle t ex vilja kunna klicka på utvecklarens namn och få upp alla appar som den utvecklaren har skapat. Att söka fungerar inte så bra, man får ofta många irrelevanta appar. Dessutom någon slags funktion som visar huruvida man köpt programmet tidigare (men sedermera avinstallerat det). Likaså skulle jag vilja få någon indikation på om programmet stöder Game Center (i stil med Universal-pluset)
Ja, det finns hur många förbättringar som helst att göra i App Store. Hoppas det kommer innan 5.0...
Det här är något jag börjat irritera mig på mer och mer. Hoppas vi får en ny App Store snart, den börjar ju bli riktigt jobbig att navigera. Jag skulle t ex vilja kunna klicka på utvecklarens namn och få upp alla appar som den utvecklaren har skapat. Att söka fungerar inte så bra, man får ofta många irrelevanta appar. Dessutom någon slags funktion som visar huruvida man köpt programmet tidigare (men sedermera avinstallerat det). Likaså skulle jag vilja få någon indikation på om programmet stöder Game Center (i stil med Universal-pluset)
Ja, det finns hur många förbättringar som helst att göra i App Store. Hoppas det kommer innan 5.0...
Instämmer på alla punkter. Plus att jag skulle vilja ha push notification för uppdateringar av program.
Jag skulle vilja att Apple hade lite smartare sökalgoritmer som vet att sålla ut de riktiga, bra, populära programmen från snarlika spamprogram.
Och så måste Apple ta itu med fejkade betyg och missbruk av det systemet, för det är ganska uppenbart att det finns folk som hittat sätt att kringgå det just nu.
Jag skulle t ex vilja kunna klicka på utvecklarens namn och få upp alla appar som den utvecklaren har skapat..
Vet inte om jag missuppfattar dig nu? Om man går in på en app, så finns en ruta längre ner på vänster sida där man klicka på ”More iPhone Apps by (utvecklarens namn) för få upp fler appar från samma utvecklare.
Vet inte om jag missuppfattar dig nu? Om man går in på en app, så finns en ruta längre ner på vänster sida där man klicka på ”More iPhone Apps by (utvecklarens namn) för få upp fler appar från samma utvecklare.
Tråden handlar ju om iOS, alltså pratar jag om App Store i iOS, inte App Store i iTunes.
Tråden handlar ju om iOS, alltså pratar jag om App Store i iOS, inte App Store i iTunes.
inte vet jag vad iOS är, trodde det var samma appstore som itunes.
inte vet jag vad iOS är, trodde det var samma appstore som itunes.
iOS är operativsystemet i iPhone/iPad/iPod Touch. Den App Store som finns i telefonen är inte likadant uppbyggd som App Store i iTunes på din dator.
Ping till appar hade varit något. Så att man ser vad ens vänner eller personer man följer laddar ner och tycker om.
Ping till appar hade varit något. Så att man ser vad ens vänner eller personer man följer laddar ner och tycker om.
Jag är på Grubers linje där, jag tror det kommer. För tv-serier, filmer och appar.
Jag önskar själv att apple öppnat upp så att apps får lite mer frihet. Själv kör jag LockInfo (visar allehanda trevlig info på lock-skärmen) samt SBSettings (genväg till att slå av/på saker som wifi, 3g, bluetooth mm). Det vore bra om man slapp jailbreaka och ladda hem dem från cydia, jag tar hellre saker via appstore. Visst hade jag kunnat önska det inbyggt i iOS 5, men det känns bättre att bara ge möjligheten för tredjepartsutvecklare att göra detta. Valfrihet är trevligt
Jag önskar själv att apple öppnat upp så att apps får lite mer frihet. Själv kör jag LockInfo (visar allehanda trevlig info på lock-skärmen) samt SBSettings (genväg till att slå av/på saker som wifi, 3g, bluetooth mm). Det vore bra om man slapp jailbreaka och ladda hem dem från cydia, jag tar hellre saker via appstore. Visst hade jag kunnat önska det inbyggt i iOS 5, men det känns bättre att bara ge möjligheten för tredjepartsutvecklare att göra detta. Valfrihet är trevligt
Att det är så enkelt som det är idag med tid och datum och eventuellt någon händelse i form av SMS, missat telefonsamtal eller om man nu aktiverat push för t.ex. Facebook eller liknande är vad jag verkligen gillar med iOS låsta skärm.
Varför behöver jag veta femtioelva saker som jag egentligen inte behöver veta just här och nu? Jag kan kolla upp det jag vill veta vid tillfälle och innan jag kollar upp det kan jag koppla av och bara kolla klockan och på min fina bakgrundsbild som jag har.
I det informationssamhälle vi lever i idag njuter jag av varje sekund som jag kan hålla mig undan och leva lite enklare. Men det är bara jag det.
Jag har länge tyckt att grafiken i iOS känns gammal. Vet att man måste ta hänsyn till inmatningsverktyget (fingrarna) och därför kanske måste göra en ganska "fet" grafik men samtidigt, en del saker känns grymt gamla.
Kan gilla det här: http://photos.macnn.com/news/1008/meizu.jpg
Trådlös synk också så klart.
Jag har länge tyckt att grafiken i iOS känns gammal. Vet att man måste ta hänsyn till inmatningsverktyget (fingrarna) och därför kanske måste göra en ganska "fet" grafik men samtidigt, en del saker känns grymt gamla.
Trådlös synk också så klart.
För mycket Windows Vista/7.
Tycker inte iOS behöver göra några akuta förändringar, efter det senaste med mappar och "multitasking". Det enda jag kan komma på, är att jag vill se "öppna" program som i Exposé till OS X när man dubbelklickar (något som Android delvis tagit), och att man kan svepa den vyn vänster/höger också. Det har gått bra att skynda långsamt, och den vägen är den rätta, för att inte förvirra några användare med drastiska ändringar.
Ok, men annars om vi bortser från mitt exempel. Du tycker inte att grafiken ser gammal ut?
Det finns alltid rum för småförändringar (t.ex. när de bytte ut "dockan" till att ta efter designen från OS X), men inget som känns direkt förlegat, i synnerhet jämfört med konkurrenterna. Tycker att iOS 4 på en retina display, med högupplösta ikoner + bakgrundsbild ser rätt fräscht ut; trots att inget större nytt hänt sen 2007 och grundgrafiken per definition är gammal.
Kan hålla med faktiskt.
Ska tilllägga det att länken "More iPhone Apps by (utvecklarens namn)" bara är synligt om det finns flera appar från samma utveklare.
Tidsstyrd ljudprofil. Jag vill inte att telefonen piper eller vibrerar på natten för att det kommer mail eller notifikationer. Eller varför inte lokaliserings och tidsstyrda profiler. Ljudlös när man är på jobbet, men när man är på väg därifrån så byter slår telefonen på ljudet automatiskt.
Byt ut eller komplettera spotlight-skärmen, som jag aldrig använder, med widgetar, typ Dashboard.
Tidsstyrd ljudprofil. Jag vill inte att telefonen piper eller vibrerar på natten för att det kommer mail eller notifikationer. Eller varför inte lokaliserings och tidsstyrda profiler. Ljudlös när man är på jobbet, men när man är på väg därifrån så byter slår telefonen på ljudet automatiskt.
Byt ut eller komplettera spotlight-skärmen, som jag aldrig använder, med widgetar, typ Dashboard.
På twitterklienten Echofon till iPhone går det att ställa in sovtiden, dvs tid på dygnet då programmet inte skickar notifieringar alls, något sådant inbyggt i iOS hade varit guld. Det borde vara riktigt simpelt att implementera. Blir det plats och tidsstyrt, som önskas ovan är det ännu bättre
Varför inte aktivera mute knappen? Det är väl enklare och larmet fungerar fortfarande.
//Rob
Fast det tar inte bort vibrationerna.
Ja, och på många andra telefoner som exempelvis Nokia och Blackberry kan man ställa in vilka tider som mail ska synkroniseras med exchange-server etc. Jag skulle vilja kunna ha ljudet på på min telefon på natten så att exempelvis Securitas kan nå mig om larmet går på firman utan att behöva störas av e-mail pling och andra notifikationer. Man kan ju iofs tänga av 3G-data och wifi, men detta måste man ju göra manuellt. Skulle vilja kunna lägga in schema för detta.
Här är en annan mera fundamental önskning: Att Apple frigör iOS-produkterna från kravet på att anslutas till dator för att användas.
Åtminstone iPad för det är en produkt som för vissa personer helt skulle kunna ersätta datorn och att då kräva en dator med iTunes känns som att de inte tagit steget fullt ut med produkten.
Här är en annan mera fundamental önskning: Att Apple frigör iOS-produkterna från kravet på att anslutas till dator för att användas.
Åtminstone iPad för det är en produkt som för vissa personer helt skulle kunna ersätta datorn och att då kräva en dator med iTunes känns som att de inte tagit steget fullt ut med produkten.
Håller helt med, spec om man köper via Internet. I fysisk butik kan ju butiken aktivera den.