Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Schemalägga val av SMTP-server

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej!
Hoppas rubriken något sånär beskriver vad jag är ute efter.
Jobbet tillåter inte att vår SMTP-server används när man inte befinner sig lokalt på nätverket och därav använder jag mig av min ISP:s (Bredbandsbolaget) SMTP när jag är hemma och ändå vill maila ut vilket fungerar väl.
Problemet är dock att jag får välja utgående server varje gång och skulle gärna schemalägga så att BBB:s SMTP väljs per automatik då jag mailar efter säg 18:00 på vardagar samt på helger.

Är osäker på vad/om det finns för lösning, någon som känner till något som kan vara till assistans?

Tack på förhand!

"Platser" i nätverksinställningar kan fixa sånt här, men jag är osäker på om den kan byta baserat på tid.

Har hört i en Podcast om ngt program "Magellan?" (inte helt hundra på namnet) som klarar ställa in mängder av saker baserat på en del smarta saker. "Platser" är mer manuellt.

Var det magellan? Nä! Marcopolo !

MarcoPolo - Context-aware computing for Mac OS X

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-01 20:36
Ursprungligen av Goflorp:

"Platser" i nätverksinställningar kan fixa sånt här, men jag är osäker på om den kan byta baserat på tid.

Kan man verkligen det? Inte så att du minns fel och förväxlar med DNS?

Kolla in den här tråden: An AppleScript to switch Mail's SMTP servers - Mac OS X Hints

Där finns olika exempel på script som kan användas för automatiskt byte av smtp. Tråden är förvisso rätt gammal, men exemplen kan kanske ge dig några ideer.

Tack för era svar! Jag ska kolla in länkarna omedelbums

  • Medlem
  • Varberg
  • 2010-12-09 08:47

Den "riktiga" lösningen är imho att använda en SMTP-server du alltid kan använda oberoende av var du befinner dig. Detta går att uppnå om du har en SMTP-server som kör med SSL/TLS på port 587 som är en standard-port för "submission". Som slutanvändare är det naturligtvis svårt att styra detta, annat än att välja en leverantör som stödjer detta.

1
Bevaka tråden