Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har bara 3 timmars batteritid på en ny Macbook Pro i7

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av REP:

Jag ser att du är insatt i detta om Lithium-Ion.

Kalibriering är en tricks att sköta om många celler i batteri. CPU övervakar dessa celler.
Lithium HAR inte minne. Men celler kan förloras.....

Öh va? Kalibrering har bara att göra med att låta datorn förstå hur mycket kräm som finns kvar i batteriet. Har inget med själva batteriet i sig att göra...

Ursprungligen av REP:

Jag ser att du är insatt i detta om Lithium-Ion.

Kalibriering är en tricks att sköta om många celler i batteri. CPU övervakar dessa celler.
Lithium HAR inte minne. Men celler kan förloras.....

Eftersom du läser vad du vill läsa och inte vad jag skriver (och dessutom verkar veta någonting som ingen annan vet) så kliver jag av denna diskussion innan det bär av åt fel håll.

LCR

Kan tala om att det nog löst sig för min del. Nu visar den iaf runt 6-7 timmar från början. Beror ju på vad man gör med den. Men jag är nöjd. Något som är bättre sen om installationen och som jag tror var galet innan var temperaturen. Hade istat menus då och har det också nu. När det var så dålig batteritid hade datorn en temp på 76-78C. Nu ligger den under 40C. Det har nog spelat in tror jag. Tyckte innan att den var väl högljudd. Nu hörs bara ett lätt sus.

Senast redigerat 2010-11-07 22:07
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Kan tala om att det nog löst sig för min del.

Cool!!

LCR

Ursprungligen av LCR:

Cool!!

LCR

Eller Coolt Undrar bara vad det var som gjorde att den var så var varm och fick fläktarna att rusa. Nu har jag dock inte installerat allt, men ska göra det så småningom. Och ha koll på om den går upp efter ett visst program. Kan det vara Rosetta som spökade? Adobe CS3 kräver väl det och det är inte installerat nu.

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Eller Coolt Undrar bara vad det var som gjorde att den var så var varm och fick fläktarna att rusa. Nu har jag dock inte installerat allt, men ska göra det så småningom. Och ha koll på om den går upp efter ett visst program. Kan det vara Rosetta som spökade? Adobe CS3 kräver väl det och det är inte installerat nu.

Det var skrivet på engelska...

Min fru använder Facebook (tvi!!) och spelar deras Flash spel och hennes MacBook lyfter nästan från bordet när fläktarna går på högvarv, men så fort hon loggat ut och gör annat på Internet så tystnar fläktarna...

LCR

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Kan tala om att det nog löst sig för min del. Nu visar den iaf runt 6-7 timmar från början. Beror ju på vad man gör med den. Men jag är nöjd. Något som är bättre sen om installationen och som jag tror var galet innan var temperaturen. Hade istat menus då och har det också nu. När det var så dålig batteritid hade datorn en temp på 76-78C. Nu ligger den under 40C. Det har nog spelat in tror jag. Tyckte innan att den var väl högljudd. Nu hörs bara ett lätt sus.

Så du menar att du upplever bättre batteritid sedan en ominstallation? Har du avinstallerat Rosetta och Adobe CS3? Kör du CS5/CS4 nu då?

Jag sitter själv och kör CS5 men har Rosetta installerat för att vissa appar kräver det.

Jag vet ju inte exakt vad det var som gjorde att det blev bättre, men efter ominstallationen så blev det bättre. Äger bara CS3 så den jag ska väl installera igen så småningom. Men först ska jag testa CS5 i en månad.

Hur är din batteritid då?

Well, nu har jag gfxCardStatus installerat och kan byta mellan kretsarna, men om jag har nVidiakretsen aktiv så får jag en uppskattning om cirka 2 timmar, 3 på sin höjd om jag sänker belysning och inte använder några tyngre grafikkrävande applikationer. Kör jag igång Football Manager med 3D-rendering (som är väldigt enkel och ingen Call of Duty-grej direkt) så har jag max 1,5 h.

Det högsta jag fått uppskattat är 6 timmar på Intelkretsen och skärmstyrka på 1 plopp. 6 timmar är ok, men inte under de förhållandena där jag i stort sett inte använder datorn.

Sitter jag med Photoshop så vill jag i de flesta fall ha full skärmstyrka och nVidiakretsen igång och då får jag väl 2,5 h i genomsnitt.

Ursprungligen av henkebarn:

Well, nu har jag gfxCardStatus installerat och kan byta mellan kretsarna, men om jag har nVidiakretsen aktiv så får jag en uppskattning om cirka 2 timmar, 3 på sin höjd om jag sänker belysning och inte använder några tyngre grafikkrävande applikationer. Kör jag igång Football Manager med 3D-rendering (som är väldigt enkel och ingen Call of Duty-grej direkt) så har jag max 1,5 h.

Det högsta jag fått uppskattat är 6 timmar på Intelkretsen och skärmstyrka på 1 plopp. 6 timmar är ok, men inte under de förhållandena där jag i stort sett inte använder datorn.

Sitter jag med Photoshop så vill jag i de flesta fall ha full skärmstyrka och nVidiakretsen igång och då får jag väl 2,5 h i genomsnitt.

Det låter nog inte så konstigt det där. Pendlar lite, men för mig 3-4 timmar med CS5 (20 bilder) och strömmande musik i airfoil. Stängde nu av Vuze, Airfoil och Spotify. Hade visst på Tangentbordsbelysningen innan.

Nu har det gått 22% av batteriet och har nu bara Safari och Photoshop igång. Då visar den att det är lite mindre än 4 timmar kvar. Växlar jag till Safari går den upp en timme till.

6 timmar med skärmstyrkan på en plopp låter väl lite. Ska testa att köra på Nvidia och dra igång Photoshop och lyssna på Spotify genom Airfoil samtidigt.

Är det några andra som upplever det som henkebarn gör?

MIn dator kanske är tillbaka på ruta ett igen. Minimalt med program igång. Mail, Adium och Safari. 8 pluppar på ljusstyrkan och jag har suttit med den lite över en timme. Mellan varven varit i tvättstugan. Så den har inte aktivt varit på en timme. Nu visar den att det är 1:33 kvar. Så säg totalt 3 timmar. Temperaturen ligger på 66-78 grader.

Aktivitetshanteraren ser ut såhär. Något är galet iaf.

Nu kör jag datorn första gången på batteri sen inlägget ovan. Nu kör jag på samma program och ljusstyrka på skärmen. Temp 39 grader och den känns inte varm som förra testet. Mellan 6-8 timmar kvar(pendlar). Hur kan det skilja så? Och procenten går ner mycket långsammare. Något gör ju att temperaturen är så hög på den ovan.

Bevaka tråden