- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
Jag är i min lokala datorbutik för att köpa lite sladd. Framför mig i kön står en medelålders man.
Han: (Viftar med ett medelstort vitt paket mot expediten) Jaha! Är det här en sån hära Ajjpadd då?
Expediten: (Synbart obekväm) Ja, precis. En iPad. Men det hade varit toppen om du inte viftade runt med den sådär…
Han: (Tittar skeptiskt på paketet) Jaha! Och det är en data alltså?
Expediten: Ja…eller, ja, alltså…det är en iPad. En del kallar den ”tablet” och andra kallar den ”surfplatta”. Det finns olika sätt att se på det där.
Han: (Tittar på expediten som om han precis tilltalat honom baklänges) Jaha!
Expediten: (Nickar tveksamt) Jaaa…
Han: (Skakar lite på paketet igen) Är den bra då, den här?’
Expediten: Ja. Eller…hur menar du?
Han: (Suckar högljutt, pratar extremt långsamt, som om expediten inte förstår svenska) Är. Den. Braaa? Är det en bra data?
Expediten: Alltså…ja…den är jättebra…men det beror ju på vad för slags dator du vill ha.
Han: (Irriterat) Jag vill ha en data! En vanlig jävla data!
Expediten: Ja, alltså, det här är ju egentligen ingen vanlig dator. Du kanske hellre vill ha en… (letar helt uppenbart efter ett ord som mannen framför honom kan tänkas kunna relatera till) …en laptop?
Han: Nej, det vill jag för fan inte. Jag vill ha en data!
Taget från:
En man som heter Ove köper en data som inte är en data | Fredrik Backman
skrämmande att vi lever i 2011 och svenska folket inte vet skillnaden mellan data och dator. fast det är ju klart, en dator innehåller ju data (information), nästan så att säljaren skulle driva med honom....
och sälja honom en bunt tidningspapper för det är ju precis vad data är, information
Jag hade en liknande typ inne idag. Hon skulle köpa en sån där ajjpadd i julklapp till sin sambo. Jag visar vart dem står och frågar om det är något särskilt hon undrar över eller om hon vet exakt vilken det är hon vill ha. Visar sig att hon inte har en aning om vad det är överhuvudtaget. Men hon vill ha iPaden med telefon... Varpå jag tror att varenda blodkärl i huvudet exploderar.
Efter 25 minuters "felsökande" i vad det är hon är ute efter så förstår jag ingenting och hon förstår inte varför man vill ha en sån där sak om man måste koppla in den i en annan dator för att aktivera. Hon bestämmer sig dock tack och lov för att gå hem och fundera över vilken variant hennes sambo kan ha menat.
Det var inte heller Samsungs Galaxy tab för jag frågade om det var det men det skulle bestämt vara den iPaden som har telefon. Det var heller inte en iPhone som han ville ha...
Jag undrar om övriga världen måste stå ut med lika många konstiga människor som bara måste ha iPaden för att alla tycker den är så satans cool. Men det dem ska använda den till är att flyga hem till Mars... och sånt är den ju inte riktigt till för dessvärre...
Det var inte heller Samsungs Galaxy tab för jag frågade om det var det men det skulle bestämt vara den iPaden som har telefon. Det var heller inte en iPhone som han ville ha...
Det kan inte vara så att hon skulle ha iPaden med 3G?
Jodå, dessa kunder finns i verkligheten!
Har själv aldrig fattat hur man kan vara så korkad att man kallar en dator för "data" (jag vet att många gör det), men det kan kanske bero på alla mina elektronik & mekanikstudier, alla år med CNC maskiner och nu all ishockeystatistik jag matar in i Excel...
Har själv aldrig fattat hur man kan vara så korkad att man kallar en dator för "data" (jag vet att många gör det), men det kan kanske bero på alla mina elektronik & mekanikstudier, alla år med CNC maskiner och nu all ishockeystatistik jag matar in i Excel...
Att kalla datamaskinen för datan är, tro det eller ej, ett bruk som har långa traditioner och anor. Se till exempel Sagan om den stora datamaskinen (Olof Johannesson [pseudonym för Hannes Alfvén], 1966)
Att kalla datamaskinen för datan är, tro det eller ej, ett bruk som har långa traditioner och anor. Se till exempel Sagan om den stora datamaskinen (Olof Johannesson [pseudonym för Hannes Alfvén], 1966)
Jo, men där är det ju "maskinen" så det är inte samma sak.
Att jobba med 'data' var ett begrepp i högre avancerade arbetsmiljöer under 60- och 70-talen, och man menade inte då arbetsuppgifter
som på något sätt var relaterade till några 'maskinella hjälpmedel' - utan snarare just hantering av information (jo, kors - det fanns redan då!).
Såsmåningom kom enklare maskiner, styrda av bl.a. hålkort eller hålkortsremsor - med tiden magnetband - som kunde hantera denna information på ett mer effektivt sett... Med tiden kom själva maskinerna att bli mer centrala begrepp i sig än den 'data' (information) som de hanterade.
En maskin som hanterade 'data'.
Begreppet 'dator' var född!
Men fortfarande används begreppet 'data' lite slarvig med just syftning på 'datamaskinen' - inte informationen den hanterar.
Det finns massa roliga inslag från det gamla legendariska svenska TV-programmet 'Tekniskt Magasin' med Erik Bergsten som programledare från, främst, 70-talet där Erik just ofta talar om denna avancerade 'datahantering'...framtidens informationssystem!
Oj, om de bara hade anat då vad som väntade kommande 25 åren...
På jobbet kallas datorerna fortfarande för "hårddiskar" av en hel del.
Klassikern är väl ändå CPU-hållaren, som man kunde köpa, bland annat på Ikea, så att man kunde ha maskinen hängandes under skrivbordet, istället för på...Den satt kvar i människors medvetande länge och väl.
Klassikern är väl ändå modermodenet..
Klassikern är väl ändå modermodenet..
Klockrent! Nästan lika roligt tyckte jag att det var att svara mindre kunniga, men ofta ack så påstridiga datoranvändare (när de hade pillat med något de inte begrep, men inte ville erkänna det) att de förmodligen hade problem med SBS. Kan säga att särskilt män runt 50 låtsades att de såklart visste vad det var. Ett gott skratt förlänger livet... (Jobbade som IT-ansvarig på ett företag med enbart macar, i slutet av 90- och början av 00-talet.)
Klockrent! Nästan lika roligt tyckte jag att det var att svara mindre kunniga, men ofta ack så påstridiga datoranvändare (när de hade pillat med något de inte begrep, men inte ville erkänna det) att de förmodligen hade problem med SBS. Kan säga att särskilt män runt 50 låtsades att de såklart visste vad det var. Ett gott skratt förlänger livet... (Jobbade som IT-ansvarig på ett företag med enbart macar, i slutet av 90- och början av 00-talet.)
Eller felkod 40
(Problemet finns c:a 40cm framför skärmen)
På jobbet kallas datorerna fortfarande för "hårddiskar" av en hel del.
För bara några år sen på jobbet, var det vissa som kallade dem till skärm! (Fel i skärmen etcetera …)
Brukar inte ni som jag bara kolla konstigt på människan som säger att dom har fel på datan? Motfrågan brukar vara om filen är trasig eller om man inte kan öppna dokumentet?
- NEJ det är datan som är trasig. M-A-S-K-I-N-E-N! bokstaverandes.
- Jaha. Den säg det då. Det här är en D-A-T-O-R och det som sker i den är D-A-T-A.
Konstigt att människor promt skall vara besserwisser i det "vanliga" språket. Men när det kommer till teknik osv är det helt laglöst?
Brukar inte ni som jag bara kolla konstigt på människan som säger att dom har fel på datan? Motfrågan brukar vara om filen är trasig eller om man inte kan öppna dokumentet?
- NEJ det är datan som är trasig. M-A-S-K-I-N-E-N! bokstaverandes.
- Jaha. Den säg det då. Det här är en D-A-T-O-R och det som sker i den är D-A-T-A.
Konstigt att människor promt skall vara besserwisser i det "vanliga" språket. Men när det kommer till teknik osv är det helt laglöst?
Att spela dum och göra sig lustig på andra människors bekostnad genom att använda sina anala nördkunskaper låter som ett vinnande koncept.
Turn your old iBook or Macintosh Classic into an iPad stand
Där kan man kanske kalla iPaden en "data"....
He he, har en tom Classic i verkstan och en iMate adapter och ADB tangentbord, synd bara att inte musen (antagligen) gör något)...
Måste testas! (Glad att jag köpte en Camera Connection Kit)