Facebook Connect är framtiden för hur inloggningar ska ske, tror jag faktiskt. Det handlar inte om just Facebook, men att man använder några kända, pålitliga* sajter som står för autentiseringen. För den vanliga användaren är det egentligen galet att behöva skapa konton kors och tvärs på alla möjliga sajter. Bättre då att använda några få kända (som Facebook, Twitter, Gmail etc) som tar hand om den biten.
Hela historien med hackningen av Gawker Media igår lyfte upp denna fråga på nytt. Än en gång spreds miljoner inloggningar och folk var snabba med att analysera innehållet. Tyvärr är fortfarande "password" ett av de vanligaste lösenordet och tyvärr använder folk fortfarande samma login/lösen på sajt efter sajt.
Jag har sedan flera år gått över till att generera nya lösen för varje sajt (först via Password Wallet och nu senare genom 1Password) men det är bara en lösning som passar oss mera tekniskt aktiva människor. För många vore hela det förfarandet vara alldeles för överväldigande. Klart bättre då att inte behöva blanda in lösenord alls, inte behöva ha konton på varje sajt.
Om några år tror jag detta är det vanligaste sättet att logga in.
* = Jo, jag vet, det går väl att diskutera ur mycket man kan lita på Facebook, men det är inte min poäng här.