Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera film direkt till iPad från videokamera

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2010-12-15 13:34

Hej,
Funderar på att köpa en ipad till semestern. Jag skulle vilja importera videofiler med hjälp av kamera-connection kit'et. (USB) från min AVCHD kamera. Jag förväntar mig inte att jag kan spela upp filmen, inte ens med imovie men det skulle passa mig bra som en extra backup/lagring för filmerna.

Är det möjligt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-15 14:55

enligt apple iPad: Using the iPad Camera Connection Kit så står det inget om videokameror. men det kanske kan funka att föra över.

som du säger så kommer du inte att kunna titta på HD-film iaf.

• Oregistrerad
  • 2010-12-15 16:42

Det stod iofs. om video där. Undrar hur iOS photo album gör. Ingen som har en ipad som kan testa? Alla här har väl en videokamera?

Ursprungligen av studiox:

Det stod iofs. om video där. Undrar hur iOS photo album gör. Ingen som har en ipad som kan testa? Alla här har väl en videokamera?

Jag tar och testar från en vanlig kamera (som spelar in 720 iaf) och återkommer med om det går att importera eller inte.

edit: Det fungerade alldeles utmärkt att importera filmen och spela upp på iPad:en.

Jag använder denna: http://www.99.se/tillbehor/283095-minneskortslasare-till-ipad.html#post1953751

• Oregistrerad
  • 2010-12-15 17:22

Bugar och bockar. Spelar din kamera in i H.264? I så fall är det ju trevligt att det går att spela in direkt.

Bugar och bockar. Spelar din kamera in i H.264? I så fall är det ju trevligt att det går att spela in direkt.

Ja det verkar så, låg i en .mov-container också så det funkade direkt utan konstigheter.

• Oregistrerad
  • 2010-12-15 19:44

köpte en ipad idag med camera connector och det gick åt helvete. Stoppade in SD kortet i läsaren och den hittade bara mina foton som jag tagit med kameran, inte en enda film. Har inte testat med USB adaptern men det lär ju knappast vara någon skillnad

Trist! Vad spar kameran i för format egentligen?
Min sparade direkt i 720p H.264 i en .MOV-container och det var plug'n'play och funkade direkt.

• Oregistrerad
  • 2010-12-15 21:09
Ursprungligen av keptang:

Trist! Vad spar kameran i för format egentligen?

Det står i mitt första inlägg. )

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-15 23:38

jag tror den gör skillnad på film inspelad på stillbildskameror och film inspelad på videokameror...

Ursprungligen av xtrem:

jag tror den gör skillnad på film inspelad på stillbildskameror och film inspelad på videokameror...

Japp, iPaden stöder den filstruktur som finns på minneskorten i stillbildskameror, läste det någonstans, minns inte var.

• Oregistrerad
  • 2010-12-16 10:15
Ursprungligen av xtrem:

Fast keptang har ju överfört från en videokamera så det tror jag inte riktigt på.

Vad avser filstruktur så har ju alla AVCHD kameror, oavsett om det är stillbild eller video samma filstruktur. Det handlar säkert helt enkelt om att iphoto inte förstår denna, vilket jag misstänkte.

Undrar om det finns någon filemanager som ser det monterade filsystemet på en SD disk. Worst case får jag väl jailbreaka och använda terminalen, men det känns ju helt fel.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-12-17 19:46

eftersom AVCHD-kamror har en helt annan filstruktur och det skapas MTS-filer av filmerna, så är det nog svårt att få ipad att fatta.

Att föra över filmer från t.ex. Canon S95 gick alldeles utmärkt (MOV). Men från min HF100 fungerade det inte alls. Kan ju iofs ha att göra med att QT inte alls gillar MTS-filer. En filhanterar-app hade varit guld att ha. Då hade man kunnat gå den vägen.

• Oregistrerad
  • 2010-12-17 20:54
Ursprungligen av Jeppe_E:

eftersom AVCHD-kamror har en helt annan filstruktur och det skapas MTS-filer av filmerna, så är det nog svårt att få ipad att fatta.

ipad'en behöver inte fatta (precis som jag skrev innan) och iphoto behöver heller inte heller fatta. Nu verkar det ju som att hantera filsystemet är ajja-baja såklart utan jailbreak så det får bli den lösningen och en enkel cp /mnt/flash-disken /home/nånting sen

Fast keptang har ju överfört från en videokamera så det tror jag inte riktigt på.

Det skriver han inte, och det tror inte jag heller.

Han skriver "vanlig" kamera, och det är typiskt för "icke videokameror" att spara i mp4 eller mov med h.264 encoding. Kan ha fel dock, men jag tror inte han filmade med en videokamera.

Förhoppningsvis hittar du en lösning i vilket fall som helst.

Köpte en https://www.hypershop.com/category-s/119.htm och överförde filmer samt lite bilder. där jag använde mig av mig ipad camera connection kit men carken filmerna eller bilderna kommer upp på ipaden ?

någon som vet varför fel format på filmerna ??? , funkar annars om jag tar in dem via itunes.

1
Bevaka tråden