Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vinterbilder 2010/2011

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-18 18:52

Sonen försöker göra sig hörd ute i vinterkylan.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-18 19:01

Massor av bra bidrag. Skriver inga personliga kommentarer (kanske senare), utan säger bara bra jobbat 99:or!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-23 16:08

God Jul!

God Jul | Flickr - Photo Sharing!

En sväng runt TV-huset i GBG i 10 minus...
Satan vad kallt. Notera den sjunkna segelbåten framför tv-huset.
(Syns bäst på Flickr och "Stor" bild)

De två sista togs idag:
Flickr: Goflorp's Photostream

brrrr

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-23 18:32

10 minus är ju sommartemp;)

Jävla skitsnack. 10 minus i Östersund och man tar på sig en tröja.
10 minus i Götet med det kustklimat som är här och folk drar sig från att gå ut.

Ursprungligen av Goflorp:

Jävla skitsnack. 10 minus i Östersund och man tar på sig en tröja.
10 minus i Götet med det kustklimat som är här och folk drar sig från att gå ut.

..och ändå är det ingen skillnad, så frågan är vad som är "jävla skitsnack"? Från SMHI (min markering):

Inte kallare i söder

Många undrar om det stämmer att tjugo minusgrader i södra Sverige "känns" kallare än samma temperatur i norra Sverige. Ryktet säger att det beror på till exempel luftfuktighet. Detta är en myt, en omhuldad sådan, men inte desto mindre en myt.

Den mycket lilla mängd vattenånga som finns i luften vid så låga tempe-raturer kan inte påverka luftens värmeledningsförmåga nämnvärt. Att man ändå fryser mer i söder än i norr beror snarare på att man är mindre van vid kyla i söder och att det faktiskt går att vänja sig vid kyla.

I allmänhet är man också varmare klädd i norr än i söder. En annan viktig faktor är att det ofta blåser något när det är kallt i söder, och det behövs endast svag vind för att en låg temperatur skall upplevas som mycket obehaglig.

Och för att inte bara vara OT postar jag lite bilder från julaftonen här ute i stugan:

Det säger ni sörlänningar alltid, för ni tror att vi norrlänningar inte har fuktig kyla. När jag bodde i Stockholm frös alla som hundar och jag tyckte det var varmt och skönt. Förstår inte vad de pratade om, när de säger att det inte är samma kyla. Det var ju varmt!

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-23 20:13

Allt jag hör är gnäll gnäll gnäll finns kuststäder i norrland också;)

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-03 16:57

"Skörden" av föregående helgrunda i stadsparken med D700 och Nikkor MF 35mm f/1.4 AI-S...

Senast redigerat 2011-01-03 17:14

Om och hur mycket ni som bor norröver fryser vill jag skita i när jag går omkring i Göteborg, man är för fan helt blå när man kommer in efter en timme. Om ni vill kalla det "myggfritt" varsågod.
Man behöver 3 månader för att acklimatisera sig till ett klimat.
Jag har sett folk som bor i Australien (Cairns) som kommit till Melbournes 26 grader och tyckt att där var det minsann svinkallt.

Jag har som barn byggt snöhydda i ca 30 minusgrader i norrland, 30 minus i Göteborg och vi skulle samlas i kyrkorna och elda upp bänkarna.

Nuff said, tråden handlar om vinterbilder.

Skall vi enas om att de är kalla i alla fall ?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-23 20:20

Taget;)

Stockholm: Nyfors.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-24 12:12

God Jul 99:or!

(Tagen med Nikon D40, Nikkor 85/1.8D)

Ser att min herre använder 85/1,8 - ett utmärkt objektiv. Så lite distorsion i det att det är "försumbart" .
Underbart jobba med, skön bokeh.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-25 22:03
Ursprungligen av Goflorp:

Ser att min herre använder 85/1,8 - ett utmärkt objektiv. Så lite distorsion i det att det är "försumbart" .
Underbart jobba med, skön bokeh.

Jajamensan, ett riktigt kanonobjektiv. Dock är det minst sagt trixigt att pricka fokuseringen med en D40 (manuell fokus) vid full bländare. Skärpedjupet är max en centimeter från kanske tre meters avstånd (kolla på kanten av duken).

Drömmer om hur bra det kommer bli med en D7000. Autofokusmotor eller om man vill fokusera manuellt så får man en ljuvlig sökare med 100% täckning.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-25 00:27

Jultider

Nikon FM2N + Nikkor 35mm f/1.4 AI-S + Kodak Tri-X 400.

Inskannat negativ film. Endast beskuren lite grann.

Sedärja, huvudsaken var väl att det fanns en vetenskaplig förklaring till det hela.

Just nu kallt som fan (så att var och en referera till sin egen känslo-termometer).
Ni Norröver kan tänka -34 grader eller så då kanske, jag tänker -13.

Hunden vänder i dörrn, bilar startar inte och ute och gör man så kort som möjligt.

Just gjort en pedofilsållning igen och rapporterat in tre solklara fall (enligt mig) på FlickR....
Så man är inte på sitt soligaste just nu.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-26 10:28

Testade min D7000 igår (som jag köpte hos Kameradoktorn den 23:e).

Ursprungligen av pesc:

[ATTACH="CONFIG"]28044[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]28045[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]28046[/ATTACH]
Testade min D7000 igår (som jag köpte hos Kameradoktorn den 23:e).

Årstaviken, eller hur? Bor du i närheten?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-26 19:01
Ursprungligen av jurassic579:

Årstaviken, eller hur? Bor du i närheten?

Stämmer! Bor vid Skanstull

Ursprungligen av pesc:

Stämmer! Bor vid Skanstull

Kul, då är vi grannar. Ringvägen, mellan skanstull och SÖS.

Sorry för off topic.

Skärgårdsvinter, några dagar innan isläggning, sjöfågel, ljusgenombrott, sjöblänk...

• Medlem
  • Neverland
  • 2010-12-26 21:18

Inget mästerverk rent fotografitekniskt, men den får ändå representera denna säsongs vinter då jag jag sällan sett harar runt knuten. De stackarna har knappt någon mat då det är så jämrans mycket snö som det nu varit.

Vi har lagt ut både hö och havre till dem. Vilket resulterat i total invation av harar som slåss med varandra. Frågan är om man gjorde dem en otjänst.

Fotat inomhus genom vardagsrumsfönstret:

Bildbögeri: Nikon D90, 16–85. Bilden är kraftigt beskuren.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-08 13:14
Ursprungligen av filuren:

De stackarna har knappt någon mat då det är så jämrans mycket snö som det nu varit.

Vi har lagt ut både hö och havre till dem. Vilket resulterat i total invation av harar som slåss med varandra. Frågan är om man gjorde dem en otjänst.

Jag anser det är en god gärning och bra gjort av er. Värre är det i stadsparker, där ges mycket mat, men det är helt fel sort och ges på fel sätt.

• Medlem
  • Neverland
  • 2010-12-26 22:19

Och jag måste dessutom tillägga att vissa bilder i denna tråd är grymt snygga. Fasen, vad duktigt folk det finns här!

Senast redigerat 2010-12-26 22:33
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-27 12:11

Tomtefar.. typ. Taget med EOS 1000D + efs 18-55mm utan vare sig blixt eller redigering. Är nykokt nybörjare.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-27 23:36

Mat till stadsparkfåglar...

...Bl a brysselkål, kanelsnäckor och lussekatter!

Bevaka tråden