Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativa mediaspelare ?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Alltid tryggt att köpa Apples prylar men här känner jag att det finns nog bättre alternativ än Apple TV, men vilken ska man köpa?

Har någon några bra tips på bra mediaspelare som (utan problem) klarar riktigt högupplösta mediafiler från en extern hårddisk?

Var inne och tittade på MediaMarkt och de har massor av olika modeller men ingen bra information och de som jobbar där verkar inte kunna någonting...

Mac Mini + Plex eller är det inte vad du söker? Jag är fenomenalt nöjd med den lösningen måste jag säga.

Nej, runt 1500kr för en dedikerad mediaspelare

Video - Mediaspelare - Hemmabio & Hifi - Bild & Ljud

MacMini har överdrivna priser, jag vill bara kunna spela upp mediafiler, men spelaren måste klara av hög upplösning.

Har en Seagate Freeagent Theatre+ som klarar av det mesta jag kastat på den. Undantagna några korta flash-videofiler hämtade från nätet för länge sedan. Läser HFS+-formaterade hårddiskar. Deras egen Freeagent Go-diskar passar som hand i handsken i spelaren och gör att man slipper USB-kablar (andra diskar/minnen kan dock också - samtidigt - kopplas in via USB). Se upp för överhettning dock - ta bort den kosmetiska täckbrickan för att få ordentlig ventilation.

Men: Lite knöligt interfejs och den vill göra små pauser mellan varje klipp från videokameran (AVCHD). Irriterande. Inget för att titta på bilder eller lyssna på musik mer än i nödfall då det inte är användarvänlighete a la iTunes vi snackar om precis.

FreeAgent Theater+™ HD Media Player | Seagate
Seagate FreeAgent Theater+ HD Media Player Review | Futurelooks - Digital Lifestyle and Technology for the Masses

Dock börjar väl Theatre+ bli lite ålderstigen relativt sett då den kom 2009 och antagligen på väg ut. Tror att de har en ny som heter GoFlex men har dålig koll på vad det är för skillnad. Boxee är väl annars en av de färskaste på marknaden? Dyrare dock.

Sammanställning över mediaspelare finns här: iboum.com : Future Entertainment Technology : HD Media Player Comparison Grid

Innehållsrik gammal god tråd här: http://www.99.se/apple-tv/258366-varfor-kopa-apple-tv-nar-tvix-finns.html

En sak som jag funderade på i går när jag kopplade en MacBook Pro till min nya tv (Panasonic HD plasma S20E) var detta med aspect ratio.

Ibland är det bättre att kunna skicka signalen i rätt aspect ratio istället för att försöka få till det i tvn.

Är Seagates lådor kapabla att justera aspect ratio?

Man får gå in i en meny och ställa in om det inte blir rätt automatiskt. Men inte lika många valmöjligheter som exvis VLC. Oftast blir det dock rätt av sig självt.

Annars är det lite trist att så gott som samtliga mediaspelare och dvd-spelare med divx-stöd jag sett inte har en snabbknapp på fjärren för en enkel stegning mellan olika bildproportioner. Borde ju vara betydligt vanligare att behöva ställa in detta än exvis obskyra ljudval.

Ursprungligen av johan_tanying:

Man får gå in i en meny och ställa in om det inte blir rätt automatiskt. Men inte lika många valmöjligheter som exvis VLC. Oftast blir det dock rätt av sig självt.

Annars är det lite trist att så gott som samtliga mediaspelare och dvd-spelare med divx-stöd jag sett inte har en snabbknapp på fjärren för en enkel stegning mellan olika bildproportioner. Borde ju vara betydligt vanligare att behöva ställa in detta än exvis obskyra ljudval.

Ah, och där har vi en annan grej, vissa videofiler har mer än ett ljudspår...

Hmm... ?!

Ursprungligen av LCR:

Ah, och där har vi en annan grej, vissa videofiler har mer än ett ljudspår...

Hmm... ?!

Man kan välja ljudspår och undertexter utan problem genom att bara trycka på "menyknappen" och sedan välja bland tillgängliga spår. Tror att det är likadant för alla sådana här burkar.

Ursprungligen av johan_tanying:

Man kan välja ljudspår och undertexter utan problem genom att bara trycka på "menyknappen" och sedan välja bland tillgängliga spår. Tror att det är likadant för alla sådana här burkar.

Problemet är att jag adrig ens provat att använda en sådan här, men de är sällan inkopplade i butikerna...

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-12-20 17:17

Såg just denna LGpryl på MinHembio Minhembio.com - LG lanserar komplett medialsning

Ursprungligen av MatsOlov:

Såg just denna LGpryl på MinHembio Minhembio.com - LG lanserar komplett medialsning

Intressant då jag länge tittat på mediacenter-lösningar, men avvaktat då jag fick reda på att Plex hade avtal med LG. Plex skulle vara integrerat i många Tv och blueray under 2011. Kanske även denna kan vara nåt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-21 22:03

Jag kommer in sent i diskussionen men efter att ha betat av olika modeller av TviX, sköna varianter av XBMC och andra boxar där marknadsfolket lovar guld och gröna skogar har jag nu fastnat rejält för Xtreamer. Den spelar upp allt jag kastar på den och jag har verkligen testat det mesta, menyerna är relativt enkla och setup likaså. Jag har nu tre enheter som alla rullar som tåget. (Wife Acceptance Factor är hög...)

Snabb fråga - hur funkar AVCHD på Xtreamer? På pappret skall det väl gå - liksom på min Seagate - men det är ju irriterande när filmklippen från videokameran (1080i samt 720p) inte visas sömlöst utan pausas med svartruta någon halvsekund. Ytterst märkligt att det finns extremt lite info på nätet ang mediaspelare och AVCHD. Är det ingen som tittar på det de filmat? Tittar bara på datorn? Eller bränner man DVD med bluray-hierarki och använder sin PS3 som uppspelare?

(Hade inte mycket att välja på när jag snabbt behövde skaffa burken i somras, annars så verkar ju Xtreamern vara populär).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-22 09:11

Jag erkänner, alla mina filmer ligger på gamla DV-kassetter - har aldrig spelat upp dem via Xtreamern,

DV i standardupplösning (.dv) har jag inte sett vara möjligt att spela upp i någon mediaspelare. Har testat med Seagaten men filformatet känns inte igen.

Jag har en xtreamer pro med trådlöst nätverkskort till salu i stockholm om någon är sugen.

Har använt den som mediaspelare för dvdiso, avi samt mkv och allt har fungerat utmärkt.

Anledningen till att jag inte längre vill ha kvar den är apple tv2 och netflix som täcker upp mina behov.

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2010-12-22 12:55

Kan rekomendera Tvix. Finns hos de flesta internet affärer som Inet, Dustin, mm. Har haft min i 2-3år och är toknöjd.

1
Bevaka tråden