Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskelista för iOS 5.0

Tråden skapades och har fått 232 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Inte så mycket jag vill ha egentligen. Bara jag kan få flera e-postsignaturer, gärna beroende på vilket konto, så blir jag belåten och nöjd. Varför Apple inte redan har gjort det är för mig något av ett mysterium. Åtminstone som alternativ, en möjlighet om man vill ha den.

En grej som jag är fantastiskt trött på är och detta har faktiskt hänt mej ett flertal ggr.
Jag har i dagarna lagt ut en blocket-annons och vill skicka flera bilder från min kameraroll, i ju med att jag måste först välja vilka bild jag ska ha och inte kunna välja detta i efterhand när jag väl har skrivit mejlet,(puckat tycker jag) så kan jag faktiskt inte ens kopiera mejladress till denna person från detta mejl som jag har fått!! Fattar ni? Problemet sker så fort jag inte har en mejladress inlagd i adressboken eller att jag har skickat till just den personen innan.
Idag var jag tvungen att gå till en dator för att lösa problemet! Jag vet att jag borde klaga hos Apple men jag fattar verkligen inte varför Apple inte har gjort så att man kan bifoga från kamerarollen efter att man har skrivit mejlet till en person! Detta har hänt mej som sagt ett antal ggr och detta stör mej enormt..(ilandsproblem)

Ursprungligen av westerlu77:

En grej som jag är fantastiskt trött på är och detta har faktiskt hänt mej ett flertal ggr.
Jag har i dagarna lagt ut en blocket-annons och vill skicka flera bilder från min kameraroll, i ju med att jag måste först välja vilka bild jag ska ha och inte kunna välja detta i efterhand när jag väl har skrivit mejlet,(puckat tycker jag) så kan jag faktiskt inte ens kopiera mejladress till denna person från detta mejl som jag har fått!! Fattar ni? Problemet sker så fort jag inte har en mejladress inlagd i adressboken eller att jag har skickat till just den personen innan.
Idag var jag tvungen att gå till en dator för att lösa problemet! Jag vet att jag borde klaga hos Apple men jag fattar verkligen inte varför Apple inte har gjort så att man kan bifoga från kamerarollen efter att man har skrivit mejlet till en person! Detta har hänt mej som sagt ett antal ggr och detta stör mej enormt..(ilandsproblem)

Nej, du måste inte välja bild först.

Stäng ner mailet som du börjat skriva i (hemknappen), gå in i kamerarullen, kopiera bild(erna) du vill skicka, öppna mail-appen, du hamnar nu i ditt påbörjade mail som du tidigare stängde, klistra in, skicka, klart.

Är det något som har kommit med 4.1 i så fall? Jag har fortfarande 4.0.1? Väntar på jailbreak imorrn:)
Jag får inte det att funka. Så fort jag har börjat skriva ett mejl, går ut, in i kamerarollen så öppnar han ett nytt mejl med bild/erna.ingen text o jag kommer inte åt mejladressen till den personen som jag inte har inlagt eller att jag har skickat till den personen förut. Jag fattar fortfarande varför man inte bara hade löst det precis som i vanliga mejlklienter,kommer man på att man vill lägga till något bifogat så gör man det efteråt..

• Medlem
  • International user
  • 2010-10-10 00:05
Ursprungligen av westerlu77:

Är det något som har kommit med 4.1 i så fall? Jag har fortfarande 4.0.1? Väntar på jailbreak imorrn:)
Jag får inte det att funka. Så fort jag har börjat skriva ett mejl, går ut, in i kamerarollen så öppnar han ett nytt mejl med bild/erna.ingen text o jag kommer inte åt mejladressen till den personen som jag inte har inlagt eller att jag har skickat till den personen förut. Jag fattar fortfarande varför man inte bara hade löst det precis som i vanliga mejlklienter,kommer man på att man vill lägga till något bifogat så gör man det efteråt..

Off topic, jailbreak finns ute.

Nej, det fungerar på 4.0, 4.0.1 också.. Du ska kopiera bilderna i kamerarullen (och sedan klistra in), inte skapa ett nytt mail såklart.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2010-10-13 20:57

Förutom redan nämnda saker skulle jag vilja se detta:

* Bättre hantering av rättstavningsfunktionen, tycker att den i sin nuvarande form är ganska frustrerande dålig – det händer mig alldeles för ofta att den tvingar mig att sänka hastigheten i mitt skrivande eller ersätter rättstavade ord med något helt annat ord. Vore bra om den kunde ge mer än ett förslag också. Fick intrycket av att textinmatning fungerade mycket bättre på en Samsung Galaxy S som jag testat lite snabbt.

* Batterikonserveringsläge som man enkelt kan slå på när man märker att batteriet börjar ta slut och man saknar laddningsmöjligheter

* Bättre/enklare kontroll över vilka processer som körs i bakgrunden. Nu syns ju alla program som någonsin startats när man dubbelklickar på home-knappen, oavsett om de har stöd för multitasking och körs i bakgrunden eller ej.

* Tidsangivelse på alla SMS, inte bara på slumpvis (?) utvalda

* YouTube med användbar bildkvalitet även över 3G.

Ursprungligen av muskorv:

* Tidsangivelse på alla SMS, inte bara på slumpvis (?) utvalda

Det är inte slumpvis. Jag tror att om det gått tio minuter eller mer mellan två SMS får du en ny tidsstämpel.

Nu när MS WM7 dykt upp och jag faktiskt tycker de har löst en sak mycket smidigt så skulle jag önska att Apple också arbetade fram något liknande på ett ännu bättre sätt.

WM7 och deras hubbar är otroligt smidigt och smart.

Jag har alltid önskat Apple anammat ett liknande tänk till deras "spotlight" i OSX. Jag skulle gärna vilja koppla saker mer till en person. Om jag exempelvis väljer en "PERSON" - då vill jag få upp all info som är kopplad till den personen på ett smidigt och smart sätt.

Gärna också kopplat till en almenacka så man kan se tidpunkt osv.

I iOS får detta gärna visas på ett smartare och mer direkt sätt än vad det gör idag. Om jag idag söker på "PERSON" i min iPhone - då får jag fram en lista och enbart i text står det "PERSON" - trycker jag på den får jag fram kontaktinfo.

Här borde man kunna göra det mer direkt och som i WM7 kopplat till alla tänkbara sociala medier. Exemepelvis Facebook, Twitter, chat konversationer, Kalender med möten osv. bilder, filmer, dokument, spellistor - iTunes(ping) eller Spotify. Youtube om personen har konto där osv osv.

Det finns oändliga möjligheter.

Jag hoppas mer på att Apple snor från MS denna gång än Google och Android. iOS behöver verkligen ett smartare sätt att se saker när telefonen startas från viloläge. Ett mer dynamiskt läge. Här ligger MS helt klart i framkant.

Det kanske inte hör till tråden så ursäkta för det men finns det någon app till iphone som delvis samlar all info för alla ens kontakter med bilder, sociala medier, kalender info osv

Jag flyttade inläggen om Windows Phone 7 till den gamla tråden om just detta, men lät draags ursprungliga inlägg vara kvar här då det var relevant till önskningarna om iOS 5.

Vet inte om detta tagits upp förrut (eller om funktionen kanske redan finns?) men här är en grej jag saknar: att snabbt kunna scrolla längst ner på en sida i Safari, precis som det går att snabbt scrolla längst upp. Sjukt störande när man ska göra en reload och sedan måste scrolla ända ner igen.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-22 19:39

Har antagligen redan skrivits i diverse inlägg, men det tåls att upprepas.

1. Bättre hantering av notifikationer! Enligt mig en av Ios svagaste punkter och helt värdelöst löst jämfört med hur nyare mobila operativsystem hanterar det.

2. Bättre åtkomst till vissa inställningar – Wifi av/på och ljusstyrka ligger väl närmast till hands.

Skulle vilja kunna styra vilket ljud som skickas genom AirPlay. Om jag vill lyssna på musik i stereon och samtidigt kunna spela ett spel vill jag inte få musiken mixad med spelljudet.

• Medlem
  • International user
  • 2010-12-06 18:47

Skulle vilja kunna välja att släppa igenom vissa program när man stängt av data utomlands.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-06 19:18
Ursprungligen av zappee:

Skulle vilja kunna välja att släppa igenom vissa program när man stängt av data utomlands.

Kommer aldrig ske. Är för nördigt och för förvirrande för medelsvennson.

• Medlem
  • International user
  • 2010-12-06 19:45
Ursprungligen av ibish:

Kommer aldrig ske. Är för nördigt och för förvirrande för medelsvennson.

Antagligen, men skulle vara najs om man är på bilsemester t.ex.

Man kanske skulle skaffa en Android för sånt

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-07 13:58

Att App Store inte avslutas varje gång man laddar ner ett program. Ibland vill man ladda ner flera. Samma gäller vid uppdateringar. Jag vill kanske uppdatera fyra av fem program. Ganska drygt att öppna App Store fem gånger för detta.

• Medlem
  • International user
  • 2010-12-07 15:13
Ursprungligen av molm:

Att App Store inte avslutas varje gång man laddar ner ett program. Ibland vill man ladda ner flera. Samma gäller vid uppdateringar. Jag vill kanske uppdatera fyra av fem program. Ganska drygt att öppna App Store fem gånger för detta.

Jag håller med att vill man bara uppdatera några program så blir det jobbigt att starta App Store varje gång men om man vill uppdatera alla program så finns det en knapp för det. Då laddar App Store alla program på en gång.

//Rob

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-07 19:40
Ursprungligen av Robo-X:

Jag håller med att vill man bara uppdatera några program så blir det jobbigt att starta App Store varje gång men om man vill uppdatera alla program så finns det en knapp för det. Då laddar App Store alla program på en gång.

//Rob

Ja precis. Men det är ändå störande tycker jag att programmet envisas med att stänga sig så fort man laddar ner något. Jag förstår inte logiken riktigt. Men men...

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-08 09:26
Ursprungligen av molm:

Ja precis. Men det är ändå störande tycker jag att programmet envisas med att stänga sig så fort man laddar ner något. Jag förstår inte logiken riktigt. Men men...

Det tycker jag är bra. Laddar jag ner en uppdatering och vill testa den slipper jag att först stänga AppStore. Vill jag ladda ner fler uppdateringar klickar jag på Alla.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-09 16:45
Ursprungligen av kenjon:

Det tycker jag är bra. Laddar jag ner en uppdatering och vill testa den slipper jag att först stänga AppStore. Vill jag ladda ner fler uppdateringar klickar jag på Alla.

För den som har jailbreakat fungerar appen StayOpened i Cydia alldeles utmärkt för just detta

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-07 14:17

- Profiler, med ett smidigt sätt att växla
- Flera användare på en enhet (framförallt iPad)
- Gör nåt mer av låsskärmen, widgets har nämnts
- Flytta ihop ikonerna på iPad, eller lägg in widgets, löjligt glest idag
- Smidigare hantering av wifi (av och på)
- Någon form av grundläggande filhantering utanför apparna
- Regler/begränsningar för multitasking, så man slipper ha allt igång efter ett tag

Det är ju logiskt som det är nu då man ser processen. Tänk er en svenssonanvändare som inte riktigt har koll på vad som händer om de inte får se hur programmet uppdateras. Givetvis går det att lösa på något annat sätt än vad som görs idag, men då får de nog göra om mer.

Önskar inte direkt något filsystem däremot skulle jag önska att jag kunde hämta upp dokument från exempelvis dropbox till Pages eller liknande.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-22 21:58

Ofta, men inte alltid, önskar jag att knappen med ".com" var lokaliserad till ".se" här i Svedala...

• Avstängd
  • Överallt
  • 2010-12-22 22:07
Ursprungligen av Vips:

Ofta, men inte alltid, önskar jag att knappen med ".com" var lokaliserad till ".se" här i Svedala...

Håll ner den nån sekund så kan du välja .se istället.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-22 22:30
Ursprungligen av Mija:

Håll ner den nån sekund så kan du välja .se istället.

Nämen, gu va bra, den hade jag missat, tack för tipset!

Satt och funderade på en sak, egentligen kanske det inte är helt ios specifikt men gratis find my iphone kom ju med 4.2 så.
En väldigt bra funktion i just find my iphone hade ju varit att om man blir bestulen på sin dyrgrip så kan man ju i dagsläget skicka meddelande och signal samt att låsa och radera. men det hade ju varit jäkligt bra om man när man skickar ett meddelande och signal till luren så får man ju upp meddelande på skärmen, där hade det varit fint om det funnits ett val att stänga av ljudet, (har inte testat om det redan finns det) men iaf när man klickar för att stänga av så tar front kameran ett foto och mmsar till ett förvalt nummer eller mailar bilden till adressen man har i sitt apple id ex.

Då skulle man ju kunna skicka ett vänligt men bestämt meddelande till förövaren att han nu finns på bild och dessutom vet man ju på ett ungefär var telefonen befinner sig. och då be personen att lämna in luren hos polis eller vad man nu önskar.

Jag hade ju lätt kunna gå med på att strunta i att göra en anmälan om den bara lämnas tillbaka.

Ursprungligen av artifaction:

Satt och funderade på en sak, egentligen kanske det inte är helt ios specifikt men gratis find my iphone kom ju med 4.2 så.
En väldigt bra funktion i just find my iphone hade ju varit att om man blir bestulen på sin dyrgrip så kan man ju i dagsläget skicka meddelande och signal samt att låsa och radera. men det hade ju varit jäkligt bra om man när man skickar ett meddelande och signal till luren så får man ju upp meddelande på skärmen, där hade det varit fint om det funnits ett val att stänga av ljudet, (har inte testat om det redan finns det) men iaf när man klickar för att stänga av så tar front kameran ett foto och mmsar till ett förvalt nummer eller mailar bilden till adressen man har i sitt apple id ex.

Då skulle man ju kunna skicka ett vänligt men bestämt meddelande till förövaren att han nu finns på bild och dessutom vet man ju på ett ungefär var telefonen befinner sig. och då be personen att lämna in luren hos polis eller vad man nu önskar.

Jag hade ju lätt kunna gå med på att strunta i att göra en anmälan om den bara lämnas tillbaka.

Ja, eller att man till och med kan ringa FaceTime till den utan att personen vet om det, så kan man se vem/vilka det är, och samtidigt se vart telefonen befinner sig.

Bevaka tråden