Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Time Capsule efter uppdatering 7.5.2

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-22 18:08

Tjenna!

Jag har fått lite problem med Time Capsulen eller alternativt datorn sen den senaste uppdateringen. Det klyddade till redan vid installationen så jag fick till slut koppla in mig via kabeln till den för att kunna få igång/komma in på det trådlösa nätverket igen.

Men nu har jag lite problem. Jag tappar kontakt lite då och då. Och senast var nu när jag var inne via Airport-verktyg och ändra så att 5Ghz nätet skulle heta just 5Ghz inom parentes. Och sen skulle den starta om. Efter en stund kom det upp att den inte kunde hitta Time Capsulen efter omstart. Och att jag skulle söka efter nätverk igen. Försöker då koppla upp mig igen på det trådlösa men dels så frågar den om lösenord (vilket borde ligga i nyckelringen) och sen kommer där även upp något i stil med "Anslutningen nådde en maxtidsgräns".

Jag kör alltså ett 802.11g nät och ett 802.11n nät och just nu verkar det vara lättare att komma in på (n) nätet än (g) nätet. Edit: Just nu kommer jag inte ALLS in på (g) nätet. Jag får samma felmeddelande som det jag skrev här ovanför.

Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Har även ändrat lösenord på nätverket i samband med allt detta. Så jag misstänker att det är kanske någon "konflikt" i nyckelringen, därav den frågar om lösenord.

Dator: Macbook Pro

Har ni några tips och ideer?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-22 23:59

Jag har upplevt samma problem, dock inte pga uppgraderingen. Jag har fått starta om den ibland så den byter frekvenser, jag tror det är pga störningar från andra trådlösa nät. Efter omstart brukar det fungera bra igen. Det brukar vara så att när jag startar om den brukar jag få göra det två ggr för att det ska fungera bra utan att tappa kontakten emellanåt.

Det där med lösenordet har jag också, men det beror på att jag har valt att datorn inte ska ansluta automatiskt till trådlösa nät, utan fråga efter mitt inloggningslösenord varje gång en förändring sker, som t.ex. ett frekvensbyte. den frågar alltså inte efter nyckeln till nätet utan min inloggning i datorn.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-23 10:15

Ja jag vet inte vad som händer här hemma. Har nu återställt Time Capsulen till fabriksinställningarna. Men det har inte direkt hjälpt. Sitter med 1 Mac mini och 2 Macbook Pros och 2 st iPhone. Men det beter sig väldigt konstigt på alla maskiner. Den ene hittar nät medans en annan inte gör det. Sen tvärtom och sen ibland frågar den om lösenord när man ska ansluta ibland inte. Ibland kommer det upp att det är fel lösenord, även om det inte är det. Ibland når anslutningen en maxtidsgräns men efter flera "OK" klickningar så går det helt plötsligt en stund igen...

Och som sagt inga problem innan uppdatering. Så just nu skulle jag vilja nedgradera men det går väll inte?

• Medlem
  • International user
  • 2010-12-25 13:22
Ursprungligen av Kajan:

jag var inne via Airport-verktyg och ändra så att 5Ghz nätet skulle heta just 5Ghz inom parentes. Och sen skulle den starta om. Efter en stund kom det upp att den inte kunde hitta Time Capsulen efter omstart. Och att jag skulle söka efter nätverk igen. Försöker då koppla upp mig igen på det trådlösa men dels så frågar den om lösenord (vilket borde ligga i nyckelringen)

Om du byter namn på nätet så låter det ganska rimligt att den inte hittar in i samma nät igen. Airport Utility ändrar nog inte din egen Macs nätverksinställningar.

Ursprungligen av Kajan:

och sen kommer där även upp något i stil med "Anslutningen nådde en maxtidsgräns".

Det kan jag däremot inte förklara. Det låter som mina "Connetion timed out" el.dyl som jag får ibland på kända nät, och med rätt lösenord. Jag använder en blandning av att försöka igen, logga ut ev andra inloggade användare, stoppa och starta airport, magiska besvärjelser och i sista hand omstart för att lösa det. Tidigare har det tipsats om att gå in i nyckelringen och radera lösenordet där, det kanske kan vara nåt?

Ursprungligen av Kajan:

(...) just nu skulle jag vilja nedgradera men det går väll inte?

En snabb google antyder att det visst kan gå att nedgradera, bl a ska det finnas en meny under manual settings i Airport Utility. Men jag har själv ingen erfarenhet av det.

• Medlem
  • International user
  • 2010-12-25 13:42

Kolla om andra har wlan som använder samma kanal. Byt i så fall.

Fungerar det fortfarande inte gå in på varje dator och i nätverks inställningar tar du bort Airport från den vänstra listan. Sen lägger du till den igen. Det återskapar Airport inställningar som i alla fall för mig löste alla problem som jag hade med Time Capsule. Alla lösenord finns fortfarande eftersom de lagras i nyckelringen.

//Rob

1
Bevaka tråden