Hej, efter några urspårade inlägg i en tråd om gratis antivirus försöker jag flytta den principiella av-debatten hit. Vissa tycker man kan köra antivirus på sin Mac. Andra tycker att det är onödigt, eller t o m dåligt. Vad tycker du? Ska se om jag kan ratta ihop en poll...
1. Mac OS kan omöjligen (tekniskt, logiskt, fysikaliskt) få trojaner, virus eller annat otyg.
2. Mac OS har inga virus - än. Och ganska få trojaner och annat otyg.
Kan väl kanske expanderas till
1. Mac OS kan omöjligen (100% tekniskt, logiskt, fysikaliskt omöjligt) få trojaner, virus eller annat otyg.
1.a Detta gäller även för alla framtida uppdateringar av Mac OS.
2. Mac OS har inga virus - än. Och ganska få trojaner och annat otyg.
2.a risken är så liten att den i praktiken är försumbar. Alla som använder mina datorer har ett säkert och upplyst beteende, och kostnaden för antivirus är så hög för mig att jag väljer att inte köra Antivirus. Mac OS är säkert nog för mig.
1.b Även om det skulle visa sig fel så kommer jag hinna upptäcka och höra om detta och någon kommer producera en lösning som jag kan ta del av innan jag drabbas. Jag behöver ingen som i förväg bygger och testar såna lösningar.
1.c Även om det skulle visa sig fel och jag INTE hinner skydda mig så har jag lätt den tid och de pengar över som behövs för att lösa problemen i efterhand.
2.d risken är så liten, men kostnaden är också så liten att jag kör både hängslen o livrem.
2.e någon annan (chefen, it-avdelningen, frugan, mina windowskompisar) tvingar mig att köra antivirus, men jag gör det under protest.
2.f jag tjänar pengar på att sälja antivirus så jag försöker övertala folk att det finns virus i varje vrå, och att alla är farliga för Mac. Bu!
Jag är 2.d själv, vad är ni?