Skrevs ursprungligen av apu
Jag vill veta! Klurade på ungefär samma sak för ett tag sedan, men det slutade med att jag gjorde allt manuellt...
Jag gjorde såhär:
Skapa ett movieclip med ett lager med 3 frames för scripten och ett med grafiken (lika många frames)
sätt ett instance-namn på klippet tex: "myMc"
Skapa en knapp som sätter igång rörelsen. Lägg till detta scriptet på knappen:
------------------------------------------------------
on (release) {
moveByPixels = 300;
_root.myMc.gotoAndPlay(2);
}
------------------------------------------------------
"moveByPixels" är den sträckan du ska flytta ditt movieclip
Nu till scripten i framesen på "myMc":
frame 1:
------------------------------------------------------
stop();
counter = 0;
------------------------------------------------------
frame 2:
------------------------------------------------------
if (this._x < moveByPixels ) {
counter += 1;
this._x = Math.floor(moveByPixels-moveByPixels/Math.pow(counter, 3));
} else {
counter = 0;
}
------------------------------------------------------
frame 3:
------------------------------------------------------
gotoAndPlay(2);
------------------------------------------------------
Om allt är rätt så ska ditt movieclip flyttas åt höger med en inbromsande rörelse!
Hur snabbt det flyttas kan du ändra genom att ändra i Math.pow(x,n)-funktionen. Ändra n från 3 till tex 1.2 så flyttas objektet mycket långsammare. Math.pow är samma sak som X upphöjt i nånting - som en andragradskurva ungefär.
Hoppas att det går bra!