Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-kompatibla digitala videokameror?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är på gång att inhandla en digital videokamera och undrar om någon har tips...

1. Kikat på Samsungs HMX-T10 men osäker om den är kompatibel med MacBooken, om inte, kan man lösa detta med att använda en extern minneskortläsare när man ska föra över materialet,
t ex till iMovie?

2. Om detta inte går, är det någon som har andra förslag i prisklassen 2500-3500SEK som passar till Macen?

Tacksam för svar!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-25 22:45

Dubbelkolla exakt hur kameran fungerar och hur importen fungerar. Jag har en Sony TG1'a som sparar MTS-filer (AVCHD). Vill jag kunna arbeta i iMovie med det så måste jag importera det från minneskortet direkt. Om jag importerar från minnekortet så sticker filstorleken enormt och är inte genom det lämpligt som långtidsförvaring. Resultatet är ett jag hanterar filerna på ett mer "generellt" (även annat än Mac) sätt och importerar dem i PC-miljö till M2TS format samt att jag spara en kopia på minnekortet för att kunna använda det i Mac-världen.

Detta är mkt bökigt och jag hade hoppats på att senaste iMovie var bättre, men tyvärr inte..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-27 08:33
Ursprungligen av lajo03:

Dubbelkolla exakt hur kameran fungerar och hur importen fungerar. Jag har en Sony TG1'a som sparar MTS-filer (AVCHD). Vill jag kunna arbeta i iMovie med det så måste jag importera det från minneskortet direkt. Om jag importerar från minnekortet så sticker filstorleken enormt och är inte genom det lämpligt som långtidsförvaring. Resultatet är ett jag hanterar filerna på ett mer "generellt" (även annat än Mac) sätt och importerar dem i PC-miljö till M2TS format samt att jag spara en kopia på minnekortet för att kunna använda det i Mac-världen.

Detta är mkt bökigt och jag hade hoppats på att senaste iMovie var bättre, men tyvärr inte..

Håller med dig om att Apples stöd för AVCHD är riktigt dåligt både användarmässigt och tekniskt, men du verkar ha ett alltför omständligt arbetssätt.

Nya iMovie kan "arkivera" ditt minneskort, dvs kopiera allt du har på minneskortet till disk. Då tar materialet inte större plats utan det är en vanlig kopiering. Du kan sedan välja vilka snuttar du vill importera senare.
Ett alternativ är att använda DiskUtility och göra en DMG fil av minneskortet. Det har fördelen att du inte är bunden till iMovie om du vill importera till något annat program än iMovie i framtiden.

Det är ingen skillnad på M2TS och MTS. Om du tar filerna direkt så tappar du eventuell metadata från just din kamera.

• Avstängd
  • 2010-12-27 12:58

Såg det här för en video kamera, se bifohgad tumnagel.
Varför blir iFrame 2-3 ggr större i en mycket lägre upplösning än 1080p?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-27 13:59

Om jag får gissa så beror det på dels lägre komprimering men främst på att det finns fler referens bilder, dvs hela bilder, i förhållande till endast förändringar mellan referens bilderna.

• Avstängd
  • 2010-12-27 16:04
Ursprungligen av mry:

Om jag får gissa så beror det på dels lägre komprimering men främst på att det finns fler referens bilder, dvs hela bilder, i förhållande till endast förändringar mellan referens bilderna.

Ok, låter vettigt.. får väl testa och se när den kommer

Ursprungligen av freddy76:

Är på gång att inhandla en digital videokamera och undrar om någon har tips...

2. Om detta inte går, är det någon som har andra förslag i prisklassen 2500-3500SEK som passar till Macen?

Köpte idag Sony HDR-CX115 (AVCHD) på ONOFF för 3290kr..
(Sony har även en CashBack-kampanj som ger 500kr tillbaka fram till årsskiftet. Så priset blir 2790kr.)

Funkade direkt med iMovie, kameran kommer upp med namn och man kan importera och arkivera direkt från fönstret som "mry" skriver tidigare..

1
Bevaka tråden