Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råd inför inköp av digital systemkamera

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-28 16:35

Hustrun fyller snart år och jag önskar lämna pocketkameraträsket bakom oss. Dock erkänner jag att jag har noll kunskap om fotografering så finns här någon som kan rekommendera ett bra paket samt vilket typ av objektiv som lämpar sig för spontan daglig dokumentation av familjeliv?

Mina enkla krav är LiveView, inbyggd blixt med möjlighet till extern, möjligheten att filma HD-video med inbyggd mic samt ett pris runt 5000:- ink. objektiv.

Kolla upp Nikon D3100, går på 4800kr på elgiganten tyvärr slut där men priset är liknande på andra ställen (expert ligger på 6000 men 5000 är vanligt på många ställen), de skickar med en väska och en bok som julpremie i en del paket som finns ute nu. En klart prisvärd kamera som tar bra bilder. Du kan ändra objektiv till 18-105 för att få längre bilder men 18-55 duger bra som start annars.

Senast redigerat 2010-12-28 17:03

Inget handfast tips men när du hittat ett gäng kameror du gillar kan du läsa GRUNDLIGA tester och jämförelser här: Digital Cameras: Digital Photography Review, News, Reviews, Forums, FAQ

Tyvärr måste du nog sätta dig in i ämnet lite, om du ska satsa på en digital systemkamera. Vilket system du ska satsa på, eftersom du i princip kan låsa fast dig på ett system med flera objektiv, osv. Bästa tipset är att du går in till en fotohandlare, exempelvis Scandinavian Photo och känner och klämmer på olika modeller. Tyvärr ger jag inte ett vitten för Expert och deras personal, de kan ha billiga erbjudanden på paket, men du kan också sluta med att du skjuter dig i foten med ett dålig råd från en "expert", då det kanske finns begränsningar som du inte ser nu, men kommer att upptäcka när du (eller frun) växt ur en billigare kamera.

Det finns en ljuvlig artikel på engelska som jag inte hittar just nu, som i princip går ut på att köpa det bästa/dyraste på en gång, för när du väl börjar så kommer du att för eller senare landa där ändå, och på vägen (med alla uppgraderingar) har du slösat 3 gånger så mycket pengar än om du hade köpt rätt från början.

Förvisso något över budget, men här kommer mitt förslag förutsatt att du skulle kunna tänka dig att använda Nikon: Nikon D90 hus för 4995 kr och ett Nikkor AF-S DX 35mm f/1,8G för 1790 kr. En D90 för 5000kr är IMHO ytterst prisvärt, och kameran har de funktioner du efterfrågar.

Vill du hellre ha ett zoom-objektiv finns Nikons 18-55:a för ungefär samma pris, men ett fast ljusstarkt är fina grejor

Glöm inte att kolla bortom Canon/Nikon-träsket också. Visst, traditionella systemkameror är bra men de är också relativt tunga och otympliga. Det händer mycket spännande i Micro Four Thirds-avdelningen (MFT), till exempel. Jag själv har sålt av all tung Canon-utrustning och har tills vidare bara en Leica X1. Men nästa kamera blir nog en MFT av bra sort och en sån här glugg:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/voigtlander_f095_25mm_micro_43_nocton.shtml

Slurp!

Alla tester tar man givetvis från dpreview.com , en av nätets bästa på just detta.

Vad vill man ha då?

"Dokumentation av familjeliv", tja, jag hade ju INTE satsat på en systemkamera som varken du eller frun orkar sätta er in i alla finesser.
Har ni inte foto som intresse och hobby så blir en systemkamera bara en tung klumpig sak som enbart står i P-läget hela tiden.

Kolla då på en lite rejälare point-and-shoot

Sony har en feting; Sony NEX-3 & NEX-5 Review: 1. Introduction: Digital Photography Review (NEX-5)
Svenska uppgifter; Sony NEX-5 silver + SEL 18-55/3,5-5,6 digital systemkamera

hmm, lite över budget där (på cyberphoto), elgiganten har den för 4500 nu (REA?).
Använd prisjakt.nu !

Panasonic har en fin serie som är en blandning mellan System och pocket
Panasonic Lumix DMC-G2 blå + Lumix G Vario 14-42/3,5-5,6 MEGA O.I.S digital systemkamera
Panasonic DMC-G2 Review: 1. Introduction: Digital Photography Review

Canon har sina Powershot, uppe i G12 nu tydligen.
digitalkamera Canon PowerShot G12

Jag TROR att en systemkamera riskerar bli liggande eftersom den är "svår" att lära sig och för er del är det väl familjelivet som är det viktiga egentligen - att man hinner få fram kameran och slippa drabbas av teknostress... att ögonblicket inte försvinner.
Det var därför Bresson hade i princip en pocket (en Leica) - för "ögonblicket kommer som en snigel och försvinner som en blixt".

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-29 00:43
Ursprungligen av FreddeB:

Mina enkla krav är LiveView, inbyggd blixt med möjlighet till extern, möjligheten att filma HD-video med inbyggd mic samt ett pris runt 5000:- ink. objektiv.

Låter som du skulle vilja ha en så kallad micro four-thirds, men de är lite dyra. Jag skulle rekommendera dig att titta på någon av dessa:

Enthusiast Compact Camera Group Test (Q4 2010) Review: 1. Introduction: Digital Photography Review

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-29 11:43
Ursprungligen av stormstereo:

Inget handfast tips men när du hittat ett gäng kameror du gillar kan du läsa GRUNDLIGA tester och jämförelser här: Digital Cameras: Digital Photography Review, News, Reviews, Forums, FAQ

tack för tipset, jag spenderade en stund på siten igår och där finns fina introduktionstexter för oss nybörjare

Ursprungligen av CyberPet:

Tyvärr måste du nog sätta dig in i ämnet lite, om du ska satsa på en digital systemkamera. Vilket system du ska satsa på, eftersom du i princip kan låsa fast dig på ett system med flera objektiv, osv. Bästa tipset är att du går in till en fotohandlare, exempelvis Scandinavian Photo och känner och klämmer på olika modeller. Tyvärr ger jag inte ett vitten för Expert och deras personal, de kan ha billiga erbjudanden på paket, men du kan också sluta med att du skjuter dig i foten med ett dålig råd från en "expert", då det kanske finns begränsningar som du inte ser nu, men kommer att upptäcka när du (eller frun) växt ur en billigare kamera.

Det finns en ljuvlig artikel på engelska som jag inte hittar just nu, som i princip går ut på att köpa det bästa/dyraste på en gång, för när du väl börjar så kommer du att för eller senare landa där ändå, och på vägen (med alla uppgraderingar) har du slösat 3 gånger så mycket pengar än om du hade köpt rätt från början.

Låter som en plan jag brukar applicera när det gäller ganska mycket, vräk på från början så finns det inget att ångra. Denna gång tänkte jag dock ta det lite varligt så jag börjar med ett besök till Norr Mälarstrand idag. Jag vet knappt att det finns olika system så det finns den del att läsa på först....

+1 på personalen i elektronikladorna... även om det säkerligen finns undantag så usch och fy för deras inställning och kompetens.

Ursprungligen av Striberger:

Förvisso något över budget, men här kommer mitt förslag förutsatt att du skulle kunna tänka dig att använda Nikon: Nikon D90 hus för 4995 kr och ett Nikkor AF-S DX 35mm f/1,8G för 1790 kr. En D90 för 5000kr är IMHO ytterst prisvärt, och kameran har de funktioner du efterfrågar.

Vill du hellre ha ett zoom-objektiv finns Nikons 18-55:a för ungefär samma pris, men ett fast ljusstarkt är fina grejor

Ursprungligen av pepparkaka:

Kolla upp Nikon D3100, går på 4800kr på elgiganten tyvärr slut där men priset är liknande på andra ställen (expert ligger på 6000 men 5000 är vanligt på många ställen), de skickar med en väska och en bok som julpremie i en del paket som finns ute nu. En klart prisvärd kamera som tar bra bilder. Du kan ändra objektiv till 18-105 för att få längre bilder men 18-55 duger bra som start annars.

Jo, jag läste en del tester av D90/d3100 (och D70) och det verkar iaf på prisjakt som om det finns en stor hoper nöjda användare men efter att ha läst alla svar här så lutar jag starkt åt MFT för smidighet i kombo med bildkvalitet

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Glöm inte att kolla bortom Canon/Nikon-träsket också. Visst, traditionella systemkameror är bra men de är också relativt tunga och otympliga. Det händer mycket spännande i Micro Four Thirds-avdelningen (MFT), till exempel. Jag själv har sålt av all tung Canon-utrustning och har tills vidare bara en Leica X1. Men nästa kamera blir nog en MFT av bra sort och en sån här glugg:

Voigtlander f/0.95 25mm Micro 4/3 Nocton

Slurp!

MFT är ett nytt begrepp för mig, jag inser fördelarna med MFT jmfrt med full-size när det gäller portabilitet och hittar jag en i rätt prisklass så är det ett rejält alternativ. Dock har jag förbenat svårt för det där med linser, de flesta säljer kamerahus och jag inser att jag har en hel del uppläsning att göra. (Jag får helt enkelt radera en del kunskap ur skallen och fylla på med ny...)

Ursprungligen av Goflorp:

Alla tester tar man givetvis från dpreview.com , en av nätets bästa på just detta.

Vad vill man ha då?

"Dokumentation av familjeliv", tja, jag hade ju INTE satsat på en systemkamera som varken du eller frun orkar sätta er in i alla finesser.
Har ni inte foto som intresse och hobby så blir en systemkamera bara en tung klumpig sak som enbart står i P-läget hela tiden.

Kolla då på en lite rejälare point-and-shoot

Sony har en feting; Sony NEX-3 & NEX-5 Review: 1. Introduction: Digital Photography Review (NEX-5)
Svenska uppgifter; Sony NEX-5 silver + SEL 18-55/3,5-5,6 digital systemkamera

hmm, lite över budget där (på cyberphoto), elgiganten har den för 4500 nu (REA?).
Använd prisjakt.nu !

Panasonic har en fin serie som är en blandning mellan System och pocket
Panasonic Lumix DMC-G2 blå + Lumix G Vario 14-42/3,5-5,6 MEGA O.I.S digital systemkamera
Panasonic DMC-G2 Review: 1. Introduction: Digital Photography Review

Canon har sina Powershot, uppe i G12 nu tydligen.
digitalkamera Canon PowerShot G12

Jag TROR att en systemkamera riskerar bli liggande eftersom den är "svår" att lära sig och för er del är det väl familjelivet som är det viktiga egentligen - att man hinner få fram kameran och slippa drabbas av teknostress... att ögonblicket inte försvinner.
Det var därför Bresson hade i princip en pocket (en Leica) - för "ögonblicket kommer som en snigel och försvinner som en blixt".

Ursprungligen av dala:

Låter som du skulle vilja ha en så kallad micro four-thirds, men de är lite dyra. Jag skulle rekommendera dig att titta på någon av dessa:

Enthusiast Compact Camera Group Test (Q4 2010) Review: 1. Introduction: Digital Photography Review

Med P-läge menar du automatic/"best settings for lazy users"? Det är lite det som är grejjen, det senaste 2 åren har vi skjutit alla bilder med bl.a. Samsung NV10 och Ixus 750 och när jag jämför kvaliteten med det jag ser från mina vänner som kör ganska rudimentära digitala systemkameror i P-läge så framstår våra som tagna med en iPhone...=/ Visst har jag polare med 40 cm's linser och även om jag inte orkar spela i deras division så inser jag att jag förlorar massor på att fortsätta dokumentera livet med en leksak... Jag kommer nog fortsätta med P-läge men vill ha den där extra 'skjutsen' i bilden så efter all fin info från er så lutar jag hårt mot MFT-sfären.

Tack igen för alla funderingar och klokhet, dags att hoppa in i bilen och styra mot Scandinavian Photo!

Edit: Sony Nex-5 saknar inbyggd blixt. fail på det =/

Senast redigerat 2010-12-29 12:28
Ursprungligen av FreddeB:

Edit: Sony Nex-5 saknar inbyggd blixt. fail på det =/

Jepp, tyvärr bortbantad. Dock är de anemiska blixtarna som mikro-systemkamerorna av nödvändighet dras med inget man vill använda till annat än möjligen upplättning. Vad värre är så finns det ingen vettig extern blixt att utrusta en Nex med, för min del blir det jättefail på det.

P-läget kallar många för "proffsläget" på skoj. Roligast har man med alla kameror, vare sig de är system eller kompakt om man vågar sig ur automatläget. Att leka med bländarprioritet eller slutarprioritet, eller rent utav helt manuella inställningar. Kan man göra det blir systemkameror sååå mycket roligare också, för man får lite härligare skärpedjup, mindre brus och framförallt tas bilden direkt du trycker på slutarknappen och inte någon stund senare.

Köp en bok av Bryan Peterson, antingen den på engelska (Understanding Exposure) eller den översatta versionen (Kreativ fotografering med rätt exponering), så har du massor att lära vare sig du köper ny kamera eller inte.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-29 13:30

Jag valde att värdera goda råd och kompetens (både era och Bengt på Scandinavian Photo) framför Elgigantens monstersuperduperrea och beställde en tjusig silverfärgad Sony NEX-5 med E 18-55/3.5-5.6 med tillhörande apdyr väska. Ljusstyrkan imponerade verkligen och tids nog kanske det får bli en extern mic för HD-recording som visserligen då ersätter blixten men som sagt, jag är glad att jag tog mig tid och ställde frågan här för annars hade jag suttit med en 2 kg tung pjäs som troligen sällan hade följt med på färden

För att förtydliga, blixt ingår även om den sticker upp en del

Tack igen alla kunniga och villiga

Jag torskade också på en NEX-5 idag, men hade stirrat mig så blind på det här med priset på Elgiganten att jag inte alls noterat att fanskapet saknar blixt, men å andra sidan verkar den vara ganska ljuskänslig. Får väl damma av kompaktkameran om jag tvunget ska fotografera i mörker. Nån som vill köpa min EOS 350D?

Edit: Den har visst det blixt!

Senast redigerat 2010-12-29 23:22
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2010-12-30 13:32
Ursprungligen av pmarriott:

Jag torskade också på en NEX-5 idag, men hade stirrat mig så blind på det här med priset på Elgiganten att jag inte alls noterat att fanskapet saknar blixt, men å andra sidan verkar den vara ganska ljuskänslig. Får väl damma av kompaktkameran om jag tvunget ska fotografera i mörker. Nån som vill köpa min EOS 350D?

Edit: Den har visst det blixt!

Blixten är lös , så den kan monteras av och på. Kameran är ganska trevlig, Sensorns ljus känslighet imponerar på mig. Men autofokusen och shutter lag tycker jag är lite långsamma. Hoppas det kommer lite nya gluggar , fast visst en konverter kan man ju köpa

//Daniel

Kul! Det verkar som att det är en hel del intressant på väg till Nex framöver, skulle inte tacka nej till en liten rackare med fast Zeiss-vidvinkel! Jag kanske följer ditt exempel när jag tröttnat på min stridsvagn till kamera

Fredde, ser ut att vara ett bra köp! Grattis!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-29 19:05

Tackar tackar Samuel & CyberPet - säga vad man vill om M3 men jag misstänker att flertalet här inne bläddrar i det hos frisören och jag ser nu att den ligger som nr 9 på M3s topp-100 för 2010 så jag har höga förväntningar

hej Fredde och grattis till en bra kamera.

Känner du dig hemma i P-läget kan jag tipsa om nästa steg : A-läget

nu ställer du bländarens storlek, kameran matchar den med en korrekt tid.
Fortfarande lika enkelt ta kort, men med bländaren styr du skärpedjupet.

Ställ frugan 1m framför ett träd t ex, ta ett par steg bakåt, A-läget på.
Försök nu få fokus på hennes ögen, bländare på så stor öppning som möjligt (lågt tal, kanske 3,5)
Kolla, du ser frun skarp, trädet suddigt.

Vill du ha ALLT skarpt, samm setup men ställ bländaren på kanske 8.

Helt plötsligt blir bilderna mycket bättre, när du får fokus på det du vill framhäva.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-29 23:15
Ursprungligen av Goflorp:

Känner du dig hemma i P-läget kan jag tipsa om nästa steg : A-läget

Kolla in den här tråden: http://www.99.se/digitalfoto/250344-blandarpriorietet-nar-hur-varfor.html

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-29 23:01

Innan handhavartipsen haglar, bör FreddeB läsa om grunderna för "slutartid", "bländartal" och "ISO-tal". Gärna tillsammans med kamera och manual.

1
Bevaka tråden