- Adrian B
- Medlem ●
- Umeå
- 2010-12-10 14:06
Jag hittade ingen dedikerad diskussion för nästa generations iPad (rätta mig om jag har fel), bara lite strödda rykten, så jag tänkte vi samlar det i denna tråd.
Lansering
Det som kommit på sistone i ryktesväg är att produktionen ska starta i slutet av februari, men det är inte samma sak som lansering. Jag tror att iPad 2 kommer i april och att Apple helt enkelt behöver lite tid på sig för att bygga upp ett lager för att möta den enorma efterfrågan som kommer att uppstå (och tro mig, den kommer att sälja som smör).
Utseende
Det är troligt att utseendet blir ungefär som idag. Vissa rykten säger att den ska bli ännu tunnare och lättare, och det vore välkommet (speciellt det sistnämnda). Det finns "läckta" bilder på baksidor i plast, men det är osäkert på om det är äkta läckor eller något annat (jag låter åt att det inte är äkta).
Kamera/kameror
En kamera på framsidan för FaceTime känns nästan given, men finns ett gäng envisa rykten om att det blir en kamera på baksidan också. Personligen tycker jag det låter lite galet, vem står och fotar bilder med en hel iPad?
Skärm
Det pratas om en bättre skärm, för för att gå upp till Retina (där varje pixel = fyra pixlar) skulle det behövas en upplösning högre än 30 tum Cinema Display, så det känns inte så troligt att vi får se det. OLED-rykten kommer och går (inte bara för iPad - och hittills har det alltid varit felaktiga), men det ser ut att bli LCD även i fortsättningen vilket jag faktiskt hellre ser än OLED. Edit: Fel av mig, det blir inte högre upplösning än Cinema Display, men väldigt hög ändå.
USB
Det finns rykten om USB-port, rykten som eldats på av det kommande EU-kravet på att alla mobiler ska ha mini-USB-port för att förenkla sladdhelvetet (ibland har EU sina fördelar), men många är enda tveksamma till detta eftersom Apple vägrat ren USB-port ända sedan iPod kom för snart 10 år sedan.
SD-läsare
Det finns även rykten om SD-läsare (minneskort alltså, inte främlingsfientligt parti) och personligen skulle jag tycka det var en utmärkt idé, speciellt om Apple gör slag i saken och verkligen på allvar försöker göra iPaden till en fristående dator (och inte kräva anslutning till traditionell dator med iTunes som idag). Men jag är ändå tveksam till att det kommer på iPad, Apple är inte direkt kända för att vilja bygga in allsköns portar på deras mobila produkter (inte ens den lilla MBA har ju SD-läsare).
Nu har jag inte länkat källorna till alla dessa rykten för det var mycket på en gång, utan bara tagit det ur bakhuvudet. Men allting finns på MacRumors (förstås). Tvivlar ni på något kan jag gräva fram det.
Personligen hoppas jag på att Apple, som jag skrev ovan i samband med SD-läsare, på allvar gör iPad till en helt fristående dator och kapar navelsträngen till iTunes. Det finns massor av människor där ute som inte behöver dator, bredband eller något annat utan skulle klara hela sin datoranvändning på en iPad med 3G-kort i.