Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Motsvarighet till ”Aktier” i iPad?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-12-25 12:13

Jag saknar aktie-appen från iPhone i min "Padda" (undrar varför Apple har plockat bort den)... Någon som kan rekommendera en bra motsvarande app?

Jag kör med Bloomberg.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2010-12-26 11:24

tnx... Ska titta på den

Hej - jag använder QFolio, finns för både iPhone och iPad.

• Medlem
  • 2010-12-28 10:53

Försök att döpa tråden till ngt som beskriver frågan. Ändrar från "Aktier".
Mod

• Medlem
  • Norrköping
  • 2010-12-28 12:38

Wow, QFolio HD verkar ju grym... Tack Xavier!

Sedan, med risk för att jag svävar ut (utanför rubrikens omfattning)... Det är flera appar från iPhone som Apple har tagit bort ifrån "Paddan", bl.a. kallkylatorn, väderappen och klockan. Visst går det att hitta andra liknande motsvarigheter i App Store, men varför har man tagit bort dessa elementära hjälpmedel ur grundkonfigurationen?

Ursprungligen av lensv:

Sedan, med risk för att jag svävar ut (utanför rubrikens omfattning)... Det är flera appar från iPhone som Apple har tagit bort ifrån "Paddan", bl.a. kallkylatorn, väderappen och klockan. Visst går det att hitta andra liknande motsvarigheter i App Store, men varför har man tagit bort dessa elementära hjälpmedel ur grundkonfigurationen?

Ja det är märkliga val av Apple, helt klart.

QFolio HD kör jag själv, och den är riktigt bra tycker jag.

Ursprungligen av lensv:

Hade Apple kunnat ta bort dem från iPhonen hade de gjort det också - enda anledningen till att de finns där är ju att iPhonen behövde några basala funktioner under det första året, innan App Store fanns. För det är ju bara besvärligt med program som är helt låsta till systemet - dels kan ju inte vi användare ta bort skiten, men dessutom är enda möjligheten att uppdatera dem att skicka ut en fullständig systemuppdatering.

• Medlem
  • 2010-12-29 20:53

Vad menar du? Är det inte möjligt för Apple att göra dem likvärdiga "normala" appar i det avseendet?

Ursprungligen av Baron:

Vad menar du? Är det inte möjligt för Apple att göra dem likvärdiga "normala" appar i det avseendet?

Visst är det så, men det verkar inte finnas någon vilja att ta bort program som är en del av OS:et. Kan tänka mig att det skulle bli förvirrande för vissa ifall saker försvinner, med sparade inställningar och allt, när man uppdaterar OS:et. Och framför allt: Varför i all världen ska Apple dribbla med en massa gratisprogram som andra gör bättre? En rimligare lösning är att helt enkelt utelämna dem, vilket ju faktiskt är vad de valt att göra.

Ursprungligen av lensv:

Frågan är varför man har valt att bara plocka bort vissa appar (om man nu inte vill skicka med något från början)?

Utöver det jag tog upp ovan finns det aspekter som andra går in på bättre än jag, så jag hänvisar bara vidare:

Daring Fireball: Apple's System Apps
Daring Fireball Linked List: iBooks Isn't Bundled With iPad

Kan tänka mig att det både är rent resursmässiga skäl och lite utvecklarpolitik att man inte har t.ex. ett eget aktieprogram. Dels ska ju någon sitta och underhålla det i stället för att göra något viktigt, men framför allt ser det inte så bra ut om Apple är framme och slår undan benen på tredjepartsutvecklare utan att tjäna på det - för resultatet skulle ju bara bli ett inbyggt aktieprogram som är högst mediokert, samtidigt som utvecklarna förlorar potentiell marknad och förmodligen inte alls har samma motivation att göra riktigt bra program.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2010-12-31 12:43
Ursprungligen av Samuel K:

Varför i all världen ska Apple dribbla med en massa gratisprogram som andra gör bättre? En rimligare lösning är att helt enkelt utelämna dem, vilket ju faktiskt är vad de valt att göra.

Samtidigt kan man då fråga sig varför Apple t.ex. tar bort klockan men behåller kalendern?!?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-31 13:09
Ursprungligen av lensv:

Samtidigt kan man då fråga sig varför Apple t.ex. tar bort klockan men behåller kalendern?!?

Det fanns ju en stor fördel med att göra en iPadkalender. Klockan har jag svårt att se varför man ska anpassa den till iPad....
Jag tror de tänkte på utökad funktionalitet. Men det faller vad gäller Aktier tycker jag. Den kunde de helt klart ha gjort bättre än iPhoneversionen.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2010-12-31 15:36
Ursprungligen av kenjon:

Det fanns ju en stor fördel med att göra en iPadkalender. Klockan har jag svårt att se varför man ska anpassa den till iPad....

Klockan hade kanske inte behövts anpassas så mycket. Det hade räckt med att ha den kvar (tycker att den i princip fyller en lika viktig funktion som kalendern).

Nog tjatat... Gott Ny År!

Ursprungligen av lensv:

Kalendern är ju där eftersom det vore lite märkligt med ett kalender-API och kalenderdata som synkas mot iCal men utan att man skulle kunna se informationen som förts över till iPaden utan att installera tredjepartsprogramvara. Ungefär samma sak skulle kunna sägas om Safari - går bara bra att ersätta med tredjepartsalternativ, men det skulle vara ganska förvirrande för de flesta användarna om den saknades från fabrik.

Man kan ju också argumentera för att en kalender är en ganska central funktion i en tablet, medan det känns aningen ansträngt att ha den som stoppur eller att tala in röstmemon på. Jag säger inte att ingen någonsin har det behovet, bara att behovet inte är stort nog att motivera att det ska vara en inbyggd funktion (som även förstör marknaden för potentiella utvecklare). Nu finns det ju i stället massor med gratisprogram i App store som har just den funktionaliteten och mer därtill, vilket knappast hade varit fallet annars.

Grejen är ju just den - App Store fanns och var en våldsam framgång långt innan iPaden släpptes, och i det läget är det klart vettigare att hålla antalet inbyggda program lågt och förlita sig på tredjepartsutvecklarna. Finns ingen poäng i att Apple ska lägga ner tid och resurser på dåliga inbyggda program som de flesta inte ens använder, när andra kan göra ett bättre jobb och dessutom tjäna pengar på det.

Jag vet inte varför Stocks, Weather, Clock och så vidare saknas på iPad. Skulle ju kunna vara att man inte använder iPad på det sättet. Att bara blåsa upp iPhone-versionen till 10 tum vore rätt dumt.

Eller att den som gjorde appen har varit upptagen. Det tog ju ett tag för Remote att uppdateras just för att killen som skrev appen arbetade med något annat.

• Medlem
  • International user
  • 2010-12-30 00:15

Det beror på att i framtiden kommer Appleprodukterna att levereras med färre program vid leverans.
Det du vill ha får du via AppStore och Mac AppStore.

Yes!!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2010-12-30 08:17

Frågan är varför man har valt att bara plocka bort vissa appar (om man nu inte vill skicka med något från början)?

1
Bevaka tråden