Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

flytta bilder till dator på internetkafé?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-01 17:44

Jag ska resa i Asien, hur flytter jag bilder tagna i iPhonen över till en dator på ett internetcafé där jag ju inte har en egen iTunes-installation?

(man kan väl bara mejla en bild i taget så det känns opraktiskt, dessutom finns det kanske inte wlan utan man är hänvisad till kabelöverföring)

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-01 18:21

Inga problem, anslut telefonen via usb och sedan hittas minnet där bilderna sparas automatiskt. Som vilket usb-minne som helst.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-01 20:08

Jag testade: skapade ett gästkont, loggade in på den och koppla in iPhonen, men den dök in upp bland enheter (hade ikryssat att hårddiskar och externa skivor och iPod ska visas på skrivbordet), man såg förutom hårddisken bara iDisk.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-01 20:55
Ursprungligen av RobertK:

Jag testade: skapade ett gästkont, loggade in på den och koppla in iPhonen, men den dök in upp bland enheter (hade ikryssat att hårddiskar och externa skivor och iPod ska visas på skrivbordet), man såg förutom hårddisken bara iDisk.

Det är nog på Windows, det använder ju de flesta Internetcaféer...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-01 21:37
Ursprungligen av kenjon:

Det är nog på Windows, det använder ju de flesta Internetcaféer...

Testade på en PC och det funkade, just bildmappen dök upp i utforskaren.

Återstår 2 små "problem":

Hur synkar eller säkerhetskopierar jag adressboken och kalendern mot nätet under resan? Jag vill ju inte tappa alla nya reskontakter ifall telefonen blir stulen...
Någon har nämnt mobileme men jag lyckas inte få det att funka på telefonen, något annat förslag?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-01 22:05

Jag skulle nog rekommendera att "migrera" till Google's tjänster och synka kontakter och kalender den vägen. Sen finns det en app som heter "Picbox" som synkar över alla bilder till dropbox. Någonstans borde det väl finnas en hotspot så du kan synka trådlöst. Det finns ett antal appar som visar var det finns både gratis och betal hotspots, men jag vet inte om dom täcker den plats du ska vara på.

Fungerar även under linux, väldigt många internetcafeer i asien kör numera inux.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-01 22:45

Jag har undvikit google/gmail av intergritetsskäl (kör Runbox för mail)..

Picbox låter bra!

Men det borde finnas någon app som exporterar adressbok&kalender till nätet...

• Medlem
  • International user
  • 2011-01-02 17:55

Jag har undvikit google/gmail av intergritetsskäl (kör Runbox för mail)..

Picbox låter bra!

Men det borde finnas någon app som exporterar adressbok&kalender till nätet...

Hm, vad för integritetsskäl?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-03 09:55
Ursprungligen av zappee:

Hm, vad för integritetsskäl?

Bara den detaljen att dom är på väg att äga/tillgång till nästan all kunskap om oss; våra åsikter, sökpreferenser, bilder, video (youtube) osv. Dom behöver inte få alla mina mejl också. Finns en tankeväckande kortfilm om detta:
YouTube - The Beast File: Google ('HUNGRY BEAST', ABC TV)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-03 13:11

Så ingen som vet hur man utan egen dator (och utan gmail) synkar adressboken (och kalendern) mot nätet på något sätt?

• Avstängd
  • Överallt
  • 2011-01-03 13:17

Så ingen som vet hur man utan egen dator (och utan gmail) synkar adressboken (och kalendern) mot nätet på något sätt?

MobileMe fungerar utmärkt, men det skriver du att inte får igång av någon anledning.

(man kan väl bara mejla en bild i taget så det känns opraktiskt, dessutom finns det kanske inte wlan utan man är hänvisad till kabelöverföring)

Det är inga problem att maila flera bilder samtidigt från iphone. Bara att markera de bilder man vill ha med och sedan välja att maila under "dela" menyn.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-02 00:10

Nu är det inte heller upp till mig. Men att dokumentera en asien resa med enbart iphone? Bilder är trevligt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-02 10:19
Ursprungligen av atomlab:

Nu är det inte heller upp till mig. Men att dokumentera en asien resa med enbart iphone? Bilder är trevligt.

Nejdå, det blir bara ibland jag använder den. Har nyligen köpt den vad jag vet bästa kompaktkameran på marknaden; Panasonic LX5, så den kommer att användas flitigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-03 13:10

youtube länken syns visst bara för inlogade; provar igen:

YouTube - The Beast File: Google ('HUNGRY BEAST', ABC TV)

• Medlem
  • International user
  • 2011-01-03 16:38

Tänk på att MobileMe kostar om du vill ha denna funktionen...

1
Bevaka tråden