- zappee
- Medlem ●
- International user
Någon som har länk till detaljerna om varför VideoLAN valde att ta bort den från Appstore?
Får känslan att de inte så mycket val, det var nog inte dem själva som tog bort det utan Apple.
http://www.9to5mac.com/46505/vlc-for-ios-removed-from-the-app-store
Verkar som att det varit en persons korståg enligt TUAW: VLC app removed from App Store
Before anyone grabs a pitchfork and/or torch and starts marching toward Cupertino, it's worth noting that VLC's removal from the App Store has nothing to do with Apple's preferences. Rather, it's a direct result of one man's misguided crusade... a man who, (perhaps) coincidentally, is an employee of Nokia, one of Apple's competitors in the mobile space.
Verkar som att det varit en persons korståg enligt TUAW: VLC app removed from App Store
Om jag gör ändringar som kommer med i exempelvis VLC så villl jag att de villkor som står i licensen ska respekteras. Det kan vara en skälig grundförutsättning för att jag ska vilja lägga ner tid och energi på att förbättra programmet. Om Apples regler gör att det inte går att uppfylla villkoren under vilka jag bidrog till projektet så är det rätt och riktigt att distributionen upphör. Det hade dock naturligtvis varit bättre om Apple hade frångått sina tidigare principer och gjort det möjligt att sprida program till iOS utan DRM, så att villkoren i licensen hade gått att uppfylla. Chris Rawson borde läsa på om skillnaderna mellan fri och gratis istället för att skriva så oinsatta artiklar.
Om Apples regler gör att det inte går att uppfylla villkoren under vilka jag bidrog till projektet så är det rätt och riktigt att distributionen upphör. Det hade dock naturligtvis varit bättre om Apple hade frångått sina tidigare principer och gjort det möjligt att sprida program till iOS utan DRM, så att villkoren i licensen hade gått att uppfylla. Chris Rawson borde läsa på om skillnaderna mellan fri och gratis istället för att skriva så oinsatta artiklar.
Notera att det var en VLC-utvecklare som önskade att Appen togs bort. Apple gjorde som han sade, vad skulle de annars göra?
Exakt vilken av Apples regler gör att de inte kan distribuera gratis GPL-programvara? Du nämner DRM, men just gratis programvara kan ju distribueras fritt till vem som helst, utan att någon DRM lägger sig i. Det är ju bara att skicka iTunes-länken till den som vill installera programmet.
Jag hävdar att det går utmärkt att distribuera GPL-programvara gratis som en iOS app. Om man vill.
Notera att det var en VLC-utvecklare som önskade att Appen togs bort. Apple gjorde som han sade, vad skulle de annars göra?
Exakt vilken av Apples regler gör att de inte kan distribuera gratis GPL-programvara? Du nämner DRM, men just gratis programvara kan ju distribueras fritt till vem som helst, utan att någon DRM lägger sig i. Det är ju bara att skicka iTunes-länken till den som vill installera programmet.
Jag hävdar att det går utmärkt att distribuera GPL-programvara gratis som en iOS app. Om man vill.
Precis, om man vill.
Här är en lista på några opensource-appar: http://maniacdev.com/2010/06/35-open-source-iphone-app-store-apps-updated-with-10-new-apps/
När du distribuerar GPL-programvara är det väldigt viktigt att den som tar emot programvaran inte utsätts för begränsningar som GPL är tänkt att skydda från. Se exempelvis punkt sex i GPL, här hämtat direkt från licensen i VLC (fet stil är min markering).
6. Each time you redistribute the Program (or any work based on the
Program), the recipient automatically receives a license from the
original licensor to copy, distribute or modify the Program subject to
these terms and conditions. You may not impose any further
restrictions on the recipients' exercise of the rights granted herein.
You are not responsible for enforcing compliance by third parties to
this License.
För att få hämta ett program via App Store måste du godkänna dess användarvillkor, vilka bland annat innehåller begränsningar som säger att du bara får installera programmet på upp till fem enheter. Jag är ingen jurist, men personligen känns just det exemplet som en klar överträdelse av GPLs krav.
Det Apple skulle kunna göra är att tillåta program att spridas via App Store utan begränsningar. Det behöver inte ens gälla för alla program utan det skulle räcka om det var valbart när man publicerar programmet.
I say bullshit. Ska man följa GPL strikt så går det inte i App Store.
GPL handlar om frihet, inte pris. Det står i licensen. Väldigt viktig distinktion (som alldeles för många inte förstår). Man får ta betalt för GPL-licensierad mjukvara.
Nä, ska man följa GPL strikt så kan man tyvärr inte ha någon sån app i appstore.
Va?
GPL behandlar bara fri programvara.
I ärlighetens namn så var väl inte appen så väldigt bra i iOS-miljön...eller det kanske bara är jag som tycker det?
Jag tyckte den var kanon, man bara la över filen och sen spelade upp. Stödde de flesta format.
Har du tips på någon annan likvärdig?
Visste inte riktigt vad du menade med "sån app" så förtydligade bara
Å andra sidan ganska tragiskt att man inte kan ha open source-applikationer i AppStore tack vare Apples kontrollbehov.
...
Å andra sidan ganska tragiskt att man inte kan ha open source-applikationer i AppStore tack vare Apples kontrollbehov.
Det kan man. Apple struntar ju i om du distribuerar källkod.
"Open Source" != GPL
(Och dessutom anser jag att du även kan ha GPL-appar i App Store. Om man vill. Men det är en annan diskussion.)
Visste inte riktigt vad du menade med "sån app" så förtydligade bara
Det går ju naturligtvis, om man använder en mindre reglerad open source-licens. GPL ställer massa krav, och det finns därför mängder av andra open source-licenser som florerar där ute fullt kompatibla. Tex Apache och BSD-licensen, MITs licens fungerar säkert den med.
Jag tyckte den var kanon, man bara la över filen och sen spelade upp. Stödde de flesta format.
Jag är givetvis införstådd med att detta är väldigt subjektivt men för mig så tyckte jag att appen var väldigt instabil, kraschade ibland med vissa filer, men framför allt så hade inte telefonen tillräckligt med kräm för att kunna hantera de mer högupplösta videor som jag använder/har i mitt bibliotek. Gamla "egenhändigt tillskansade" videoslingor i avi-container är inget jag har längre...det är historia hos mig. Jag antar det kanske då mer var så att jag och mitt användande inte var målgruppen för appen utan någon helt annan.
I vilket fall som så tycker jag att det är bättre att ha kvalitet på det man har i sitt videobibliotek och att sedan göra det möjligt för sig att spela upp detta genom iPod-spelaren istället, smidigare och trevligare upplevelse enligt mig.
Va?
...
CinexPlayer tycker jag fungerar bra. Kostar dock "hela" 15 kr.
Naturligtvis kan man göra det om man vill, men i så fall krävs det att man får ett godkännande från alla som äger upphovsrätten till programmet så att man kan licensiera det under en annan licens som är kompatibel med restriktionerna i App Stores användarvillkor. Såvida man inte har satt upp ett särskilt avtal som reglerar det så måste man få ett godkännande från alla som har bidragit till programmet. Vissa projekt har sådana avtal där man överlåter all upphovsrätt till exempelvis en fristående organisation. Jag är inte insatt i hur det fungerar gällande VLC men av vad jag kan se genom att söka och bläddra på deras webbsida så verkar de inte ha ett sådant avtal.