Satt och läste ang. en eventuell CDMA/Verizon iPhone 4, och det slog mig - hur lyckas man hålla ett så stort projekt hemligt? Nu tänker jag på allt Apple håller hemligt innan lansering.
Hur många kände inte till nya Macbook Air innan den lanserades? Borde ju ha varit tusentals som jobbat med att ta fram den, och alla håller tyst...
En kines som skruvar unibody datorer långt innan den lanserats, hade han inte kunnat tjäna en årslön på att prata med media?
Så länge utvecklingen sker inom Apple har de blivit allt duktigare på att hålla saker och ting hemliga. Det är färre än man tror som får komma i kontakt med en produkt under den tiden, ofta är det hemligt för de flesta andra på Apples campus än de direkt berörda. Jag har också imponerad över hur väl hela produktionen av reklamfilmer, trycksaker och liknande håller knäppt tyst.
Men när det väl ska gå i produktion brukar det läcka ut på ett eller annat sätt. CDMA-telefonen har haft många rykten kring sig under en längre tid nu.
Det handlar inte bara om att de som ska skruva ihop den läcker, det handlar också om praktiska saker, som att Apple lägger en beställning på några miljoner skärmar av en viss storlek. Ibland är det från dessa undertillverkare som saker läcker ut, och det kan rent av vara så att det läcker ut en komponent som ingen riktigt vet vad den ska användas till (som skärmen till nya nanon när den först läckte).
2010 var dock året då vi häpnande över hur mycket som läckte från Apple (för att vara Apple), speciellt kring iPhone 4 (ni minns väl Gizmodo-debaclet?). MacRumors sammanfattade det för ett tag sedan: 2010: Biggest Apple Product Leaks - Mac Rumors