Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Parallels Desktop 6 - Windows är förtvivlat långsamt på min iMac i7

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-12-30 14:07

Ocad och SeaClear är ju kart- och GPS-program men som inte verkar ha något unik funktionellitet jämfört med motsvarande på Mac OS X-sidan. Har du gjort en sökning efter GPS-trådar här på 99.se?

Jag har liknande konfiguration fast en macPro. För mig går paralells mycket fortare om imagen for winXP ligger på en annan disk än system disken. Fast det går inte ruskigt fort. Jag har 16Gig internminne och skulle jag köra xp i bootcamp så hinner jag knappt blinka. Virtuallisering är alldrig lika snabbt! För mig går det fortare efter ett tag. men programm uppstart är ofta pinsamt.

Hejsan igen!

Tack för alla ideér.
Jag har varit bortrest en tid och därför inte kollat/svarat.

shandar: "En fråga, har du installerat Parallels drivrutiner i Windows? Parallels och VMWare kommer med extra drivrutiner som måste installeras för att man ska få ordentlig prestanda på sin virtual machine, utan de drivrutinerna blir det plågsamt långsamt. Normalt installeras de automatiskt men det har hänt mig att man ibland får isntallera dem manuellt."
Nej det har jag inte. Inte heller har jag en aning om hur jag kollar/åtgärdar (Mac är alldeles nytt för mig).

frazze: "Ocad och SeaClear är ju kart- och GPS-program men som inte verkar ha något unik funktionellitet jämfört med motsvarande på Mac OS X-sidan. Har du gjort en sökning efter GPS-trådar här på 99.se?"
Orsaken till att jag vill köra dessa program är att jag kan dem bra och att mina (PC)kolleger kör dem, så för största smidighet när vi bollar filer och info mellan varandra vill jag nog fortsätta med dem. Vilket Mac OS X-program har du förresten hittat som matchar OCAD?

powewrplant:"Jag har liknande konfiguration fast en macPro. För mig går paralells mycket fortare om imagen for winXP ligger på en annan disk än system disken. Fast det går inte ruskigt fort. Jag har 16Gig internminne och skulle jag köra xp i bootcamp så hinner jag knappt blinka. Virtuallisering är alldrig lika snabbt! För mig går det fortare efter ett tag. men programm uppstart är ofta pinsamt."
Är rekommendationen alltså, även från dig, att köra XP i stället för Vista? För min del gör det detsamma, de aktuella programmen funkar lika bra oavsett (i a f på PC..;-)).

/Joakim

• Medlem
  • Uppsala
  • 2011-01-10 18:50
Ursprungligen av castorjl:

shandar: "En fråga, har du installerat Parallels drivrutiner i Windows? Parallels och VMWare kommer med extra drivrutiner som måste installeras för att man ska få ordentlig prestanda på sin virtual machine, utan de drivrutinerna blir det plågsamt långsamt. Normalt installeras de automatiskt men det har hänt mig att man ibland får isntallera dem manuellt."
Nej det har jag inte. Inte heller har jag en aning om hur jag kollar/åtgärdar (Mac är alldeles nytt för mig).

Normalt sett ska detta ha gjorts automatiskt av Parallels när du skapade en virtuell maskin för Windows. Ett tips kan alltså att skapa en ny virtuell maskin, det vill säga att börja om på ny kula och vara noggrann med att följa instruktionerna i manualen.

Du kan läsa om hur man installerar Parallels tools här: Setting Up a Virtual Machine

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-01-10 13:06

Vad är viktigast: Programmet eller plattformen?

Du kommer ju inte att dra full nytta av din investering om du fortsätter med Windows-programmen. Däremot kan du ju hitta ett program som klarar av att utbyta data på filnivå med dina kollegor men du drar maximal nytta av den nya plattformen. Jag har gjort på samma sätt när det gäller släktforskning: GEDCOM är ett filformat som tillåter utbyte med andra plattformar. Jag drar nytta av alla nya tekniker hos Mac OS X, men kan alltid utbyta data med tex Windows-baserade släktforskare.

When in Rome, do as the Romans do.

Ok, frazze.

Jag bryr mig inte om plattformen, men har du hittat ett program för Mac som matchar OCAD? Jag har inte gjort det, i a f inte ett program som dessutom klarar av att läsa/skriva OCD-filer. Ett måste om man, som jag, jobbar tillsammans med andra som använder OCAD. Det är ju inte konstigt, att man vill blanda olika datorer (Mac/PC) i ett samarbete, men det är konstigt att det ska var så svårt att få ihop det.

/Joakim

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-01-10 15:03

Men skriver/läser Ocad bara OCD-filer? Finns det inga andra filformat som den hanterar?

Hej och tack!

Nu har jag installerat XP i stället för Vista och jag har sett till att installera Tools ordentligt. Nu funkar det som det ska.

/Joakim

Bevaka tråden