Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips: Är kameran långsam på din iPhone - gör den blixtsnabb igen!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har kommit på ett litet knep för att göra kameran snabbare på iPhone.

Jag tar väldigt mycket bilder med min iPhone 4 och när man börjar nå 500-1000 bilder i bildmappen så tar det evigheter att starta kameran. Anledningen är att kamera app:en först laddar in bilderna du redan tagit.

Så här gör jag numera:

- Ungefär varannan månad laddar jag ned alla bilder från telefonen med programmet bildinsamling och lägger dom i en mapp som jag kallar för iPhone. Mappen ligger i en mapp med bilder som jag synkar via iTunes till iPhone.

- Sen raderar jag alla bilderna på kameran med bildinsamling.

- Till sist synkar jag telefonen med iTunes igen och då optimeras bilderna för iPhonebruk och blir mycket mindre innan dom laddas över.

Resultatet är att kameran startar blixtsnabbt och att jag alltid har med mig alla bilder fast i mappen bilder på kameran. Jag får också med mig många fler bilder eftersom alla är optimerade. Just nu har jag cirka 5000 bilder på min telefon och då tar dom upp cirka 5GB.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-01-11 20:08

Jag är inte riktigt med på hur du menar nu. Är det "Kamerarullen" du menar segar ner?

Jag tömmer regelbundet min iPhone med iPhoto, sen synkar jag tillbaka bilderna med iTunes. Jag har lite drygt 1100 bilder, typ 1,5 GB eller så. Inget i kamerarullen. Det tar ändå drygt 5 sekunder att få igång kameran. Kanske ett ilandsproblem, men det är jävligt störigt att vänta 5 sekunder när man vill ta en bild.

Då gör vi likadant (även om du använder iPhoto). Kamera startar på 2.6s på min iPhone 4.

Innan jag tömde kamerarullen tog det mer än 10s.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-01-11 21:06

Hmm. Märkligt att jag har dubbel starttid mot dig nu då. Antar att du kör 4.2.1?

Fan va ni knäpper bilder... Jag knäpper kanske ett 20-30 tal i månaden med mobilkameran.

Ursprungligen av hugin:

Hmm. Märkligt att jag har dubbel starttid mot dig nu då. Antar att du kör 4.2.1?

Japp.

Ursprungligen av PeeMaN:

Fan va ni knäpper bilder... Jag knäpper kanske ett 20-30 tal i månaden med mobilkameran.

Jag har tagit 2500 bilder senaste två åren - blir väl 100 i månaden?

Tack Björnström. Nu går det att använda kameran igen!

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-12 12:53

Ja det kanske man skulle prova!
Känns helt onödigt att den laddar in alla bilder när man går in direkt i kameran och inte skall titta på bilderna.

Även jag kan bekräfta att din/vår metod funkar! Tänkte inte på detta när jag köpte 2G 2007, men kom senare på denna metod och den är suverän! Förbättrade min kameras boot tid väsentligt, även om den är bra seg på 3G

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-01-12 21:13

Tack för dagens bästa tips! Funkade fint.

Bra! Jag har retat mig på att kameran är seg och ska prova den där metoden. Har just nu 140 bilder i kamerarullen (och 1219 bilder i bildbiblioteket:cool:)

Bra tips

Jag vill bara synka en bildmapp i iTunes, mellan Macen och min iPhone, inte synkronisera (radera) alla mina appar. Jag hittar inte något sådant alternativ. Hur gör jag?

1
Bevaka tråden