Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPS:en missar med 100-500 meter

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har iPhone 3GS med OS 4.2.
Min GPS har funkat utmärkt sedan jag fick den. Men för några veckor sedan började den visa fel med 100-500 meter. Har inte använt den mer än tre gånger sedan dess och den visar alltid fel.
Vad kan detta bero på och kan man få den fixad på garantin om det blivit fel på den?

• Medlem
  • International user
  • 2011-01-13 12:54

Är du inomhus?
Testat olika platser?

Provat så enkla saker som omstart av telefonen? Återställning?

Ja, jag har varit inomhus vid samtliga tillfällen. Har det så stor betydelse?
Omstart för en minut sedan och hamnar minst 500 meter från verkligheten.

Ursprungligen av sirugo:

Ja, jag har varit inomhus vid samtliga tillfällen. Har det så stor betydelse?
Omstart för en minut sedan och hamnar minst 500 meter från verkligheten.

Det har stor betydelse, fri sikt mot himlen är ett krav för flesta gps:er för att kunna ta emot satellitsignaler, även om det kan gå att få signal även inomhus. Jag har testat en massa båtgps:er i jobbet och brukar starta upp dem hemma på skrivbordet och av dem är det bara ett fåtal som får signal i min lägenhet.

Så börja med att gå ut och testa som första felsökning.

• Medlem
  • International user
  • 2011-01-13 13:14

Inomhus är svårare, även utomhus vid regn, dimma, snö osv osv..

T.ex. Min går utmärkt hemma hos mig, får träff på metern, dock efter en stund, tar alltså längre tid, hemma hos andra eller på t.ex. jobbet så missar den med 50-300 meter.

Har varit med om "riktiga" GPS:er som ens inte fått en signal inomhus. Sålde såna på min tidigare arbetsplats och då pratar vi TomTom, Navigon osv..

Ursprungligen av Cokey:

Har varit med om "riktiga" GPS:er som ens inte fått en signal inomhus. Sålde såna på min tidigare arbetsplats och då pratar vi TomTom, Navigon osv..

Jobbar titt som tätt i en elektronik affär, inte många GPS'er som får signal i affären... Kan iofs vara så att det är många andra signaler som stör ut GPS mottagaren!

Det blir snart bättre:)
Enhancing GPS Accuracy

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-13 15:23

Sedan har GPS en felgräns på upp till 160meter beroende på vilka satelliter som är över dig och hur dom är placerade.
Så säker. Det kommer du aldrig att bli. Inte med dagen teknik iaf.

MIn 3G visade fel på 1-5kilometer.... Gick iofs nyligen sönder!! Hoppas på att 4an ja får snart är bättre

Jag gick ut på balkongen och vips blev det mitt i prick. Tycker ändå det är knepigt att den har visat lika fel (samma ställe) tre dagar i rad och med 500 meters fel. Verkar åtminstone inte som om det är nå't fel på den.

• Oregistrerad
  • 2011-01-13 16:25
Ursprungligen av sirugo:

Jag gick ut på balkongen och vips blev det mitt i prick. Tycker ändå det är knepigt att den har visat lika fel (samma ställe) tre dagar i rad och med 500 meters fel. Verkar åtminstone inte som om det är nå't fel på den.

Alla GPS'er behöver få en 100%-ig signal minst en gång under tiden den är igång för att bättre kunna visa position. Förmodligen är det inte alls din GPS som visar plats utan mobilnätet (3G) som används för att utse din position - därför visar den helt fel!

Du kan också använda ett riktigt GPS program (min iphone har inget batteri nu så jag vet inte vad det heter) där du kan se signalstyrka och hur många satelliter din telefon har kontakt med för tillfället. Där går det också att ta en ny position (det måste du göra utomhus)

Ursprungligen av sirugo:

Det är nog inte mer knepigt än som studiox säger att den tar din position via 3gnätet. Om jag slår av wlan (så att den inte positionerar via nätverket) och är inomhus hemma hos mig utan gpstäckning hamnar min lur på samma ställe, några kåkar bort, varje gång. Förmodligen sitter det en mast där. Så det är nog som det ska.

Ja, berätta gärna vad det programmet heter så ska jag berätta om ett program där du i detalj kan se hur länge ditt batteri kommer att räcka

Så är det kanske men det känns ju som en underlig idé för hur kul är det att veta var masterna befinner sig när man vill veta var man själv är?

• Oregistrerad
  • 2011-01-14 12:13
Ursprungligen av sirugo:

Så är det kanske men det känns ju som en underlig idé för hur kul är det att veta var masterna befinner sig när man vill veta var man själv är?

Den berättar inte var masten är, utan den triangulerar in din position (genom att använda minst 3 master).

Om du inte vet var du bor och behöver bestämma din position inomhus så kanske det inte är en iphone du behöver......

@studiox

Ja... det var ju jättekul. Vet inte vilken nivå du befinner dig... men har du tänkt på att det finns en drös applikationer som man kan använda för att markera var man befunnit sig vid vissa tidpunkter och för att det ska vara någon mening med att använda dessa är det rätt bra om GPS:en visar rätt även när man är inomhus. Alla har inte samma behov som du och alla som skriver här har inte nödvändigtvis lägre intelligensnivå än du.

• Medlem
  • International user
  • 2011-01-14 18:26
Ursprungligen av sirugo:

@studiox

Ja... det var ju jättekul. Vet inte vilken nivå du befinner dig... men har du tänkt på att det finns en drös applikationer som man kan använda för att markera var man befunnit sig vid vissa tidpunkter och för att det ska vara någon mening med att använda dessa är det rätt bra om GPS:en visar rätt även när man är inomhus. Alla har inte samma behov som du och alla som skriver här har inte nödvändigtvis lägre intelligensnivå än du.

Det fungerar inte så, GPS fungerar inte speciellt bra inomhus med tanke på att det behövs fri sikt för att hitta exakt.

• Medlem
  • International user
  • 2011-01-14 14:57

"När GPS-mottagaren startar upp tar den hjälp av information som sänds ut i mobilradionätet för att då få en ungefärlig position om var den befinner sig och kan då söka enbart efter vissa satelliter, vilket går mycket snabbare än om den ska söka bland alla satelliter runt hela jorden.
Funktionen kan även användas då GPS-enheten har svårt att få signaler från satelliterna. A-GPS hjälper då till likt triangulering för att få en ungefärlig position.
Operatören måste ha stöd för funktionen i sitt nät."

läs mer här:
Assisted GPS - Wikipedia

Och det var allt jag ville veta. Tack.

1
Bevaka tråden