Ett otyg - i mina ögon - är att många program har börjat stödja att man klistrar in text med stil som standard (t.ex. typsnitt, fet stil, storlek, färg och även HTML). Jag har inget emot funktionen i sig, bara att den tagit över ⌘V, det vanliga kommandot för att klistra in.
Om man t.ex. högerklickar på en länk i Safari och väljer "Kopiera länk" så kopieras inte bara själv URL:en utan även texten som står i länken. När man sen klistrar in länken i Adium (som stödjer text med stil) får man texten som en HTML-länk.
Jag vet inte hur ni andra vill ha det, men personligen vill jag alltid klistra in det som ren text istället, något som finns som kommando i programmen som stödjer detta: "Klistra in och matcha stil" under Redigera-menyn (eller "Paste and Match Style" under Edit om programmen inte är översatt till svenska). Snabbkommando för detta är det inte helt enkla ⌥⇧⌘V som jag tvingats använda varje gång.
Men det finns ett enkelt sätt att lösa det. I Systeminställningar under Tangentbord och mus finns en flik som heter Kortkommandon. Där kan man tilldela och omdefiniera kortkommandona för alla program (eller möjligen bara alla Cocoa-program).
Genom att lägga till menyvalet Klistra in och matcha stil och Paste and Match Style med kortkommandot ⌘V kommer man att få ⌘V som kommando för detta i de program som stödjer detta alternativ. Är man lite lat kan man lägga till det för alla program, annars kan man lägga till det bara för de program det gäller.
Såhär ser Adiums Redigerameny ut i vanliga fall:
Såhär ser det ut efter att man ändrat kortkommandot och startat om Adium:
Äntligen så klistrar jag alltid in ren text med ⌘V!
Om man är ambitiös och ändrat enbart för ett specifikt program kan man också tilldela ⌥⇧⌘V till det vanliga Klistra in, men det lämnar jag som en överkurs...
(Allt detta gäller i 10.4, det är möjligt att det fungerar annorlunda i 10.5.)