- Welkin
- Medlem ●
- Växjö
- 2011-01-17 19:49
Bakgrund
Jag har en extern hårddisk av slaget Western Digital Elements 1TB (WD 10EACS), som jag har använt till både Mac- och Windows-datorer under snart två år. Jag har aldrig haft några problem med den förrän nu.
Här om dagen var jag hos en polare för att ladda över lite större filer till hårddisken - en process som tog flera timmar. För att få plats med dessa filer var jag tvungen att ta bort andra grejer från hårddisken. Jag är dock 99% säker på att jag inte tog bort något som jag skulle komma att ångra (t.ex. mapp X, som jag introducerar i nästa stycke). Detta var från en PC med Windows 2000 NT som operativsystem. Det är inte uteslutet att datorn kan ha haft virus av något slag.
Vid detta tillfälle la jag märke till att en mapp (hädanefter kallad mapp X) saknades på hårddisken, men jag tänkte att det säkert bara var något tillfälligt, och att nästa gång jag kopplar in den i min Mac, då dyker säkert mapp X upp igen.
Beskrivning av problemet
När jag kopplade in hårddisken i min Mac nästa gång, då såg det genast väldigt skumt ut. Mapp X är vanligtvis en undermapp till mapp Y, och mapp Y är lokaliserad i roten på hårddisken. Mapp Y visade sig nu inte som en mapp alls, utan som en fil av okänd filtyp. I ikonbilden för filen stod det "exe", men jag minns inte om filinformationen beskrev filen som en exe-fil också (jag har heller inte möjlighet att kontrollera detta, eftersom dataräddningsprogrammet Recuva på min PC, uppehåller hårddisken just nu).
När jag dessutom markerade allt innehåll i roten på hårddisken, visade filinformationen att [b]detta innehåll använde enbart några få MB. När jag däremot markerade hårddisken, visade informationen för denna att den använde upp emot 850-900 GB (jag minns inte exakta siffror, och kan som sagt inte heller kontrollera det just nu - men jag gör det naturligtvis gladeligen om någon tror att det kan vara av betydelse).
Jag kopplade då in hårddisken i min PC (Windows XP) i stället, för att se om problemet kvarstod. Det gjorde det bara delvis - mapp Y var återigen en mapp, men mapp X var fortfarande försvunnen. En annan mapp som befinner sig i mapp Y, har dessutom bytt namn från "Inspelningsdata" till "INSPEL~1" - kan detta tyda på något? Filsystemet visas som FAT32, och jag antar att det även bör ha varit det innan, eftersom jag använt hårddisken på både Mac- och Windows-datorer.
När jag på min PC markerar allt innehåll (inkl. dolda filer) i roten på hårddisken, visar den att exakt 657 GB används, men när jag markerar hårddisken i Den här datorn, då visar den i stället att 884 GB används. Det vore inte otroligt att mapp X vore av storleken ~220 GB, dvs resterande utrymme.
Åtgärd?
Jag har nu gjort en "djup sökning" med programmet Recuva, som jag nämnt, där jag sökt efter följande: filer i gömda systemkataloger, nollbyte-filer, säkert överskrivna filer, samt "ej borttagna filer". Ur resultatet kan jag inte finna något som ser ut att komma från mapp X. Det enda som visas är filmer som jag har raderat, logg-filer ("change.log"), och annat från två mappar i roten, vid namn "System Volume Information" och ".Spotlight-V100". Dessa funna filer utgör sammanlagt cirka 5-6 GB.
Vart kan mapp X ha tagit vägen, och vad bör jag ta mig till här näst? Är det något som har med filsystemet att göra, som krånglar? Har någon några idéer alls?
Jag är helt desperat, och vill försöka undvika att spendera tusentals och åter tusentals kronor på att ha något dataräddningsföretag till att titta på det, innan jag i alla fall vet om jag själv kan fixa det eller inte.
Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!